Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

انتظارات از مدیر محترم مدرسه مجری برنامه کارورزی

*حمایت حرفه ای از دانشجو معلمان از طریق انتقال تجارب و فراهم کردن امکان آشنایی دانشجویان با ساختار  مدرسه و  فضاهای فیزیکی و آموزشی آن؛

*  همکاری با استاد راهنما در فرآیند اجرای دروس کارورزی

* معرفی دانشجو معلم به معلم راهنما

* تسهیل  تعامل دانشجو معلم  با کادر مدرسه؛

*نظارت بر حضور وغیاب و فعالیت دانشجو معلم بر مبنای برنامه ارایه شده توسط استاد راهنما؛

* بیان اهمیت کارورزی در تربیت معلم برای اولیاء محترم، دانش آموزان و همکاران در مدرسه

 

انتظارات از معلم محترم راهنمای کارورزی

معلمان محترم راهنما نقش ممتازی درتحقق اهداف کارورزی دارند ایشان دارای تجارب ارزشمندی هستند که چگونگی ارتباط نظر و عمل را به دانشجو معلم در موقعیت های مختلف آموزشی و تربیتی کلاس درس می آموزند.

*آشنایی با انتظارات برنامه آموزش های حرفه ای در دانشگاه فرهنگیان و ایجاد بستر مناسب برای تحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه

* آشنا نمودن دانشجو معلم با ویژگی های شناختی، عاطفی، رفتاری و نیازهای دانش آموزان در سطح مدرسه و کلاس درس؛

*ایجاد فضای همدلی و پشتیبانی عاطفی/ روانی از دانشجومعلم برای کنار آمدن با پیچیدگی ها و دشواری ها برای دستیابی به استقلال در عمل حرفه ای؛

*همراهی با دانشجو معلم در مطالعه، تحلیل و تبیین موقعیت مدرسه، کلاس درس و دانش آموز؛

*مشارکت در تدوین و اجرای طراحی های آموزشی دانشجو معلم از مرحله دستیار معلم تا اجرای مستقل؛

*بررسی عملکرد دانشجو معلم در هر یک ازکارورزی های (1-2-3-4)؛

*مطالعه و ارائه بازخورد به صورت مستمر بر فعالیت های دانشجو در فرآیند اجرای برنامه کارورزی؛

*همکاری در فراهم نمودن فرصت­های یادگیری بر اساس برنامه درسی ملی برای اجرای طراحی های آموزشی در سطح کلاس درس و مدرسه؛

*انجام ارزیابی­های مرحله­ای و کلی در فرآیند یادگیری های/عملکرد حرفه ای دانشجومعلم و انعکاس آن در قالب فرم های رسمی به پردیس/ واحد آموزشی

 

شایستگی­های مورد نظر در درس کارورزی: «شایستگی حرفه­ای­ معلم» دارای ابعاد چهارگانه­ای است که در تولید برنامه درسی تربیت معلم دارای نقش محوری هستند. این شایستگی­ها عبارتند از: شایستگی­های معطوف به دانش موضوعی[1] (شایستگی تخصصی رشته)، شایستگی­های معطوف به دانش تربیتی[2]، شایستگی­های معطوف به عمل تربیتی موضوعی[3] و شایستگی­های معطوف به دانش عمومی[4]. برای تحقق شایستگی حرفه­ای معلم، ابعاد چهارگانه باید بایکدیگر پیوند برقرار کنند و تلفیق شوند. چنین دستاوردی وقتی حاصل می­شود که بستر و زمینه­ای برای تلفیق فراهم شود و این زمینه را «کارورزی» مهیا می­کند.

 

چارچوب برنامه: آنچه در درس کارورزی مورد نظر است در چهار سطح، پی گیری و محقق می­شود که عبارتند از: «دست­یاری»، «معلم­یاری»، «تدریس آزمایشی» و «تدریس مستقل». در مرحله اول؛ کسب آشنایی با جوانب اساسی محیط و مسأله­های تدریس مطرح است، در مرحله دوم؛ میزانی از کمک به شخص دارای مسئولیت تدریس در کلاس درس مورد نظر است، در مرحله سوم؛ برنامه­ریزی با دریافت کمک از راهنما و اقدام به تدریس در حضور راهنما مطرح است و در مرحله چهارم؛ برنامه­ریزی مستقل و خوداتکای تدریس و انجام آن در موقعیت واقعی کلاس درس و با پذیرش مسئولیت عواقب آن مورد نظر است.

 

[1]Content Knowledge (CK)

[2]Pedagogical Knowledge (PK)

[3]pedagogical Content Knowledge (PCK)

[4]General Knowledge (GK)