Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

گزارش عملکرد و تبادل نظر اعضای هیات رییسه دانشگاه در حضور وزیر آموزش و پرورش

رییس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان در دیداری صمیمی به بحث وتبادل نظر در خصوص موضوعات مهم و راهبردی دانشگاه فرهنگیان پرداختند در این جلسه هریک از اعضا با ارائه گزارش و تبیین مسایل کلان حوزه تخصصی خود پیرامون برنامه ها،اقدامات ، تنگناها و مشکلات به بیان مطلب پرداختند . آنچه در ادامه می خوانید بخشی از این مذاکرات است.

 

حجت الاسلام و المسلمین امین الله دادگر :رویکرد آموزش و پرورش، تربیت معلم متناسب و مبتنی بر نقش ها و ساحت های تربیتی چندگانه یا به تعبیری معلم به مثابه مربی است.

حجت الاسلام و المسلمین امین الله دادگر، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، با ابراز خرسندی از فرصت مهیا شده، باور داشتن به ایجاد تحول، بینش و درک اشکالات موجود، تلاش در مسیر تحول، برخوردار بودن از برنامه و راهنما را از جمله زمینه های مناسب ایجاد تغییر و تحول در دانشگاه برشمرد و با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجلاس برگزار شده آموزش و پرورش در خصوص معرفی معلمان به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور گفت: اهمیت جایگاه، منزلت و مقام معلم از دیدگاه رهبر عزیز انقلاب بیان کننده نقش آفرینی و نقش اثرگذار آن در عرصه تعلیم و تربیت کشور است.

وی با برشمردن فعالیت موثر مدیران و مسئولان آموزش و پرورش در راستای فراهم آوردن فرصت های مناسب متناسب با سند تحول بنیادین به منظور نقش آفرینی مفید معلم در میدان رشد و تعالی کشورافزود: رویکرد آموزش و پرورش، تربیت معلم متناسب و مبتنی بر نقش ها و ساحت های تربیتی چندگانه یا به تعبیری معلم به مثابه مربی است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، از ضعف نظام سلطه علی رغم ظرفیت و قدرت رسانه ای در شرایط موجود سخن گفت و خاطر نشان کرد: اقتدار و عزت امروز کشور همه به برکت درس ها و پیام های حضرت سیدالشهداء (ع) خون مطهر شهداء و استقامت ملت در برابر زیاده خواهی های کفر جهانی است.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، از تدوین سند راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، مبتنی بر اسناد بالادستی خبر داد و درک شرایط موجود برای دستیابی به وضعیت مطلوب، متناسب با راهبردها و سیاست های کلان دانشگاه، دریافت گزارش ها و ارزیابی های صورت گرفته و تکمیل و ترمیم فرایند طرح راهبری را از جمله اقدامات مهم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برشمرد.

حجت السلام دادگر، راهبردهای  حضور عالمانه ،  مسجد محوری ، راهبرد توانمندسازی فعالان فرهنگی و سیاسی، توسعه دانش افزایی برای استادان و راهبرد تعامل با گروه های معارف اسلامی را از مولفه ها و راهبردهای مهم فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد.

وی گفت: هدف گذاری و سیاست گذاری ها، گفتمان سازی و انسجام بخشی، هماهنگ سازی قوای مخلف و عناصر موجود دانشگاه، نفوذ معنوی در مخاطبان و انگیزه بخشی و عزم آفرینی به دانشجو را از دیگر فعالیت ها و برنامه های مهم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه است.

 

 

دکتر علی محمدی: طراحی و تدوین نظام نامه فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان، نقشه ی عملی، چهارساله دانشجومعلم و مهارت آموزان ماده 28

دکتر علی محمدی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به طراحی و تدوین نظام نامه فرهنگی و تربیتی در دانشگاه فرهنگیان آن را  نقشه عملی، چهارساله معلم و مهارت آموزان برشمرد و گفت: در همین راستا  بر اساس استعداد یابی و نیاز سنجی دانشجومعلمان ورودی 1398در حوزه فرهنگی و اجتماعی برنامه های مدون  و زمانه بندی شده در قالب 16 مهارت معلمی (8 مهارت ها الزامی و 8 مهارت اختیاری)  طراحی شد که با  اجرا ی آن،  می توانیم بگوییم در تحقق سند تحول که تربیت شش ساحتی و تربیت مهارتی است، موفق بودیم.

وی در ادامه بر ضرورت الزام آور شدن  نظامنامه فرهنگی و تربیتی و  تدوین کارپوشه فرهنگی دانشجومعلمان برای شکل گیری مسائل تربیتی و فرهنگی در دانشگاه  تاکید کرد.

دکتر محمدی همچنین به نگاه عادلانه و برابر به تشکل ها و انجمن ها، انعقاد تفاهم نامه  میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (معاونت قرآن و عترت)، سازمان فنی و حرفه ای به منظور آموزش مهارت های مرتبط با کار معلمی و هلال احمر در راستای اهداف زیستی، اموزش های امداد و نجات و قطب بندی فرهنگی کشور  بر اساس اصل همجواری اشاره کرد.

