دکتر ساکی، در نهمین اجلاس سراسری سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی تأکید کرد:
ضرورت افزایش نقش پژوهشی مدرسان
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، در نهمین اجلاس سراسری سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه که در پردیس شهید مفتح شهرری در حال برگزاری است، با بیان این مطلب که باید کاری کرد تا فضا و فرهنگ پژوهش و یادگیری در دانشگاه فرهنگیان کاملا مطلوب باشد، به تشریح برنامه های این معاونت در این حوزه پرداخت.
دکتر رضا ساکی، با اشاره به سیاست های اصولی معاونت پژوهش و فناوری برای هر چه مطلوب تر شدن فضای پژوهش و یادگیری در دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: تمرکززدایی و هویت بخشی به پردیس های استانی از طریق تفویض اختیارات به پردیس ها به همراه احیاء و برجسته سازی نقش پژوهشی پردیس ها، یکی از سیاست های اصولی این معاونت است.
وی، ادامه داد: باور ما بر این است که در دانشگاه فرهنگیان هم باید مانند آنچه در دانشگاه های دیگر شاهد هستیم، به جز نقش آموزشی، نقش پژوهشی نیز به مدرسان اضافه شود.
معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، با بیان برخی از اهداف این معاونت، گفت: زمینه سازی استقرار فرصت های پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان مانند عقد قرارداد پژوهشی برای مدرسان، امکان ادامه ی تحصیل مدرسان با استفاده از سهمیه ی مربیان و حمایت های مالی از آن ها برای شرکت در همایش های علمی داخل و خارج کشور از دیگر فعالیت هایی است که باید در راستای ترویج فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد.
هدایت فعالیت های پژوهشی برای جذب جایگاه پژوهشی دانشگاه به عنوان قطب علمی حوزه ی تربیت معلم و افزایش سهم اعتبارات پژوهشی از کل اعتبارات، موضوعات دیگری بود که دکتر ساکی، با بیان آن، گفت: همانطور که تاکید سرپرست دانشگاه فرهنگیان بر خیز و جهش پژوهش در دانشگاه است، برای رسیدن به این مقصود باید سهم اعتبارات پژوهشی افزایش پیدا کند، اتفاقی که البته تا به امروز رخ داده و سهم یک تا یک و نیم درصدی اعتبار پژوهش از کل اعتبارات در سال گذشته، امسال با تصویب هیأت امنا به 5 درصد رسیده است.
وی، در ادامه به برنامه های مورد توجه معاونت پژوهش و فناوری در راستای دستیابی به سیاست های کلی و اصولی دانشگاه در زمینه پژوهش پرداخت و افزود: تکوین گفتمان تربیت معلم از طریق راه اندازی وبلاگ های تخصصی مرتبط با تربیت معلم، تشکیل میزگردها و برگزاری جلسات مذاکره و گفتگو، نهادینه سازی رویکرد معلم پژوهنده با ورود آن در برنامه ی درسی از طریق دوره های ضمن خدمت، دروس کارورزی و راه اندازی دوره ارشد مطالعات تربیت معلم، زمینه سازی برای تولید علم بومی از طریق تولید کتاب های درسی دانشگاه، تولید کتاب های تخصصی ناظر به نیاز مدرسان و انتشار مقالات مدرسان و اعضای هیأت علمی، ایجاد تحرک پژوهشی در پردیس ها و میان مدرسان و اعضای هیأت علمی از طریق اعتبار خرد پروژه که گام به گام بودجه ای را در اختیار پژوهشگر قرار می دهد، توسعه توانمندی های مدرسان و اعضای هیأت علمی در حوزه پژوهش از طریق برگزاری کارگاه های مقاله نویسی، برگزاری همایش ها با سخنرانی های علمی و ... از دیگر برنامه های مورد توجه معاونت پژوهش و فناوری در ترویج فرهنگ پژوهش است.
دکتر ساکی، تصریح کرد: قصد داریم از طریق پرداخت حق التشویق و برقراری اعتبار پژوهانه، مدرسان و اعضای هیأت علمی را به انجام کار پژوهشی تشویق کنیم، همچنین تاسیس باشگاه مجازی دانشجو معلم، راه اندازی مجلات الکترونیک دانشجویی با همکاری سایر معاونت ها، مشارکت دادن دانشجویان در فعالیتهای پژوهشی، شناسایی، هدایت و پرورش استعدادهای درخشان دانشجو معلمان در حوزه ی پژوهش، تقدیر از پژوهشگران برتر در هفته ی پژوهش، برگزاری دوره های مدیریت پژوهش، به کارگیری امکانات و فناوری های پژوهشی جدید، توسعه ارتباطات علمی و پژوهشی، بهسازی کتابخانه ها، توسعه همکاری های علمی پژوهشی با وزارت آموزش و پرورش، تصویب شیوه نامه های پایان نامه و حمایت از پایان نامه های مرتبط با تربیت معلم و همچنین تاسیس 2 پژوهشکده در حوزه تربیت معلم، از دیگر اقدامات این معاونت جهت تشویق دانشجو معلم ها، مدرسان و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان به امر پژوهش است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در پایان سخنان خود به بیان انتظارات معاونت پژوهشی از سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی این دانشگاه پرداخت و تاکید کرد: برنامه ریزی لازم برای استفاده از ظرفیت های پژوهشی، ترغیب مدرسان به طرح خرد پروژه ها، افزایش کیفیت همایش ها و مجلات در پردیس ها مطابق با استانداردهای دانشگاهی، توجه کافی به نقش و جایگاه کتابخانه و مراکز اطلاعرسانی از قبیل افزایش ساعت سرویس با استفاده از کار دانشجویی، توجه کافی به دانشجویان پژوهشگر در ذیل باشگاه پژوهشگران و معرفی آن ها به سازمان مرکزی و توصیه مدرسان به بهره گیری از منابع درسی، از جمله ی این انتظارات است که امیدواریم با تحقق آن ها شاهد رونق هر چه بیشتر امر پژوهش در دانشگاه باشیم.