Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام والمسلمین دادگر تاکید کرد:

تعبیر افسران سپاه پیشرفت کشور، نشان از نقش تاثیرگذار و مهم معلمان در عرصه تعلیم و تربیت است

حجت الاسلام والمسلمین دادگر در نشست صمیمی وزیر آموزش و پرورش با هیأت رییسه دانشگاه فرهنگیان: تعابیری نظیر«افسران سپاه پیشرفت کشور» که مقام معظم رهبری در مورد جایگاه و نقش معلم استفاده می کنند، به این برمی گردد که معلم یک عنصر بسیار مهم، اساسی،نقش آفرین و تأثیرگذار در عرصه تعلیم و تربیت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ حجت الاسلام والمسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در نشست صمیمی وزیر آموزش و پرورش با اعضای هیأت رییسه این دانشگاه که در روز 25 شهریور ماه در دانشگاه فرهنگیان برگزارشد، ضمن اشاره به تقارن آغاز سال تحصیلی جدید با گرامی‌داشت دفاع مقدس و همین‌طور ایام بازگشایی مدارس و اهمیت ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و توجه به درس‌ها و پیام‌های نهضت سیدالشهدا(علیه‌السلام)، از وزیر آموزش و پرورش و همراهان بابت حضور در دانشگاه فرهنگیان و ایجاد فرصت بابت توجه به مسأله‌های دانشگاه تشکر نموده و بر ضرورت بازخوانی رسالت، مأموریت‌ها و عملکرد دانشگاه و حمایت وزارتخانه از دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد.  
حجت الاسلام دادگر یکی از پیام‌های مهم عاشورا را ایجاد تحول دانست و بیان داشت: تحول بسیار مسأله مهمی است، خروجی تحول تغییر نیست بلکه ارتقاء و تعالی و پیشرفت است و کیفیت کار را متفاوت خواهد کرد. اگر بخواهیم زمینه‌های ایجاد تحول را اشاره کنیم، چندنکته بسیار اساسی است: یکی باور داشتن به ایجاد تحول است که خیلی مسئله مهمی است، دوم بینش و فهمیدن اشکالات و مشکلات است، سوم تلاش در راه تحول، چهارم داشتن روش صحیح و برنامه و ارزیابی داشتن و نکته پنجم راهنما داشتن برای ایجاد تحول است.
مسئول دفتر نهاد سازمان مرکزی دانشگاه به جلسه رهبر معظم انقلاب با مدیران ارشد آموزش و پرورش سراسر کشور در اجلاس اخیر اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری فرمودند معلمان «افسران سپاه پیشرفت کشور» هستند؛ تعابیر این‌چنینی که معظم له در مورد معلم، جایگاه و منزلت و نقش معلم استفاده می کنند، به این برمی‌گردد که  معلم یک عنصر بسیار مهم، اساسی و نقش آفرین و تأثیرگذار در عرصه تعلیم و تربیت است؛ سند تحول بنیادین و علاوه بر آن ارکان عالی وزارت آموزش و پرورش و مدیران آن، زمینه‌ها و فرصت‌ها را فراهم می‌کنند ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که معلم است که باید آن نقش آفرینی و میدان‌داری ویژه را انجام دهد و از طرف دیگر مواجه هستیم با رویکردی که در آموزش و پرورش بناست در راستای سند تحول بنیادین اتفاق بیفتد و آن هم معلمی با نقش‌های چندگانه و معلمی با تربیت ساحت‌های چندگانه و یا به تعبیری معلم به مثابه مربی است.

