Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
رئیس دانشگاه فرهنگیان:

مباحث آموزش تاریخ باید با پژوهش ، اعتماد و اطمینان تدوین شود

رئیس دانشگاه فرهنگیان در دومین همایش ملی آموزش تاریخ گفت: هر مبحث تاریخی که برای فراگیر به عنوان خوراک علمی تهیه می کنیم باید با پژوهش، اعتماد و اطمینان تهیه شده باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر خنیفر در سخنانی در دومین همایش ملی آموزش تاریخ که به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان برگزار شده بود، با تبریک حلول ماه ربیع ابراز امیدواری کرد: برگزاری این  همایش نیز  سرآغاز بهاری در نظام آموزشی کشور، آموزش تاریخ و برای تاریخ دانی و تاریخ نگاری و یادگیری تاریخ باشد.

وی با تاکید بر اهمیت تاریخ و با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه  تاریخ معلم انسان ها است، خاطر نشان کرد: در نظر فلاسفه، تاریخ چیستان بزرگی است که بسیاری از کلید هایش در دست نیست و  بسیاری از مسائل تاریخی هنوز راز ناگشوده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: تاریخ در شمار پیچیده ترین رشته های علوم اجتماعی بوده و از معدود علومی است که تمام ارکان و مباحث آن گذشته نگر است.

وی  آموزش تاریخ را حساس ترین مبحث تاریخی برشمرد و تصریح کرد: در آموزش تاریخ تلاش می کنیم تا بهترین، صحیح ترین، جامع ترین، متقن ترین،  مستند ترین و متواتر ترین سلسله سند های علمی و تاریخی را به صورت متن آموزشی درآورده و به فراگیر یاد دهیم.

دکتر خنیفر، با تاکید بر اهمیت پژوهش در آموزش تاریخ، گفت: هر مبحث تاریخی که برای فراگیر به عنوان خوراک علمی تهیه می کنیم باید با پژوهش، اعتماد و اطمینان تهیه شده باشد، تاریخ متاثر از بسیاری مسائل ازجمله آثار بومی، آثار وارداتی ترجمه شده، سفرنامه ها و یادداشت های سیاحان غربی و شرقی است.

وی با اشاره به تلاش کشورها برای آموزش تاریخ، اظهار کرد: کشور ما هم کشوری با تاریخی بلند است و در اعماق تاریخ سیر کرده و به امروز رسیده، در آن حضور، نقش و آثار علمی، تاریخی (ابنیه) و آموزشی داشته و در تمدن های دیگر گذاشته است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه در آموزش تاریخ باید به میراث سترگ، اصیل و محققانه بیشتر توجه شود، ادامه داد: در کتاب های تاریخی باید به تحلیل تاریخی عمیق پرداخته شود و تاریخ شکوهمند ادوار مختلف تاریخ برای دانش آموزان  و فرزندانمان به درستی تشریح و گسترده شود، بویژه تاریخ بسیار ارزشمند چهل و یک سال اخیر، از بدو انقلاب اسلامی ایران که یک وجب خاک را ندادیم و عزت خود را با با امامین انقلاب (امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری) و شهداحفظ کردیم و همچنین با سربازان امام، بسیجیان و سپاهیان که مقتدرانه از حیثیت، ابرو و عزت جاه و جلال ایران اسلامی و ایران شهید پرور حمایت کردند.

 

وی همچنین با اشاره به لزوم بازنگری و آسیب شناسی کتاب های تاریخ مدارس، اظهار کرد: مطالعه و الگو برداری از کتاب های درسی کشورهای دیگر و بومی سازی آن برای تدوین کتاب های تاریخ کشور خودمان و دیگر کشور ها می تواند سودمند باشد.

دکتر خنیفر با اشاره به آسیب  بزرگ نمایی و داستان پردازی در تاریخ نگاری ها، خاطر نشان کرد: در نوشتن تاریخ تحریف، تخریب و برخی تاریخ نویسی ها بوده، باید نسبت به این مسئله حساس باشیم، محققانه تاریخ بخوانیم، مدققانه بنویسیم و ظریفانه  برای آموزش تدوین کنیم.