تکذیبیه واگذاری خدمات دانشگاه فرهنگیان به پیام نور

 به اطلاع تمامی همکاران و دلسوزان تربیت معلم خصوصا اساتید پیشکسوت و دانشجو معلمان وهمکاران ودلسوزان نظام و این حوزه می رساند
 اخیرا نامه ای از طرف ریاست دانشگاه پیام نور خطاب به دبیرخانه کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری ریاست جمهوری محترم ارسال شده که بر خود لازم می دانیم نکاتی چند در ارتباط با این نامه به استحضار عزیزان رسانده شود؛

١- طرح چنین پیشنهادی از جانب دانشگاه پیام نور در شرایطی که هر روز از تعداد متقاضیان تحصیل در آن دانشگاه(پیام نور) کاسته می شود امری بدیهی و طبیعی است. دانشگاه  ماموریت گرا و متولی تربیت معلم فرهنگیان در اوایل آبان ماه سال گذشته از این پیشنهاد دانشگاه پیام نور که به معاون اول محترم رییس جمهور ارسال شده بود مطلع شد و با حضور ریاست و معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در کمیسیون یاد شده ضمن اعتراض شدید ومستدل به عادی نبودن مسیر درخواست، تقاضای فوری تشکیل کارگروهی به منظور بررسی کارشناسی موضوع و گزارش آن به کمیسیون در جلسه مطرح شد. در این جلسه نمایندگان وزارت علوم، سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه هم حضور داشتند که نمایندگان دو سازمان یاد شده نیز چالش های اساسی بر سر راه اجرایی شدن چنین پیشنهادی را مطرح و بر غیر عملی بودن آن تاکید داشتند. و با رییس دانشگاه فرهنگیان و معاونین آن همراهی و قضیه ورود دانشگاه پیام نور به آموزش در دانشگاه فرهنگیان  را منتفی دانستند.
٢- پس از چندین جلسه کارشناسی با حضور نمایندگانی از دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان، طرف پیشنهاد دهنده نتیجه مطلوب خود را نگرفت زیرا که در این جلسات تمرکز دانشگاه فرهنگیان صرفاً  بر استفاده و بهره گیری فقط و فقط از زیرساخت های فیزیکی و فضاهای آموزشی و رفاهی دانشگاه پیام نور بود و لا غیر.
بعلاوه دانشگاه فرهنگیان با توان علمی و اجرایی خود در ارائه طرح های بدیع، در سالهای پیش رو، آماده ارائه خدمات علمی و انتقال تجربیات به سایر دانشگاهها نیز خواهد بود و تاکید می شود که واگذاری وظایف ذاتی دانشگاه فرهنگیان به سایر دانشگاهها را امری غیر ممکن دانسته و این مساله را  منافی اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می داند.
  در این جلسات نمایندگی از دانشگاه شرکت داشتند. و در تمام طول جلسات بر استقلال و ماموریت دانشگاه فرهنگیان تاکید داشته اند و همچنان این تاکید را داریم.
٣- پس از اینکه نتیجه مطلوب در جلسات کارشناسی برای دانشگاه پیام نور حاصل نشد، موضوع به وزیر محترم وقت آموزش و پرورش کشیده شد و ایشان در جلسه ای که به این منظور تشکیل دادند پس از استماع پیشنهادهای دانشگاه پیام نور و دفاعیات و ادله دانشگاه فرهنگیان، مجدداً خواستار کار و بررسی کارشناسی مشترک بیشتر روی این موضوع شدند و پیشنهادات دانشگاه پیام نور در خصوص مشارکت در آموزش مورد توافق و تصویب قرار نگرفت.
در این جلسه معاونین محترم آموزش و طرح و برنامه و همچنین مسئول محترم دبیرخانه هیآت امنای دانشگاه، نیز ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان کشور را همراهی می کردند.
٤- پس از جلسه مذکور دیگر شاهد هیچگونه درخواست تشکیل جلسه از طرف پیام نور نبودیم و تصور این بود که بر اساس جلسه دفتر وزیر محترم و دفاعیات محکم تیم دانشگاه، موضوع از نظر آن دانشگاه فیصله یافته باشد.
با آنچه شرح آن رفت، اقدام دانشگاه پیام نور در مکاتبه با کمیسیون مذکور، اقدامی کاملاً یکسویه و دور از اخلاق حرفه ای تلقی می شود چرا که هیچگونه توافق کتبی و حتی شفاهی در این خصوص در هیچ سطحی صورت نگرفته است!
اعتقاد ریاست دانشگاه فرهنگیان و تیم مدیریتی دانشگاه این است که امر تربیت معلم امری بسیار حساس و خطیر بوده و بایستی از مسیر حرفه ای آن که همانا دانشگاه فرهنگیان است دنبال شود و بنا به تفاوت های ماهوی که در این دو دانشگاه وجود دارد عملا این کار شدنی نبوده و در صورت اصرار بر چنین خطایی شاهد خسران های عظیمی خواهیم بود.
 مضافا اینکه با توجه به قانون متعهدین خدمت که هر گونه اصلاح یا تغییر در آن مستلزم طرح و تصویب مجلس محترم شورای اسلامی است، اجرایی شدن چنین پیشنهادی چالش های اجرایی اساسی ای دارد و قطعا موجبات نارضایتی دانشجومعلمان و افت انگیزه در جذب استعدادهای برتر به شغل شریف معلمی را به دنبال خواهد داشت.
دانشگاه شریف فرهنگیان همچنان بر موضع خود در خصوص صرفاً و فقط واگذاری فضاها و امکانات بلا استفاده و معطل آموزشی و رفاهی دانشگاه هایی همچون دانشگاه پیام نور به دانشگاه فرهنگیان در این برهه حساس که امکانات دانشگاه تناسب لازم با میزان دانشجوی آن را ندارد، تاکید داشته و از مسئولین امر در این خصوص تقاضای رسیدگی و پیشگیری از خطای بزرگ ملی که تبعاتش به چشم نسل های آینده خواهد رفت می نماید.

 

                                                                                                       روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان


نظرات کاربران