Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

چهل و هفتمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی به صورت مجازی برگزار شد

چهل و هفتمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان "دولت ­سازی در ایران پس از انقلاب و سیاست­ گذاری آموزش و پرورش و تربیت معلم" به صورت مجازی به میزبانی مدیریت پردیس های استان تهران برگزار شد.

در این کرسی دکتر علیرضا حیدری عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان به عنوان ارائه دهنده ایده و دکتر مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و دکتر اسد حجازی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، به عنوان ناقدان ایده به تضارب آرا پرداختند.

در ابتدای جلسه دکترعلی باقر طاهری­ نیا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان به عنوان دبیر جلسه، ضمن خوش آمدگویی به حضار به تشریح موضوع کرسی و معرفی ارئه دهنده و ناقدان حاضر در نشست، پرداخت.

در ادامه دکتر حیدری، صاحب کرسی، با اشاره به نظریه ماکس وبر در زمینه فرآیند دولت ­سازی و شکل­ گیری دولت مدرن، راهکار برون­ رفت از بحران­ ها و دستیابی به سیاست ­گذاری آموزش و پرورش اثربخش را اصلاح و تکمیل فرآیند دولت ­سازی براساس شاخص ­های وبری و بازسازی و تقویت نهادی دولت و ایجاد دولتی قوی، منسجم و یکپارچه  برشمرد و بازخوانی تجارب ارزنده­ ی دولت­ های موفق توسعه ­گرای شرق آسیا چون سنگاپور و کره جنوبی و بهره ­گیری از الگوهای نوینی چون حکمرانی خوب و توسعه­ ی پایدار را ضروری دانست.

دکتر مهدی نوید ادهم، به عنوان ناقد اول، آموزش و پرورش را مقوله ­­ای فرهنگی خواند که در بستر جامعه رشد می­ کند و برداشت­ های دینی و الهی در بستر مناسبتی و سیاستی کشور در پرتو آن باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با طرح سوالی پیرامون چرایی عدم توفیق نسبی دولت­ سازی در شکل دهی به ماهیت اجرایی مورد انتظار در کشور، محقق نشدن اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یک نمونه از این ناکامی ها دانست که علیرغم تأیید تمامی نهادها و دستگاه­ های کشور هنوز به میزان مورد انتظار نهادینه و اجرایی نشده است.

وی با اشاره به شرایط کشور و مواجه جمهوری اسلامی ایران با بحران­ های متعدد تحمیل شده، رویکرد مطابق با نظریه­ ها و مکاتب غربی نسبت به فرآیند دولت­ سازی در ایران را چندان قابل توجیه ندانست.

دکتر اسد حجازی نیز به عنوان ناقد دوم با اشاره به ارتقای قابل توجه برنامه­ های توسعه ­ای کشور نسبت به شرایط پیش از انقلاب، افت و خیز روند تحصیلی در دولت­ های مختلف بعد از انقلاب را به دلیل ضعف در اجرای برنامه­ ها ارزیابی کرد.

در پایان جلسه دکتر طاهری نیا ضمن تشکر از دکتر حیدری و ناقدان و همکاران، سهم پررنگ نگاه سیاسی و توجه به دولت سازی مرسوم در ادبیات سیاسی توسط ارائه دهنده را مرتبط با تخصص وی دانست و توجه مشترک طرفین به اولویت قرار دادن سیاست گذاری آموزش و پرورش به منزله حیاتی ترین حوزه سیاست گذاری را مهم و مثبت ارزیابی کرد.

دبیر جلسه در ادامه تکرار مسایل مورد توجه در کرسی های گذشته را مورد انتقاد قرار داده و خواستار اتخاذ رویکردهای جدیدتر به مسایل مورد بحث گردید. توجه بیشتر به  نگاه بومی به موضوع، از دیگر محورهای بیانات دبیر جلسه بود.

دکتر طاهری نیا با اشاره به سخنان ناقدان افزود: دولت ها از اول انقلاب تاکنون توان اجرایی لازم برای قوانین مصوب را ندارند زیرا اغلب، دغدغه  اصلی آنان مسایل زودبازده است. اما مقوله تعلیم و تربیت مقوله ­ای دیربازده است، بنابراین  کمتر به زیر ساخت ها توجه می شود.

شایان ذکر است در این رویداد  160 نفر از صاحب نظران و علاقمندان حوزه تعلیم و تربیت شرکت داشتند.