وی با اشاره به اهمیت سؤالات و انتظارات حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بناست معلم تربیت کنیم باید معلم طراز انقلاب اسلامی باشد، تا بتوانیم انسان‌های مطلوب و نسل مفیدی را در عرصه آموزش و پرورش تربیت کرده و در اختیار نظام و مردم برای خدمتگزاری در این عرصه‌ها و برای پیشرفت کشور قرار بدهیم.
وی افزود: درک اینکه ما امروز در چه موقعیت و شرایطی هستیم خیلی مهم است. از یک طرف دشمنانی داریم و البته بدانیم که نظام سلطه امروز در ضعیف‌ترین موقعیت خود در طول تاریخ قرار دارد و هیچ وقت علی‌رغم ظرفیت و قدرت رسانه‌ای موجود خود در چنین شرایط استیصال نبوده است و این به برکت استقامت‌ها و توفیقات ملت شهیدپرور و مجاهد ایران اسلامی است. نقشه راه ملت ایران به برکت راه و آرمان‌های امام راحل(ره) و هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و خون شهدا و درس‌ها و پیام‌های نهضت سیدالشهدا(علیه السلام) روشن است و ملت شریف ایران اسلامی به لطف الهی و مجاهدت‌های خود توانسته این انقلاب را صادر و تاثیرات منطقه‌ای و بین المللی خوبی را باقی بگذارد و تاثیر نظام سلطه را در منطقه کم رونق نماید.
عضو هیأت رییسه دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی هر سال مبتنی بر تحلیل آخرین وضعیت آموزش و پرورش کشور در دیدارهای مربوط به مدیران تعلیم و تربیت کشور مهم‌ترین مسائل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان را تاکید فرموده و متذکر می شوند.
 نگاه راهبردی و تمدنی و بلند و حکیمانه رهبر عزیز انقلاب اسلامی را در توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان باید مغتنم دانست؛ ما در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، انتظارات و رهنمودهای معظم له را در رسالت و مأموریت‌های این نهاد همواره مد نظر داشته و از آن به‌عنوان چراغ راه خود بهره گرفته و دنبال نموده ایم.
در همین راستا سند راهبردی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه مبتنی بر اسناد بالادستی مثل سند دانشگاه اسلامی، سند تحول بنیادین، نقشه مهندسی فرهنگی، اساسنامه نهاد و اساسنامه دانشگاه و انتظارات و منویات مقام معظم رهبری  به عنوان نقشه راه و مسیر راهبردی ما در نهاد دانشگاه تدوین و بازبینی شده است.
حجت الاسلام دادگر در ادامه بیان داشت: براساس راهبردهای ذاتی و اقتضایی منطبق بر شناخت و تحلیل وضعیت موجود دانشگاه، وضعیت مطلوب را شناسایی نموده‌ایم و راهبردها و سیاست‌های کلان و اقدامات اساسی و برنامه های عملیاتی سنواتی و ارزیابی میزان پیشرفت و تاثیر گذاری برنامه های ما معطوف به آن راهبردها در حال اجرا است؛ پروژه‌های خرد و کلان و ابر پروژه‌های نهاد، ناظر بر ظرفیت موجود و حضور روحانیت در دانشگاه‌ و مبتنی بر انتظارات رهبر عزیز انقلاب و اسناد بالادستی و اولویت‌های راهبردی در حال پیگیری و اجرا می‌باشد. البته در صدد تکمیل و ترمیم برنامه راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ناظر به انتظارت اخیر در اجلاس مدیران آموزش و پرورش هستیم و گام‌هایی را نیز برداشته ایم. به‌نظر می رسد دانشگاه فرهنگیان هم باید مرتب وضعیت و اقتضائات خود را  به‌روز رسانی کند.
وی با تأکید بر اهمیت راهبردهای ذاتی و اقتضائی این نهاد در عرصه‌های دینی و فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان اظهارداشت: راهبرد مسجد محوری در دانشگاه و اقدامات ذیل آن، راهبرد توانمند‌سازی فعالان فرهنگی و سیاسی با این نگاه که علاوه بر آنکه همه دانشجویان، مخاطب روحانیون دانشگاه هستند و متعلق به همه دانشجویان بوده، دانشجومعلمان فعال در زمینه‌های فرهنگی، دینی، انقلابی آماده و حاضر در میدان، مخاطب ویژه ما هستند و مبتنی بر نگاه رهبری عزیز انقلاب، حمایت و برنامه‌ریزی ویژه برای آنها داریم. راهبرد دیگر، توسعه دانش‌افزایی و معرفت‌افزایی استادان است که در قالب کارگاه‌ها و طرح‌های ضیافت اندیشه استادان، نشست‌های هم اندیشی استادان، نقش تربیتی استادان و از سایر ظرفیت‌ها در حال استفاده و نیز بازبینی جهت اصلاح و بومی سازی لازم است.
رییس دبیرخانه هماهنگی گروه‌های معارف و تربیت اسلامی، راهبرد تعامل با گروه‌های معارف اسلامی و ظرفیت‌های خوبی که در این زمینه فراهم شده را یکی از بی بدیل ترین ظرفیت‌های دینی و تربیتی برشمرد و بیان داشت: بحمدالله با همکاری گروه‌های معارف اسلامی و دفاتر نهاد نمایندگی و معاونت محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه توفیقات بسیار خوبی در این عرصه حاصل شده به‌گونه ای که امروز به برکت این طراحی‌ها و اهتمام استادان و مجموعه‌های مورد اشاره، دانشگاه فرهنگیان در حوزه دروس معارف اسلامی، از تیپ دو به تیپ یک ارتقاء یافته و در تیپ یک یعنی دانشگاه‌های مادر و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دارد.
 حجت الاسلام دادگر با اشاره به اهمیت اعتقاد و اهتمام به شئون راهبری دینی و فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان، از هدف‌گذاری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، گفتمان‌سازی، انسجام بخشی و هماهنگ‌سازی ظرفیت‌ها و عناصر مختلف موجود  در دانشگاه‌ جهت تحقق نفوذ معنوی در مخاطبان و انگیزه‌بخشی و انگیزه‌آفرینی به دانشجومعلمان به‌عنوان مهمترین شئون فرهنگی و تربیتی یاد کرد.
وی افزود: متأسفانه  بعضاً افرادی را در دانشگاه فرهنگیان داریم که در مورد نقش‌آفرینی تربیتی و انگیزه‌بخشی به دانشجومعلمان عملکرد خوبی ندارند؛ به دانشجومعلمان عزیز می‌گویند چرا معلم شدید؟ اشتباه کردید، به‌دنبال شغل دیگری بروید و سایر مسائل که آنها را گرفتار یأس و ناامیدی می‌کنند؛ البته در این زمینه برنامه‌ها و فعالیت‌های متعددی را انجام داده ایم از جمله با همکاری جناب آقای دکتر خنیفر، زمینه حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد قرائتی در ۱۳ استان در شرایط قبل از کرونا را در راستای انگیزه بخشی و انتقال تجارب معلمی تنظیم نمودیم و بحمدالله تاثیرات بسیار خوبی داشته است. 

