کچوئیان به پانا خبر داد:

شرط لازم برای ورود به حرفه معلمی و فعالیت در عرصه آموزش و پرورش

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان درباره جزئیات برگزاری آزمون جامع مهارت آموزان و تعداد افراد شرکت کننده در این آزمون توضیحاتی داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، به نقل از خبرگزاری پانا، رضا کچوئیان، در گفت‌وگو با پانا درباره جزئیات آزمون جامع مهارت آموزان (اصلح) گفت: «طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه می‌تواند در رشته‌هایی که مورد نیاز آموزش و پرورش است با هدف اشتغال زایی و جذب مهارت آموز از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌های کشور، نیروی مورد نیاز آن وزارت را تامین کند.»

کچوئیان با اشاره به تحصیلات دانشگاهی این مهارت آموزان، آموزش و کسب فنون معلمی از سوی این افراد در قالب دو پودمان و سپس گذر از آزمون جامع را شرط لازم برای ورود به حرفه معلمی و فعالیت در عرصه آموزش و پرورش دانست و گفت: «آزمون اصلح مهارت آموزان ماده ٢٨ بنا به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و مصوبه بیستمین جلسه شورای دانشگاه فرهنگیان همچنین مفاد مندرج در دفترچه آزمون استخدامی سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می‌شود.»

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان در ادامه افزود: «دروس pck و ck از جمله آموزش‌هایی هستند که به عنوان دانش محتوایی و تربیتی به مدت زمان ٦٥٠ الی ٧٠٠ ساعت طی دو پودمان از سوی استادان مجرب به مهارت آموزان ارائه می‌شود.»

چه افرادی می‌توانند وارد حرفه معلمی شوند؟

وی تاکید کرد: «مهارت آموزی که این مراحل را پشت سر گذارد مستعد ورود به آموزش و پرورش است. آزمون جامع مهارت آموزان، آخرین مرحله گذر موفقیت آمیز متقاضیان ورود به حرفه معلمی برای دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای معلمی است. چرا که با استناد به سند تحول بنیادین، افرادی باید وارد حرفه معلمی شوند که بتوانند با پشت سر گذاشتن آزمون جامع، موفق به کسب گواهی صلاحیت حرفه ای معلمی شوند.»

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، آزمون جامع مهارت آموزان را مشتمل بر 3 بخش و در مجموع دارای هزار نمره دانست و افزود: «از این هزار نمره، ۲۷۵ نمره مربوط به دوره کارورزی مهارت آموز و ۲۷۵ نمره نیز فعالیت‌‌های فرهنگی مهارت آموز را شامل می‌شود.»

سقف نهایی آزمون کتبی مهارت آموزان

دبیر شورای تخصصی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان سقف نهایی آزمون کتبی مهارت آموزان به عنوان بخش سوم را رقم ٤٥٠ اعلام و اظهار کرد: «دروس تربیت محور، اخلاق حرفه‌ای، کتاب‌های درسی و راهنمای معلم از جمله محتوای آزمون آذرماه مهارت آموزان به شمار می‌رود.»

کچوئیان از نحوه و چگونگی برگزاری آزمون مهارت آموزان خبر داد و تصریح کرد: «این آزمون در سنوات گذشته به صورت حضوری در پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان و در استان‌های منتخب کشور برگزار می‌شد، اما با توجه به شرایط کرونا و برای مصون ماندن شرکت کنندگان در آزمون از این ویروس، آزمون به صورت مجازی با طراحی ٧٠ سئوال و در ٢٣ رشته برای جامعه آماری ١٢ هزار نَفَر مهارت آموز، شامل ورودی‌های ماده ۲۸ آزمون استخدامی سال ۹۸ همچنین جا ماندگان سال‌های قبل برگزار خواهد شد.»

وظایف خطیر و مهم دانشگاه فرهنگیان

وی شناسایی و جذب صحیح نیرو به عنوان معلم برای فعالیت در عرصه آموزش و پرورش را از وظایف خطیر و مهم دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد و گفت: «تضمین کیفیت در دانشگاه فرهنگیان، با شناسایی و جذب افراد علاقه‌مند به حرفه معلمی آغاز می‌شود.»

وی با تشکر از تلاش و کوشش فعالان و کارکنان مرکز هوشمندسازی دانشگاه در راستای برگزاری آزمون‌های مرتبط با دو پودمان مهارت آموزان در تابستان از تمهید اقدامات و پیش بینی‌های این مرکز برای هر چه بهتر و ایمن برگزار شدن آزمون آذرماه سخن گفت و اظهار کرد: «با برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سوی این مرکز همچنین تمهید اقدامات امنیتی در صدد هستیم آزمون مهارت آموزان بدون کم ترین خطا و به نحو مطلوب برگزار شود.»

آزمون مهارت آموزان هفته سوم آذرماه برگزار می‌شود

کچوئیان عمده سوالات آزمون را سناریو محور اعلام کرد و گفت: «آزمون مهارت آموزان هفته سوم آذرماه سال جاری از طریق سامانه lms برگزار خواهد شد.»

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، شرط دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمی از سوی مهارت آموز را گذر موفقیت آمیز از این آزمون ذکر کرد و افزود: «کسب حدنصاب نمره ٦٥٠ از سوی مهارت آموز حلقه عبور وی برای ورود به نظام آموزش و پرورش کشور است. هر کدام از مهارت آموزانی که نتوانند با موفقیت از آزمون آذرماه گذر کنند می‌توانند در آزمون جیرانی نیمه نخست اسفند ماه سال جاری شرکت کنند.»

زمان اعلام نتایج

وی، در پایان گذشت ٢٠ روز از برگزاری آزمون مهارت آموزان ماده ٢٨ را زمان قطعی اعلام نتایج عنوان کرد.


نظرات کاربران