رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست صمیمی با وزیر آموزش و پرورش:

حفظ کیفیت آموزش و شان دانشگاه مورد تاکید مجموعه مدیریت دانشگاه است

نشست صمیمی وزیر آموزش و پرورش با رئیس و  اعضای هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان سه شنبه 25 شهریور 1399 در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ در استانه بازگشایی سال تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش  در شرایط متفاوت مواجه با ویروس کرونا،  دکتر حسین خنیفر  دانشگاه فرهنگیان را دارای میراثی سترگ درپس و کارهای بزرگ در پیش رو  دانست و گفت:  امروز همراه با مطالبات به حق مقام معظم رهبری و انتظارات دولت محترم و ارکان نظام،  ساماندهی امور بر مداری است که تربیتِ معلمی تراز انقلاب، متدین با حکمت شرقی و جوهره دین و ذهن وزین و مایه افتخار این سرزمین  اتفاق بیافتد.

وی تفاوت دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها را در  زیست مدار بودن آن دانست و خاطر نشان کرد: رسالت دانشگاه فرهنگیان آموزش حضوری است نه از راه دور، آموزش مهارتی است نه دانشی و آموزش روشی است نه انباشتی.

وی با بیان اینکه ما  به دنبال شهر آشوب علم و مهارتیم، گفت: ما واقفیم که آموزش تراز برای تربیت معلم عاشق و مشتاق گام بر می دارد نه جوینده شغل.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ویژگی های هزاره و عصر کنونی، اظهار کرد: ما در عصر هزاره سوم  به  دنیای شگفت خطی و دو فضایی وارد شده ایم، عصر ترانزیت اطلاعات و  عبور از فضیلت مدرک و حکمروایی مهارت، دنیای دسترسی خوشه ای به اطلاعات، دوران آموزش های شناور و غروب مانایی دانش و  عصر شگفت پس انداز منابع انسانی؛ که شاخص ترین بحث پس انداز منابع انسانی تربیت معلمان نخبه و شایسته بوده که دغدغه ماست.

وی با بیان اینکه مولفه های هویتی ملت ها از یادگیری و مهارت سربر می آورد، افزود: برای عبور از این عصر شگفتی ها،  بلد راه می خواهیم  و معلم و مدیر بلد راه نیاز است؛ این بلد بودن را باید در تربیت و بدور از ترمز های جامعه به پیش ببریم.

 دکتر خنیفر در ادامه با اشاره به شرایط کرونایی جامعه و  عبور  دانشگاه از این شرایط با کمترین آسیب و نارضایتی دانشجویان در ترم گذشته، تصریح کرد: بروز بیماری کرونا رونمایی ابتدایی و ساده هماوردی جنگ های بی میدان است که بر اقتصاد، آموزش و مناسبات اجتماعی تاثیر گذاشته و دانشگاه فرهنگیان نیز در اواخر سال تحصیلی پیش متاثر از آن شد، ولی به لطف الهی سال تحصیلی گذشته را با شرایط خاص کرونا با کمترین آسیب و نارضایتی دانشجویی عبور کردیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان تاکید مدیریت دانشگاه  بر حفظ کیفیت، تمامیت آموزش و شان دانشگاه اظهار کرد: ،  آموزش در دانشگاه فرهنگیان در 9 ماه گذشته و در ترم کرونایی و آموزش مهارت آموزان ماده 28،  کارنامه قابل قبولی داشته، پودمان های اول و دوم برگزار و پودمان سوم کارورزی و درس پژوهی نیز  از ابتدای مهر در دستور کار است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ماموریت ها و سیاست های دانشگاه فرهنگیان، تامین و تربیت و توانمند سازی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و تولید و تدوین علم نافع مورد نیاز آنان را اولین ماموریت دانشگاه عنوان و آمایش و احصاء ظرفیت های دانشگاه، تعامل و تبادل مستمر با آموزش و پرورش در این خصوص و طراحی برنامه ها، انجام مطالعات تطبیقی تعلیم و تربیت در چند کشور و اتخاذ مدل بومی را ازجمله اقدامات در این راستا بیان کرد.

دکتر خنیفر ارتقای مستمر کیفیت معلمان موجود مورد تاکید  مقام معظم رهبری را از دیگر رسالت های دانشگاه برشمرد و افزود:  در این خصوص نیز مکاتبات و جلسات متعدد برای واگذاری آموزش های ضمن خدمت، حین خدمت و بدو خدمت  آموزش های جواری و پودمانی به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شده است.

وی همچنین به بازنگری و تصویب بسیاری از برنامه ها برای تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارمندان و پژوهشگران، مومن، متعهد و معتقد به مبانی دینی اشاره کرد و گفت: غایب بزرگ نظام تعلیم و تربیت،  مدیریت آموزشی و آموزشگاهی است، بدین منظور در حال راه اندازی رشته مدیریت آموزشی و آموزشگاهی هستیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، ارتقای کیفی پژوهش، تقویت درس پژوهی و دوره های پژوهش کیفی را دیگر برنامه دانشگاه برشمرد و گفت:  جذب 160 هیات علمی کیفی و  پژوهشی در دو سال اخیر، برگزاری کرسی های نظریه پردازی و ویبنارهای پژوهشی و ارائه فعالیت ها و بسته های متنوع فرهنگی بویژه در ایام کرونا از اقدامات در این مسیر است.

وی  برنامه ریزی در راستای افق 1404، تسهیل فعالیت های آموزشی و تحول نوآوری در نظام تعلیم و تربیت کشور مانند دوره کرونا، تجربه آموزش های الکترونیکی تعاملی، افزایش سرور ها، هوشمند سازی کلاس ها، تجربه پرش از زیست مداری به دنیای تلفیقی، کیفی کردن آموزش های مهارتی، استفاده بهینه از خیرین و... را از تمهیدات و برنامه ها دانست.

دکتر خنیفر همچنین به جذب اعضای هیات علمی کیفی اشاره کرد و گفت: اهتمام ویژه است تا  هرم اساتید تا سال آینده از یک به 40  برسد.

وی  با اشاره به تلاش برای راه اندازی دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان و نهایی کردن برنامه ها برای حداقل 20 رشته، گفت: دانشگاه فرهنگیان تا سال 1404 نیاز به جذب 2080 هیات علمی دارد،  ترجیح هیات علمی تحصیل کرده آموزش و پرورش است، معلمی که کف کلاس را تجربه کرده روز اول استادی کارورزی را اغاز می کند چون دانشجو را برای نقشی که خود  داشته، تربیت می کند.

 رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به مطالعات تطبیقی پیرامون متون آموزشی خودیار، خودگام و خودآموز در دوران بحران، گفت: تلاش است تا در اینده نزدیک آموزش ها با در نظر گرفتن تمهیداتی مانند دو زمانه کردن کلاس ها و ... حضوری انجام شود.

 


نظرات کاربران