Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

معرفی مرکز سنجش صلاحیت های حرفه ای

مرکز سنجش شایستگی های حرفه ای منابع انسانی دانشگاه با هدف فراهم سازی بستر ارزیابی توانمندی سرمایه­های انسانی دانشگاه به منظور گسترش و ارتقای مستمر شایستگی­های حرفه ای در کنار سایر حوزه­های زیر مجموعه معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت قرار گرفته است .

این مرکز، اقدامات خود را با رعایت اصول، سیاست­ها، خط مشی­ها و برنامه­های کلی حاکم بر امور نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت، به منظور احراز شایستگی های حرفه ای در راستای دستیابی به تعالی سازمانی، در تمامی سطوح دانشگاه برنامه­ریزی و مدیریت می نماید.  

در این تشکیلات دو مدیریت با عناوین: تدوین و پایش استاندارد شایستگی­ها  و  سنجش و صدور گواهی نامه شایستگی حرفه­ای با گروه های مختلف و متناسب با عناوین مذکور قرار دارند که عهده دار فعالیت­های ذیل می باشند:

 

مدیریت تدوین و پایش استاندارد شایستگی­های عمومی و اختصاصی

گروه نیازسنجی استاندارد شایستگی­های عمومی و تخصصی

گروه طراحی و تدوین استاندارد شایستگی­های عمومی و تخصصی

گروه پایش استاندارد شایستگی­های عمومی و تخصصی

این مدیریت،  با انجام بهینه کاوی (Benchmarking) داخلی و خارجی و مطالعه اسناد بالادستی  و پیمایش بسترهای توسعه فردی و سازمانی نسبت به تعیین شایستگی­های محوری و انحصاری (مزیت­های رقابتی) تربیت معلم در دوره های مختلف  برای دستیابی به مدل عملیاتی شایستگی­های حرفه ای اقدامات لازم را به عمل می آورد.

نیازسنجی و استانداردسازی شاخص­ها برای کسب شایستگی­های حرفه­ای منابع انسانی در هر سازمانی از امور ضروری می باشد.  این مهم در دانشگاه فرهنگیان به منظور تحقق اهداف سازمانی  در قالب گروه علمی و پژوهشی برای تهیه شاخص­ها ، در دو حوزه شایستگی­های عمومی و اختصاصی انجام می پذیرد .

تعیین انتظارات حال و آینده در قالب تعیین نیمرخ اولیه شایستگی­های دانشجو معلمان، مدیران گروه­های آموزشی و اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران و همچنین اعتبار سنجی نیم رخ­های اولیه  شایستگی در گروه های مذکور، از جمله وظایف دیگر این حوزه خواهد بود.

در گروه طراحی و تدوین استاندارد­های شایستگی،  ملاک­ها و نشانگرهای عملکر­د­ی کلیدی (گروه دانشجویان، اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران) تعیین و پس از اعتبارسنجی، به تعیین خط پایه و دستیابی به فاصله­ی حاصل از قیاس با وضع مطلوب  بر اساس شایستگی­های هر حوزه  اقدام می گردد و بر این اساس سناریوهای مختلف توسعه حرفه­ای را شناسایی و جهت اجرا به مدیریت بالندگی پیشنهاد می نماید. محتمل است علاوه بر موارد مذکور تدوین سازوکارهای اجرای نظام رتبه­بندی حرفه­ای معلمان نیز در این حوزه پیگیری گردد.

گروه سوم، با بهر گیری از استانداردهای تولید شده و ابزارهای مطمئن، گروه­های هدف را به منظور افزایش کارائی و اثربخشی مورد مراقبت و پایش مستمر قرار می­دهد تا پس از انجام مراحل کنترل و اقدامات اصلاحی، از فرایند بهبود مطمئن گردد.

 

مدیریت سنجش و صدور گواهی نامه صلاحیت حرفه ای

گروه سنجش شایستگی­های عمومی و اختصاصی

اداره تایید و صدور گواهی نامه شایستگی­های حرفه­ای

دو گروه ذیل این تشکیلات نیز، ورودی­ها و ابزارهای تدوین شده مدیریتِ تدوین و پایش استاندارد شایستگی­های عمومی و اختصاصی را دریافت و بر آن اساس شایستگی­های حرفه­ای گروه­های هدف (دانشجویان/ اعضای هیات علمی/کارکنان/ مدیران) را ارزیابی می نماید تا اقدامات بهبودی مرحله­ای و میان مدت را به اجرا درآورد.

در این حوزه، نظارت بر کیفیت دانشجویان ورودی، سنجش میزان تغییر در شایستگی­های دانشجو معلمان (در فرایند تحصیل)، سنجش شایستگی­های حرفه­ای و همچنین اثربخشی دانش­آموختگان (خروجی های دانشگاه فرهنگیان)، در صدر برنامه­ها قرار دارد.

خروجی تمامی فعالیت­های اجرایی و اداری این مدیریت در قالب اقدام اصلاحی  و صدور گواهی نامه صلاحیت حرفه ای برای واجدین شرایط مجموعه هدف انجام می­پذیرد .