مسئول نهاد سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان گفت: شناسایی قوت‌ها و ضعف‌ها ،فرصت‌ها و تهدیدها و ماتریس جانمایی نقش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری جهت تنظیم راهبردهای ناظر بر اقتضائات منطقه‌ای برای ما بسیار مهم بوده است.
وی تغییر قالب دیدار هفته بزرگداشت مقام معلم با رهبر معظم انقلاب اسلامی و حضور تاریخی و ماندگار رهبر عزیز انقلاب در دانشگاه فرهنگیان را نقطه عطفی پر افتخار برای دانشگاه فرهنگیان و اهمیت این دانشگاه در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست.
عضو هیأت رییسه دانشگاه در ادامه به دوره‌های آموزشی و دانش‌افزایی برگزارشده در دانشگاه اشاره کرد و گفت:  دوره‌های آموزشی برای روحانیون در تهران، مشهد و قم با حضور ائمه جماعت، اعضای هیأت علمی روحانی و مسئولان و معاونان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری پردیس‌های استانی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، برای توانمندسازی و نقش‌آفرینی تربیتی آنها با حضور برخی استادان و شخصیت‌های مختلف و از جمله وزیر محترم آموزش و پرورش برگزارشد؛ همچنین تمهید برگزاری اولین دوره پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی یا تربیت انقلاب اسلامی که از آبان‌ماه ۱۳۹۹ با شناسایی تعدادی از دانشجومعلمان ارشد و دکتری با همکاری مؤسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین دانشگاه فرهنگیان و مؤسسه، تنظیم و مبادله شده به مرحله اجرا درخواهد آمد.
و نیز همکاری و حمایت از برگزاری دوره‌های طرح ولایت در چند تابستان اخیر با شروع ظرفیت از ۳۰۰ نفر و افزایش به ۱۰۰۰ نفر و اکنون انجام پیش ثبت نام توسط بسیج دانشجویی دانشگاه از قریب به ۲۰۰۰ نفر با همکاری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و سازمان بسیج دانشجویی کشور نیز گام بسیار مهمی بوده است.
حجت الاسلام دادگر دوره‌های آموزشی دیگر را چنین برشمرد:

