انعقاد تفاهم نامه همکاری بین آموزش و پرورش و معاونت امور زنان ریاست جمهوری
توافق نامه همکاری بین آموزش و پرورش و معاونت امور زنان ریاست جمهوری در راستای همکاری های بین دستگاهی به امضای روسای دو دستگاه رسید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، در حاشیه دیدار وزیر آموزشوپرورش با معاون رئیسجمهور در امور زنان، توافقنامه همکاری بین آموزشوپرورش و معاونت امور زنان ریاست جمهوری به امضای محسن حاجی میرزایی و معصومه ابتکار رسید.
در این دیدارکه تعدادی از معاونان وزیر آموزشوپرورش ازجمله معاون آموزش متوسطه، معاون پرورشی و فرهنگی، معاون تربیتبدنی، رئیس دانشگاه فرهنگیان، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و مسئول امور زنان وزارت آموزشوپرورش حضور داشتند ضمن ارائه گزارش عملکرد هر یک، در امور زنان و دختران، وزیر آموزشوپرورش، اظهار کرد: عملکرد جمهوری اسلامی در کاهش فاصله آموزشی بین پسران و دختران و توسعه عدالت جنسیتی درخشان است.
محسن حاجی میرزایی در دیدار با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به گزارشهای ارائهشده در این نشست، اظهارکرد: فعالیتهای خوبی در حیطه زنان و دختران در آموزشوپرورش انجام شده است و مهارتهای خوبی که مورد نیاز دختران است، به آنان ارائه شده است لذا از این نوع برنامهها استقبال و در انجام آنها همکاری میکنیم.
وی افزود: جامعه ما به شدت ازنظر مهارتهای اجتماعی برای ساختن جامعه ضعف دارد لذا ارائه این نوع مهارتها برای دختران بسیار ضروری است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: گامهای بلندی پس از انقلاب برای کاهش فاصله جنسیتی و کاهش فاصله آموزشی بین پسران با دختران برداشته شده است و باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام میشود.
وی عملکرد جمهوری اسلامی پس از انقلاب در حوزه زنان و دختران را بسیار درخشان توصیف و عنوان کرد: باید ببینیم اصولاً در آموزشوپرورش به دنبال چه چیزی هستیم، لذا اهداف سند تحول همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم و برای تحققش تلاش میکنیم.
وزیر آموزشوپرورش گفت: نظام تعلیم و تربیت دستگاهی فرهنگساز و تمدن ساز است و به افراد برای حضور بهتر و مؤثرتر در جامعه کمک میکند لذا انسانها در ابتدای تولد چیزی نمیدانند و از ابتدای زندگی شروع به یادگیری میکنند یادگیری از خود، خلق، طبیعت و ارتباط باخدای خود، بنابراین نظام آموزشی به ما یاد میدهد چگونه از خودمان، دیگران و طبیعت بهتر بیاموزیم و چگونه ارتباط عمیقتری باخدا داشته باشیم.
وی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان را برای خوب شنیدن، خوب دیدن، خوب سخن گفتن و خوب اندیشیدن تربیت میکند و به آنها میآموزد که چگونه مناسبات جمعیشان بهتر شود و سازگاریشان در جامعه افزایش یابد.
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: آموزشوپرورش به افراد میآموزد چگونه میتوانند مسئولیت بیشتری داشته باشند و در برابر آسیبهای اجتماعی ایمن باشد.
وی راه ایمن کردن دانش آموزان را در آموزشهای مدرسه توصیف و عنوان کرد: باید در برنامههای آموزشی مدرسه به دانش آموزان یاد بدهیم با دیگران چگونه حرف بزنند و از حق خود چگونه دفاع کنند. لذا امیدوارم این جلسه نقطه عطفی برای همکاریهای بیشتر بین این وزارتخانه و معاونت امور زنان و خانواده باشد.
