دکتر مهر محمدی، در همایش آموزشی سراسری سرپرستان شبانه روزی دانشگاه فرهنگیان:
سرپرست خوابگاه، مانند یک معلم برجسته، نوآور، نوجو و پژوهنده
دکتر مهر محمدی، در همایش آموزشی سرپرستان خوابگاه های شبانه روزی دانشگاه فرهنگیان، فرصت های خوابگاهی را فرصت هایی غنی، مغتنم و کم نظیر دانست و تاکید کرد: فرصت خودشناسی، خودیابی و خودسازی، فارغ از هرگونه شعار، امکان محقق شدن در یک محیط خوابگاهی مطلوب را دارد
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: فرصت با هم زیستن، دستیابی به مهارت های اجتماعی بسیار مهم و حیاتی، مدیریت امور شخصی، مدیریت زمان، خود کنترلی کامل و تفکر در باره ضعف ها و کاستی های احتمالی تربیتی ،اخلاقی و شخصیتی را از جمله فرصت های کم نظیر در زندگی خوابگاهی است.
وی، با بیان اینکه مساله خوابگاه، با تمام حیات دانشگاهی و اوقاتی که دانشجو معلمان در دانشگاه طی می کنند، برابر است، نقش سرپرستان خوابگاه ها را مورد توجه قرار داد و افزود: سرپرستان خوابگاه ها، از نظر تاثیرگذاری در دانشجو معلمان، در ردیف رؤسای پردیس ها و مراکز آموزش عالی در نظر گرفته می شوند.
دکتر مهر محمدی، در ادامه ی سخنان خود، نقش سرپرستان خوابگاه ها، در رسیدن به خوابگاه مطلوب را نقشی کلیدی، ممتاز و تعیین کننده دانست و تاکید کرد: نقش سرپرستان خوابگاه ها، آنقدر مهم است که بر تمام عوامل دیگر مؤثر بر کیفیت تربیت خوابگاهی سایه می افکند و می تواند محدودیت ها را در سایه ی کفایت های عاطفی، علمی و مدیریتی به حاشیه براند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با تبیین نسبت یادگیری دانش اموزان با نقش معلم و مربی، تصریح کرد: در عالم یاددهی و یادگیری، معلم موفق، معلمی است که می تواند بر محدودیت های یادگیری فائق آید و این یک معلم پژوهنده است.
وی، ادامه داد: سرپرستان خوابگاه ها، همچون یک معلم نوآور و پژوهنده، با خارج شدن از پوسته ی رفتارهای سطحی و کلیشه ای در خودشان، کارکردهای ممتاز در یک خوابگاه مطلوب را متبلور نمایند.
دکتر مهر محمدی، با تاکید بر ضرورت نقش پژوهش در محیط های خوابگاهی، تصریح کرد: سرپرستان خوابگاه ها، به عنوان پژوهشگر حین عمل، به کار و محیط پیرامون خویش، همچون پژوهشگری که عامل اقدام پژوهشی است، نظاره کنند.
وی، با بیان اینکه سرپرستان خوابگاه ها را در حد عناصری حرفه ای، باور و به آن ها اعتماد داریم، تاکید کرد: ژرفانگری و کوشش برای فهم پیش از اقدام، مساله شناسی پیش از حل مساله، مطالعه مرتبط با مسایل حوزه ی خود، اهل ابتکار عمل بودن، خلق راه حل بدون رفتارهای دیکته شده و کلیشه ای از چنین عناصر حرفه ای مورد انتظار است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، نگارش هفتگی یا ماهانه دقیق از مسائلی که در محیط خوابگاهی اتفاق افتاده است را شکل ساده و نقطه ی آغاز خوبی از انتظار سرپرست خوابگاه به مانند یک پژوهشگر دانست و تصریح کرد: شکل توسعه یافته این انتظار، اتولید دانش برگرفته از بافت و نظریه های عمل بنیاد است.
دکتر مهر محمدی، ادامه داد: دانش های عملی و برگرفته از عملی که حاصل مواجه های پژوهشگرانه سرپرستان خوابگاه ها با موضوع و مسایلی که در محیط با آن ها مواجه می شود، می توانند تبدیل به یک نظریه برخواسته از عمل باشد و دانشگاه فرهنگیان باید پیشتاز این عرصه باشد.
وی، در پایان سخنان خود، از پیشنهاد به معاونت پژوهش و فناوری با پیگیری معاونت دانشجویی، برای در نظر گرفتن اعتبار و بودجه و نشر این تجارب و گزارش های پژوهش گرایانه در یک نشریه، برای اشتراک گذاشتن و هم افزایی در میان سرپرستان خوابگاه ها در داخل و خارج از دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود تلاش برای تبدیل سرپرستان خوابگاه ها به سرپرستان پژوهشگر در حوزه ی بالندگی حرفه ای و ارزیابی و ارائه گواهی صلاحیت به پژوهش های سرپرستان خوابگاه ها در معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت هم از ضرورت های تحقق این ایده است.