رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت:
کرسی های نظریه پردازی باید ناظر به نیازهای روز باشند
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: کرسی ها باید ناظر به نیازهای روز باشند، باید مراقب بود که در این کرسی ها حرف نو باشد؛ اگر می اندیشیم که هر مقاله ای کرسی است خطاء کرده ایم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، جلسه کمیته دستگاهی کرسی های نظریه پردازی ، نقد و مناظره با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسرو پناه رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، حجت الاسلام و المسلمین علی عسگری و دیگر اعضا در مکان سالن شهید چمران سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، و مدیران استانی دانشگاه به صورت ویدئو کنفرانس برگزارشد.
در این جلسه دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به پیشینه و آغاز بحث نهضت تولید و جنبش نرم افزاری در ایران، گفت: همچنین کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی 20 سال پیش در حوزه علمیه مطرح که منجر به تولید علم بومی شد.
وی با تاکید بر اهمیت تولید و توسعه علم در تمدن اسلامی خاطر نشان کرد: همواره در احادیث و روایات بر فراگیری علم و دانش تاکید فراوان شده است، حکمت مفید را باید گرفت و استفاده کرد.
دکتر خنیفر در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به نقش مساجد در بحث دانش و دانش پروری اشاره و ایران را از طلایه داران دانش و نظریه پردازی قبل و بعد از اسلام عنوان کرد.
وی با اشاره به اهمیت نخبه پروری و توجه به نخبگان در دنیای اسلام، افزود: علمای قدیم مهذب بودند و در کنار تعلیم به تهذیب نیز می پرداختند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در ادامه به ویژگی های دوران خیزش و رستاخیر علمی مسلمانان و ایرانیان اشاره و تصریح کرد: نخبه پروری، توجه به نسخه برداری، عطش علمی علماء، علاقه به ترجمه و شرح و نقد، عدم خست علمی و دگر آموزی یا جانشین پروری از ویژگی های این دوران بود.
وی کرسی های نظریه پردازی را حرکت دانش از محاق به صحنه دانست، و اظهار کرد: کرسی های نظریه پردازی فرصتی برای اعلام عمومی دانش شایسته و بایسته است، کرسی ها باید یک اوج و نکته ناگفته داشته باشند، این که به موضوعات نو و یا از منظر دیگر به مسائل نگاه شود.
دکتر خنیفر افزایش جسارت، تضارب آراء، فرصتی برای اعلان جهانی، جوشش و خروج از رکود و باور به خویشتن را از ویژگی های کرسی های نظریه پردازی سالم دانست و افزود: باید مراقب بود که در این کرسی ها حرف نو باشد، و آجری به برج و باروی قلعه دانش خاص اضافه کند، اگر می اندیشیم که هر مقاله ای کرسی است خطاء کرده ایم.
وی با اشاره به پدیداری ویروس کرونا و ورود دنیا به یک کریدور زیستی جدید با بیان اینکه کرسی ها باید ناظر به نیازهای روز شوندخاطر نشان کرد: در دوران کرونا همه چیز آسیب دید اما دنیای مجازی در همه ابعاد از جمله آموزش رشد کرد، این دنیا اکنون نیاز به کرسی و نظریه پردازی دارد، اینکه در این برهه و در دوران تلفیقی و ترکیبی از کدام الگو مدل آموزشی مطرح می توان بهره گرفت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظر، باید به طرح و بررسی مسائل مبتلا به جامعه بپردازند تا خدماتی شایسته را بتوان ارائه کرد.
وی همچنین بر لزوم تقویت زیر ساخت ها، تمهیدات پشتیبانی، حرکت به سمت کلاس و آزمایشگاه های مجازی و آموزش آموزشگران اشاره و خاطر نشان کرد: عصر کنونی عصر تخصص و مهارت، آموزش های شناور، کوچ مجازی، آموزش های حجمی و جمعی و پس انداز منابع انسانی است، باید منابع انسانی شایسته را حفظ کرد.