رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
دانشگاه فرهنگیان در تربیت نیروی انسانی، تقاضا محور عمل می کند
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه فرهنگیان را تنها دانشگاه تقاضا محور کشور معرفی کرد و گفت: این دانشگاه مطابق با چارچوب علمی تعیین شده در وزارت علوم بنا بر نیاز و تقاضا در راستای تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش گام بر می دارد.
به گزارش روابط عمومی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، غلامعلی منتظر، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین نشست مشترک با معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در سالن اجتماعات آن وزارت با تاکید بر مشخص بودن نقش و نوع فعالیت دانشگاه ها در سطح کشور در راستای تربیت دانشجو تصریح کرد: نقش دانشگاه، فقط در تربیت و تعلیم دانشجو خلاصه نمی شود. بلکه باید کاملا مشخص باشد که دانشگاه های ما دانشجویان خود را برای کجا و در راستای انجام چه نوع فعالیتی تربیت می کنند.
منتظر، تمرکز بر نیازمندیها، تقاضا و بودجهریزی در دانشگاه های کشور را مهم خواند و افزود: دانشگاه های ما باید تقاضا محور و تحولگرا باشند. حرکت به سمت تقاضا محوری، موجب تحول در بازار کار و تربیت نیروی مورد نیاز علم و صنعت کشور می شود.
وی، با تاکید بر فاصله گرفتن دانشگاه ها از عرضه محور بودن، دانشگاه فرهنگیان را به عنوان تنها دانشگاه تقاضا محور کشور معرفی کرد که مطابق با چارچوب علمی تعیین شده در وزارت علوم بنا بر نیاز و تقاضا در راستای تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش گام بر می دارد.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به گذشت کم تر از یک دهه از عمر دانشگاه فرهنگیان و وجود برخی مشکلات، نوع فعالیت و تلاش این دانشگاه به منظور تربیت و تعلیم نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه آموزش و پرورش را در خور تقدیر خواند و افزود: تشکیل کانون های ارزیابی در سطح استان های کشور، به منظور رصد و پایش شایستگی ها و صلاحیت حرفه ای معلمان در کلاس های درس و همچنین دریافت هر گونه کاستی ها فعالیتی مهم به منظور دستیابی به اهداف ارزشی نظام تعلیم و تربیت کشور است.
منتظر ادامه داد: تلاش دانشگاه فرهنگیان، به منظور تشکیل کانون های ارزیابی در سطح کشور بسیار ارزشمند است. چرا که با دریافت مشکلات و کمبودهای موجود به راحتی می توان با گذر از مسیر بالندگی امکان ارتقاء و توانمند شدن افراد را فراهم آورد.
این مقام مسئول، حرکت دانشگاه های کشور در مسیر اصلی خود به منظور تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در علم و صنعت کشور را لازم و ضروری دانست و گفت: دانشگاه فرهنگیان مورد توجه خاص مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است. انتخاب این دانشگاه از جانب دانشجو به عنوان مرکز کسب تعلیم و تربیت و افزایش عشق معلمی در وی از جانب مسئولان و استادان دانشگاه، تضمین کننده موفقیت وی در حرفه و تعلیم و تربیت صحیح فرزندان این مرز و بوم است.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از توجه جدی به موضوع پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت سخن گفت و افزود: با فضاسازی پژوهشی و تبدیل دانشگاه فرهنگیان به عنوان قطب پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت، زمینه رشد بیش از پیش فرزندان ما مهیا می شود.
وی، با اشاره به برخی محدودیت ها در خصوص جذب هیات علمی در دانشگاه ها استفاده از ظرفیت و توان علمی اعضای هیات علمی سایر دانشگاه های کشور، در قالب ماموریت یک یا دو ساله را تغییر هرم هیات علمی در دانشگاه ذکر کرد و افزود: دانشگاه نوپای فرهنگیان می تواند به عنوان موقعیت مرجع، با ایجاد فرصت های مطالعاتی به منظور بهره مندی از ظرفیت دیگر استادان دانشگاه های کشور، موجب تحقق اهداف پیش رو باشد.
منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در پایان باز تعریف استانداردها را در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه در دانشگاه فرهنگیان مفید اعلام کرد و گفت: تا پایان سال جاری، باید کمیته های مربوطه به منظور بررسی برنامه ها تشکیل شود. چرا که تعریف برخی شاخص های جدید در عرصه آموزش عالی ضروری است.