دکتر خنیفر در جلسه رونمایی از برنامه جامع توانمندسازی پژوهشی:

تدوین برنامه جامع توانمندسازی پژوهشی اعضاء هیات علمی اقدام بسیار ارزشمندی است و امیدواریم در ارتقاء شاخص علمی دانشگاه موثر واقع شود

به گزارش حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، برنامه جامع توانمندسازی پژوهشی برای توسعه حرفه ­ای اعضاء هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان با حضور ریاست دانشگاه دکتر حسین خنیفر، مشاور وزیر آموزش و پروش حجت الاسلام علی عسکری و شورای معاونین دانشگاه رونمایی شد.

در این جلسه دکتر خنیفر با اشاره به تدوین برنامه جامع توانمندسازی پژوهشی اعضاء هیات علمی، گفت: یکی از مهمترین بخش­ های توانمندسازی فرایند­ها و فعالیت­ های پژوهشی، به قدرت رساندن پژوهش­گران در همه عرصه­ ها و بخصوص دانش و بینش روزآمد است، چرا که غفلت از تحولات دانش و ایستگاه ­های جدید و مسیرهای نوین و اوج های متکاثر در روش­ ها و مدل­ های پژوهشی مانع انطباق آدمی در اعصار گوناگون با نیازهای واقعی خواهد بود.

وی با بیان اینکه توانمندسازی پژوهشی اعضای هیأت علمی کاری بس ارزنده و ماندگار است.  ابراز امیدواری کرد:  طرح توانمندسازی پژوهشی اعضای هیأت علمی منجر به تحولات ارزشمندی در فضای علمی دانشگاه فرهنگیان گردد و در ارتقاء شاخص علمی دانشگاه موثر واقع شود.

در ادامه این جلسه دکتر طاهری­ نیا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مهمترین سرمایه هر دانشگاه، اعضای هیئت علمی آن دانشگاه دانست و گفت: چنانچه اعضای هیئت علمی یک دانشگاه از ظرفیت علمی قابل قبول به ویژه در حوزه پژوهش برخوردار باشند، توسعه آن دانشگاه در ابعاد و شاخص­ های مختلف شتاب خواهد گرفت.

وی با اشاره به دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی نوپا و استراتژیک که مأموریت خطیر تربیت معلم را برعهده دارد، اظهار کرد: این دانشگاه از یک طرف چنانچه بخواهد کیفیت فرایند تربیت معلم را ارتقاء داده و معلمان شایسته ­ای را وارد نظام آموزش و پرورش کند و از طرف دیگر موقعیت و جایگاه خود را در مقایسه با دانشگاه­ های دیگر بهبود بخشد، ضروری است برنامه هایی را برای توانمندسازی اعضای هیئت علمی خود تدارک ببیند. یکی از این برنامه­ ها، برنامه توانمندسازی پژوهشی اعضای هیئت علمی است که در آن، مبانی، رویکردها و روش ­های پژوهش مرتبط با رسالت تربیت معلم و حرفه معلمی عرضه می­ شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر ارائه آموزش در زمینه پژوهش، بایستی مهارت­ ها و رویه­ های انجام پژوهش در قالب ­هایی چون مقاله و پروژه نیز در کانون توجه قرار گیرد. سلسله دوره ­های آموزشی که ذیل برنامه توانمندسازی پژوهشی برای اعضاء هیئت علمی پیش ­بینی می ­شود، فرصتی فراهم می ­کند تا نه تنها استادان که دانشجو معلمان نیز از نظر حرفه­ ای رشد کرده و از این رهگذر دانشگاه و نظام آموزش و پرورش نیز در مدار توسعه قرار گیرد.

در پایان دکتر طاهری ­نیا ضمن تشکر از همکارانی که در تهیه و تدوین برنامه جامع توانمندسازی پژوهشی نقشی داشته اند بیان کرد؛ برای این برنامه حدود 250 ساعت وقت و برنامه­ ریزی صورت گرفت که با 10 نفر از اعضای هیأت علمی و غیر علمی دانشگاه و در مدت یک­سال تهیه و تدوین شد.

 

شایان ذکر است اهداف زیر از جمله اهداف برنامه جامع توانمندسازی پژوهشی است:

  1. اعضای هیئت علمی دانشگاه بتوانند از طریق شرکت در دوره ­های توانمندسازی پژوهشی، در حوزه مطالعاتی و رشته تدریس خود، مقاله ­های علمی معتبر تدوین کنند.
  2. اعضای هئیت علمی دانشگاه بتوانند از طریق شرکت در دوره ­های توانمندسازی پژوهشی، در حوزه مطالعاتی و رشته تخصصی خود، طرح­ ها و پروژه­ های تحقیقی را به طور دقیق طراحی و تدوین کنند.

 


نظرات کاربران