سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان:

آزمون جامع مهارت آموزان، اساسی ترین مولفه کیفیت بخشی به تامین منابع انسانی در آموزش و پرورش است

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، آزمون جامع مهارت آموزان (اصلح) را اساسی ترین مولفه کیفیت بخشی به تامین منابع انسانی در آموزش و پرورش دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، کچوئیان، از احساس مسئولیت مسئولان و استادان دانشگاه فرهنگیان نسبت به محقق شدن اهداف یادگیری های آموزشی در مهارت آموزان بر اساس برنامه های درسی از پیش تعیین شده سخن گفت و افزود: سنجش و ارزیابی صحیح و مطلوب مهارت آموزان متقاضی فعالیت در آموزش و پرورش در حیطه های مختلف دانش، نگرش، مهارت و قضاوت درست در خصوص هر یک از این اهداف از جمله مهم ترین اجزای فرایند یاددهی، یادگیری به شمار می رود.  

کچوئیان، برگزاری آزمون جامع مهارت آموزان را گامی مهم در راستای ارزیابی آموخته های فراگیران ذکر کرد و گفت: این ارزیابی زمانی اثر بخش و پایدار است که مجموعه سوالات هر آزمون بر اساس معیارهای صحیح علمی و استاندارد تهیه شده باشد.

وی، با اشاره به تلاش درخور توجه کارکنان مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان، در راستای طراحی سئوالات آزمون اصلح آذر ماه سال جاری اظهار داشت: بهره مندی و استفاده این مرکز از استادان مجرب و متخصصان فن برای تهیه و تنظیم سئوالات آزمون برابر با رعایت همه حیطه های شناختی با تلاش و کوشش مستمر در حال انجام است.

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، برگزاری آزمون جامع مهارت آموزان را آخرین حلقه از حلقه های سنجش و ارزیابی مطلوب مهارت آموزان عنوان کرد و گفت: این آزمون گام آخر به منظور اندازه گیری سطح یادگیری مهارت آموزان متقاضی ورود به آموزش و پرورش در هر یک از حیطه های دانش، نگرش و مهارت با هدف اخذ تصمیم گیری نهایی درباره آموخته ها، دانش، مهارت معلمی و در نهایت قضاوت ارزشی پیرامون این افراد به منظور ورود به نظام آموزش و پرورش کشور است.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، برگزاری آزمون جامع مهارت آموزان را سنجش پایانی عملکرد مهارت آموزان و میزان یادگیری آن ها در حیطه های مختلف یادگیری و مقایسه نتایج حاصل با اهداف آموزشی از پیش تعیین شده اعلام کرد و افزود: نتایج کسب شده بیانگر میزان دستیابی مدرسان به فعالیت های آموزشی مثبت در مهارت آموزان و همچنین تلاش مهارت آموزان برای رسیدن به نتایج مطلوب است.

این مقام مسئول ارزشیابی را جزیی لاینفک از نگرش سیستماتیک به آموزش و یادگیری ذکر و با معرفی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش به عنوان کلید طلایی بهبود کیفیت و بهره وری سازمانی تصریح کرد: فعالیت سنجش و ارزیابی فقط یک بار پس از اجرای برنامه های آموزشی صورت نمی گیرد. بلکه انجام این مهم در طول خدمت به طور مستمر به منظور تطبیق عملکرد نیروی انسانی خلاق و پویا با اهداف پیش رو لازم و ضروری است.  

دبیر شورای تخصصی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر جایگاه ویژه ارزیابی و سنجش در هر برنامه آموزشی خاطر نشان کرد: کلیه فعالیت ها و فرآیندهای آموزشی مهارت آموزان تحت تاثیر آزمون جامع آذرماه سال جاری است.

وی، آموزش را به خودی خود باعث افزایش بهره وری نیروی انسانی ندانست و گفت: تعیین اثر بخشی آموزش ها فرآیندی پیچیده و مستلزم به کارگیری تکنیک های آزمون و سنجش است.

کچوئیان، در پایان خطاب به مهارت آموزان متقاضی شرکت در آزمون جامع آذر ماه سال جاری گفت: طی روزهای آتی، جزئیات بیشتر در خصوص آزمون جامع مهارت آموزان ورودی سال 1398 و سنوات گذشته در قالب اخبار، مصاحبه ها و اطلاعیه های مرتبط به اطلاع مدیران امور پردیس های استان، پردیس ها و مراکز، اعضای هیات علمی، مدرسان و مهارت آموزان مشمول خواهد رسید.

 


نظرات کاربران