همچنین معصومه ابتکار در این دیدار با بیان اینکه در سالهای اخیر همکاریهای مؤثری بین دو دستگاه وجود داشته است گفت: براساس تأکید رهبر معظم انقلاب، دولت تا لحظه آخر تلاشهای خود را انجام خواهد داد لذا یکی از فعالیتهای ما همکاری با آموزش و پرورش در زمینههای مشترک است که همچنان در دستور کار قرار خواهد داشت.
وی بر لزوم تقویت ارتباط بین پدر و مادر و سایر اعضای خانواده تأکید و عنوان کرد: موضوع مهارتهای ارتباطی و تحکیم خانواده همواره باید در برنامهها موردتوجه قرارگیرد.
ابتکار با اشاره به آیات قرآن مجید اظهارکرد: مسئله عفاف و حجاب فقط مربوط به دختران نیست لذا اگر آموزشوپرورش برنامهای در این خصوص دارد باید شامل پسران نیز باشد.
وی ادامه داد: موضوع عفاف و حجاب مربوط به کل جامعه است لذا باید آموزشهای لازم به پسران داده شود تا رفتار مناسبی با دختران داشته باشند.
معاون رئیسجمهور در امور زنان افزود: گفتگوی بین نسلی میتواند موضوعش عفاف و حجاب در پسران نیز باشد لذا مبانی گفتگوی بین نسلی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کارشده است و سعی کردیم برنامهای علمی و مستند در این زمینه ارائه دهیم.
وی به دیدگاه خوب وزیر آموزشوپرورش در خصوص دختران اشاره کرد و افزود: امیدوارم برای نیل به اهداف نظام بتوانیم بیشازپیش گام برداریم.
ابتکار گفت: شاخصهای هشتگانه عدالت جنسیتی درسال ۹۶ با حضور رئیسجمهور تصویب شد و اکنون به عنوان دستورالعملی برای کار در حوزه زنان و دختران و توسعه عدالت جنسیتی است.
وی افزود: ۳۱ سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده وجود دارد لذا هراستان میتواند یکی از برنامههای اصلی را در دستور کار قرار دهد؛ بنابراین برای اجرایی شدن سند ارتقای زنان نیازمند همکاری آموزشوپرورش هستیم.
معاون رئیسجمهور در امور زنان تصریح کرد: براساس آمار و ارقام فاصله دختران بازمانده از تحصیل با پسران بازمانده از تحصیل بسیار کاهشیافته است و این موضوع نشانه تلاشهای ما برای برقراری عدالت جنسیتی است.
وی اضافه کرد: مهارتهای ارتباطی میتواند برای داشتن زندگی مفید به دختران کمک کند، لذا برای ارتقا سطح تابآوری در برابر آسیبهای اجتماعی در بین زنان و دختران و کاهش آسیبهای اجتماعی تلاش میکنیم لذا کاهش خودکشی در بین دختران از دستاوردهای خوب در این حوزه است.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ضروری است برای فعالیتهای مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و آموزشوپرورش، پیوستهای رسانهای داشته باشیم تا بتوانیم گزارشهای خوبی در پایان دولت به مردم ارائه دهیم.
وی ادامه داد: در دولت دوازدهم ۱۶موافقتنامه با سایر دستگاهها داشتیم که بیشترین آنها ازلحاظ کمی وکیفی با آموزش و پرورش بوده است.
ابتکار گفت؛ توسعه سوادآموزی زنان و دختران عشایر با آموزش۹۰۰۰ نفر، توانمندسازی مدرسان آموزش خانواده، آموزش حقوق کودک به بیش از ۶ هزار نفر، تقویت شیوههای مهارتی اولیا، توانمندسازی دانشجو معلمان، جذب ۱۴۸۱ دختر و پسر بازمانده از تحصیل طی ۵ سال ازجمله موارد همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با آموزشوپرورش است.
شایانذکر است؛ در پایان این آیین، توافقنامه همکاری بین دو دستگاه به امضا طرفین رسید. آموزش مهارتهای گفتگو و ارتباط مؤثر، آموزش افزایش مشارکت اجتماعی دختران، آموزش مهارتهای کودکیاری به دانش آموزان، جذب دختران بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل از مفاد اصلی این توافقنامه است.