 وی در پایان بر لزوم تعامل دو سویه و ارتباط مستمر با وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد.

 

دکتر علی باقرطاهری نیا: چشم انداز معاونت پژوهشی دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه پژوهش های تعلیم و تربیت و دانش آموزش محتوا

دکتر علی باقر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان در نشست صمیمی اعضای هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان وزیر آموزش پرورش، مطلوب ترین چشم انداز کلی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه را دستیابی به  مرجعیت علمی در انجام پژوهش های تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت و دانشِ آموزشِ محتوا عنوان کرد.

وی وجه تمایز ماموریتی دانشگاه را اشتراک در عنوان و افتراق در محتوا ها ازجمله در چاپ کتاب و مقاله،  برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی و با محوریت موضوعات  متمرکز و مرتبط با ماموریت دانشگاه دانست و گفت: مفتخریم در سه سال گذشته، تعداد مجلات فعال در دانشگاه از 6 به 24 ارتقاء یافته است، دانشگاه فرهنگیان در پی ترویج علم بومی  بوده و تمرکز آن بیشتر بر انتشار مجلات علمی ترویجی است.

دکتر طاهری نیا برگزاری همایش، کرسی های ترویجی متناسب با ماموریت های دانشگاه، چاپ کتاب پیشینه تربیت معلم ایران، ارتقاء سرانه چاپ مقاله در دانشگاه فرهنگیان کسب افتخاراتی در  زمینه کتاب برتر سال جمهوری اسلامی، جشنواره پژوهش و خلاقیت آموزش و پرورش و غرفه فن بازار وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری را از جمله دستاورد ها عنوان کرد.

وی همچنین مطالعه و راه اندازی مراکز  نوآوری و کارافرینی، طرح پژآهنگ (سخنرانی علمی) به صورت مجازی، طرح آمد (استاد مشاوره پژوهشی برای دانشجومعلمان) را از طرح های نوآورانه این معاونت دانست.

 

دکتر طاهر روشندل اربطانی:برگزاری آموزش های ضمن خدمت توسعه و بهسازی معلمان کشور را به دنبال دارد.

دکتر طاهر روشندل اربطانی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، از کاربرد اصطلاح خدمات پس از فروش سخن گفت و افزود: توجه به نوع کار و فعالیت دانشجو معلم پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه لازم و ضروری است و تصریح کرد: برگزاری آموزش های ضمن خدمت توسعه و بهسازی معلمان کشور را به دنبال دارد.

وی، با تاکید به واگذاری این آموزش ها به دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: انجام این فعالیت در ماده 2 اساسنامه دانشگاه و سند تحول بنیادین مورد اشاره واقع شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، انجام این فعالیت توسط دانشگاه فرهنگیان را حفظ ارتباط و ارزیابی مستمر فارغ التحصیلان اعلام و افزود: این ارتباط دائمی بر طرف کننده هر گونه کاستی و نواقص آموزشی است.

وی،طی مسیر چهار ساله معلمی در دانشگاه فرهنگیان را خاص و ویژه خواند و با تخصصی دانستن این حرفه گفت: لازمه ورود به حرفه معلمی علاقه و شور و اشتیاق است.

 

دکتر علی خاکی:تغییر مهارت و نگرش در آموزش و پرورش لازم و ضروری است

در ادامه دکتر علی خاکی، معاون طرح و برنامه و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان، فاصله تا تربیت معلم فکور را نسبتا زیاد دانست و گفت: تغییر مهارت و نگرش در آموزش و پرورش لازم و ضروری است. چرا که با تغییر نگرش و ایجاد خلاقیت در دانش آموز شاهد رشد و پیشرفت کشور خواهیم بود.

وی، نبود آزمایشگاه های یادگیری در دانشگاه فرهنگیان را از جمله مشکلات مهم این دانشگاه دانست و اظهار داشت: در همین راستا و با ارائه طرح به مجلس خواهان تاسیس چنین آزمایشگاهی مرتبط با حوزه علوم انسانی و شناخت رفتاری دانشجو معلمان و دانش آموزان در سراسر کشو هستیم.

دکتر علی خاکی، از استاندارد نبودن سراهای دانشجویی سخن گفت و افزود: سراهای دانشجویی باید محلی امن توام با آسایش و آرامش باشد و تصریح کرد: آسایش توام با آرامش لازمه تربیت صحیح دانشجو معلم است.

وی، به روز بودن استاد دانشگاه را مهم خواند و اظهار داشت: استاد دانشگاه باید با تعهد نسبت به علم و دانش تخصصی خود، برای افزایش و به روز رسانی علم و تخصص خود تلاش و نوآوری داشته باشد.

