دومین کارگاه کشوری چگونگی آشنایی با تدوین کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره برگزار شد
دومین کارگاه کشوری چگونگی آشنایی با تدوین کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره با حضور اعضای هیئت علمی، مدرسان و مأموران آموزشی استان های تهران، قم، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان و یزد، دوشنبه 10 شهریور ماه 1399 به صورت مجازی و از طریق سامانه LMS در دانشگاه فرهنگیان استان یزد برگزار شد.
در این کارگاه دکتر خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سالار شهیدان؛ بیان کرد: کرسی های نظریه پردازی زمینه ساز حضور مؤثر اعضای هیأت علمی، اساتید و صاحبنظران مختلف در عرصه ارائه نظر و فراتر از مقاله است، چون بسیاری از کسانی که گاهی نظریه یا پیش نظریه یا نقدی داشته باشند در مکتوبات خود در قالب مقاله یا کتاب بوده است. اما وقتی در قالب کرسی مطرح می شود حضور منتقدین، مستمعین، سوال کنندگان و حضار در کرسی های نظریه پردازی، باعث چالش های مبارکی می شود که از دل آنها ایرادات یا جلب توجهات خاصی شکل می گیرد؛ لذا این کار بسیار ارزشمند است.
در ادامه رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور، به بیان آسیب های کرسی های نظریه پردازی پرداخت و گفت: برگزاری مباحث و موضوعات جزئی یکی از این آسیب ها است. اخیراً هر مبحث جزئی را هم در قالب کرسی مطرح می کنند و برگزار می شود. حتی مقالات علمی ترویجی را هم در قالب کرسی بیان می کنند.
وی برای نقد بهتر چنین کرسی هایی، به مراحل شکلگیری یک نظریه قابل عرضه که قابلیت دفاع از خودش را نیز داشته باشد؛ اشاره کرد.
دکتر خنیفر استفاده از چنین کرسی هایی برای پیشرفت نظریه پردازی دانش های مختلف، خصوصاً در زمینه تعلیم و تربیت، فنون و روش های تربیت معلم در کلاس وطنی و جهانی که قابل عرضه و دفاع باشند را بسیار ارزشمند دانست.
در ادامه دکتر ساکی دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران در کارگاه صبح و دکتر علی اکبر مسگر رئیس کمیته های دستگاهی هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی در کارگاه عصر پیرامون تدوین کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره مطالبی را ایراد نموده و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.