انتظارات از مدیر محترم مدرسه مجری برنامه کارورزی
*حمایت حرفه ای از دانشجو معلمان از طریق انتقال تجارب و فراهم کردن امکان آشنایی دانشجویان با ساختار مدرسه و فضاهای فیزیکی و آموزشی آن؛
* همکاری با استاد راهنما در فرآیند اجرای دروس کارورزی
* معرفی دانشجو معلم به معلم راهنما
* تسهیل تعامل دانشجو معلم با کادر مدرسه؛
*نظارت بر حضور وغیاب و فعالیت دانشجو معلم بر مبنای برنامه ارایه شده توسط استاد راهنما؛
* بیان اهمیت کارورزی در تربیت معلم برای اولیاء محترم، دانش آموزان و همکاران در مدرسه
انتظارات از معلم محترم راهنمای کارورزی
معلمان محترم راهنما نقش ممتازی درتحقق اهداف کارورزی دارند ایشان دارای تجارب ارزشمندی هستند که چگونگی ارتباط نظر و عمل را به دانشجو معلم در موقعیت های مختلف آموزشی و تربیتی کلاس درس می آموزند.
*آشنایی با انتظارات برنامه آموزش های حرفه ای در دانشگاه فرهنگیان و ایجاد بستر مناسب برای تحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه
* آشنا نمودن دانشجو معلم با ویژگی های شناختی، عاطفی، رفتاری و نیازهای دانش آموزان در سطح مدرسه و کلاس درس؛
*ایجاد فضای همدلی و پشتیبانی عاطفی/ روانی از دانشجومعلم برای کنار آمدن با پیچیدگی ها و دشواری ها برای دستیابی به استقلال در عمل حرفه ای؛
*همراهی با دانشجو معلم در مطالعه، تحلیل و تبیین موقعیت مدرسه، کلاس درس و دانش آموز؛
*مشارکت در تدوین و اجرای طراحی های آموزشی دانشجو معلم از مرحله دستیار معلم تا اجرای مستقل؛
*بررسی عملکرد دانشجو معلم در هر یک ازکارورزی های (1-2-3-4)؛
*مطالعه و ارائه بازخورد به صورت مستمر بر فعالیت های دانشجو در فرآیند اجرای برنامه کارورزی؛
*همکاری در فراهم نمودن فرصتهای یادگیری بر اساس برنامه درسی ملی برای اجرای طراحی های آموزشی در سطح کلاس درس و مدرسه؛
*انجام ارزیابیهای مرحلهای و کلی در فرآیند یادگیری های/عملکرد حرفه ای دانشجومعلم و انعکاس آن در قالب فرم های رسمی به پردیس/ واحد آموزشی
شایستگیهای مورد نظر در درس کارورزی: «شایستگی حرفهای معلم» دارای ابعاد چهارگانهای است که در تولید برنامه درسی تربیت معلم دارای نقش محوری هستند. این شایستگیها عبارتند از: شایستگیهای معطوف به دانش موضوعی[1] (شایستگی تخصصی رشته)، شایستگیهای معطوف به دانش تربیتی[2]، شایستگیهای معطوف به عمل تربیتی موضوعی[3] و شایستگیهای معطوف به دانش عمومی[4]. برای تحقق شایستگی حرفهای معلم، ابعاد چهارگانه باید بایکدیگر پیوند برقرار کنند و تلفیق شوند. چنین دستاوردی وقتی حاصل میشود که بستر و زمینهای برای تلفیق فراهم شود و این زمینه را «کارورزی» مهیا میکند.
چارچوب برنامه: آنچه در درس کارورزی مورد نظر است در چهار سطح، پی گیری و محقق میشود که عبارتند از: «دستیاری»، «معلمیاری»، «تدریس آزمایشی» و «تدریس مستقل». در مرحله اول؛ کسب آشنایی با جوانب اساسی محیط و مسألههای تدریس مطرح است، در مرحله دوم؛ میزانی از کمک به شخص دارای مسئولیت تدریس در کلاس درس مورد نظر است، در مرحله سوم؛ برنامهریزی با دریافت کمک از راهنما و اقدام به تدریس در حضور راهنما مطرح است و در مرحله چهارم؛ برنامهریزی مستقل و خوداتکای تدریس و انجام آن در موقعیت واقعی کلاس درس و با پذیرش مسئولیت عواقب آن مورد نظر است.