 

دکترپرویزانصاری راد: رضایت مندی دانشجویان و ارتقای کیفی خدمات رفاهی، ورزشی و بهداشتی راهبرد اصلی معاونت دانشجویی

دکتر پرویز انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به کمبود معلم در آموزش و پرورش و اهتمام دانشگاه برای افزایش پذیرش و تامین نیروی انسانی مورد نیاز، خاطر نشان کرد: در سراهای دانشجویی با تدبیر مدیریتی و جابه جایی فضاها تلاش کردیم تا ضمن  افزایش ظرفیت ها، تردد دانشجو معلمان را کاهش داده و تربیت معلم زیست مدار نیز اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه ترم جاری با هماهنگی ستاد ملی کرونا کشور و آموزش وپرورش و تعاملات با معاونت های دانشجویی سراسر کشور، مجازی خواهد بود، گفت: گرچه تلاش می کنیم برای تربیت معلم واقعی، اصل را بر آموزش حضوری بگذاریم و  با پیاده سازی شرایط و الگو ها لازم برای آموزش حضوری در ترم اینده، ورودی های جدید را به صورت زمانه بندی شده داشته باشیم.

معاون دانشجویی رضایت مندی دانشجویان و ارتقای کیفی خدمات رفاهی ورزشی بهداشتی را راهبرد معاونت دانشجویی برشمرد و افزایش مراکز مشاوره و فضاهای ورزشی با استفاده از فرصت خیرین، طرح سرای طیبه برای تربیت معلم شایسته  و ارائه الگوی شایستگی سرپرستان شبانه روزی را از جمله اقدامات در این راستا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه دانشجومعلمان باید در کنار کسب علم، شایستگی های نگرش های اخلاقی و مهارت ها را نیز بدست آورند، تصریح کرد:  بدین منظور در شرایط کرونایی طرح هایی مانند: هر دانشجو یک سفیر سلامت، ورزش در خانه و کمپین در خانه بمانیم طراحی و اجرا شد.

 

دکترکچوئیان:تلاش همه فعالان دانشگاه برای استقرار کیفیت در همه ابعاد دانشگاه است.

کچوئیان، سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، نیز تضمین کیفیت در دانشگاه را از وظایف خطیر و اصلی فعالان دانشگاه دانست و گفت: ارزیابی اعضای هیات علمی، استادان، کارکنان، دانشجویان، برنامه های درسی، برنامه های دانشگاه و مهارت آموزان برخی از اقدامات معاونت نظارت به شمار می رود.

وی، سنجش و پایش مهارت آموزان ماده 28 را از فعالیت های مهم مرکز سنجش شایستگی های حرفه ای دانشگاه فرهنگیان ذکر کرد و افزود: گذراندن دو پودمان PCK  و CK برای این مهارت آموزان لازم و ضروری است.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، با معرفی مدیریت بالندگی حرفه ای منابع انسانی دانشگاه، آموزش جامعه هدف در این دانشگاه شامل اعضای هیات علمی، مدیران، استادان و دانشجویان را از وظایف این مدیریت خواند و اظهار داشت: با ایجاد فرصت های متفاوت آموزشی زمینه رشد و توسعه علمی این افراد مهیا می شود.

این مقام مسئول، ارزیابی مستمر مدیران در سطح دانشگاه را از وظایف مهم معاونت نظارت اعلام کرد و ادامه داد: رهنامه 40 ماده ای دانشگاه، راهگشای ما برای ارزیابی مدیران استانی و روسای پردیس ها است.

کچوئیان با معرفی طرح سدید، یادآور شد این طرح بیانگر فاصله بین برنامه درسی و برنامه اجرا شده است.

وی، ارزیابی دانش و مهارت کسب شده توسط دانشجو معلم را مهم ذکر کرد و گفت: این امر نشان دهنده میزان یادگیری وی در دانشگاه است.

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، در پایان، مراقبت از عنصر خروجی دانشگاه فرهنگیان را از وظایف خطیر مسئولان دانشگاه برشمرد و گفت: تلاش همه فعالان دانشگاه استقرار کیفیت در همه ابعاد دانشگاه است.

 

دکتر حوری: لزوم برگزاری نشست های تخصصی برای تحقق گزینش کارآمد معلمان
دکتر حمیدرضا حوری مشاور ریاست و مدیر کل دفتر مرکزی حراست دانشگاه فرهنگیان در نشست صمیمی اعضای هیات رئیسه با وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت عزم جدی و برگزاری نشست های تخصصی میان دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش برای بررسی آسیب ها و تحقق گزینش کارآمد معلمان؛ گفت: هنگامی می توان برونداد و خروجی معلم شایسته منطبق بر تفکر اسلامی انجام پذیرد  که صلاحیت های عمومی و علمی آنان احراز شود.
وی با اشاره به احصاء اسیب های دانشجویی و ارائه بسته پیشنهادی در خصوص اقدامات مورد نیاز برای تحقق نتیجه مطلوب خاطر نشان کرد: همچنین مدلی پیرامون ارتقاء معلمی، آموزش های ضمن و حین خدمت و اقدامات مورد نیاز در این خصوص ارائه شده است.
دکتر حوری در پایان با بیان  ظرفیت های دانشگاه فرهنگیان بر برگزاری نشست های تخصصی دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش تاکید کرد.