-برگزاری دوره مطالعاتی تفسیر آفتاب مربوط به اندیشه تابناک امام و پاسخ به شبهاتی که در حوزه اندیشه امام وجود دارد و کارهای خوبی که برای دانشجو معلمان در این زمینه انجام شده است؛

-برگزاری طرح حیات طیبه در راستای انتظارات رهبر عزیز انقلاب و سند تحول و گام دوم انقلاب اسلامی و ایده پردازی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و با رویکرد مسأله‌یابی و حل مسأله که از دوره مدیریت محترم سابق دانشگاه شروع کردیم و به‌تدریج این طرح به کمال خوبی رسیده و تا الان ۶ دوره برگزار شده است؛

-تشکیل هیأت‌های اندیشه ورز دانشجویی در پردیس‌های استانی دانشگاه فرهنگیان پس از دوره حیات طیبه سال گذشته؛

-برگزاری طرح گامی به سوی حیات طیبه برای آمادگی ورودی های جدید و سال اولی ها که امسال برای ورودی‌های جدید از بهمن ماه آغاز خواهد شد؛

-برگزاری طرح کرامت در راستای تربیت معلمان تراز انقلاب اسلامی برای علاقه‌مندان به عرصه تعلیم و تربیت انقلابی به صورت دوره‌های آموزشی حضوری و مجازی با همکاری دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) که هرساله انجام می‌شود؛ -برگزاری سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری ناظر بر افکار و اندیشه این استاد شهید برای دانشجو معلمان و استادان و حتی همکاری در برگزاری دوره تربیت مربی و مدرس تا بتوانیم کسانی را تربیت کنیم که بتوانند نه‌تنها در دانشگاه فرهنگیان، بلکه در مدارس، آثار و اندیشه استاد شهید مطهری را آموزش بدهند؛
-برگزاری طرح معرفتی ویژه دانشجومعلمان دارای رتبه های برتر کنکور برای رتبه های زیر ۱۰۰۰ برای پیشگیری از آسیب به انگیزه هایشان، ما اولین دوره را برگزار کردیم و قرار شد معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و یا معاونت دانشجویی کار را ادامه بدهند که رتبه های برتر کنکور را ناظر به بحث‌های معرفتی و انگیزه‌بخشی به آنها دور هم جمع کردیم و انگیزه‌های خوبی پیدا کردند؛

-برگزاری طرح معراج با همکاری حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی برای دانشجو معلمان سال آخر که می‌خواهند وارد آموزش و پرورش بشوند با دوره‌هایی مثل شیوه‌های دعوت به نماز، اسرار و فلسفه نماز که برای دانش‌آموزان، نقش‌آفرین باشند؛
-فعالیت‌هایی مثل وحدت حوزه و دانشگاه با حضور اساتید و میزگردها،

-هیأت‌های اندیشه‌وز ناظر بر گام دوم انقلاب اسلامی و سند تحول بنیادین

و سایر دوره‌ها و ظرفیت تفاهم‌نامه‌های مختلفی که ما با همکاری دانشگاه ایجاد کردیم و از ظرفیت دستگاه‌های ملی، مؤسسات، دانشگاه‌ها، بنیادها و نهادهای اسلامی، انقلابی، حوزوی و دانشگاهی داریم استفاده می‌کنیم که برای تقویت دانشگاه فرهنگیان، پای کار بیایند در حیطه وظایفی که بعضاً در رابطه با مباحث تعلیم و تربیت و یا فرهنگ دارند؛ در برنامه‌های محوری سال جاری هم دوره ها متناسب با شرایط اضطراری کرونایی ادامه خواهدداشت؛ دوره های معراج؛ هم اندیشی استادان؛ حیات طیبه و تربیت پژوهشگر و آشنایی با معارف انقلاب برای عموم دانشجویان علاقه‌مند، طرح شهید باهنر ویژه مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی که کارگروه تعلیم و تربیت اسلامی را برای آنها داریم؛ همچنین تأسیس مراکز حوزه علوم اسلامی در 10 استان و سایر طرح‌های دیگری که به‌علت محدودیت زمانی متعاقباً به آنها پرداخته خواهدشد.