رئیس دانشگاه فرهنگیان در رونمایی از پوستر همایش تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب:
ارتقا و اصلاح ساختار نظام آموزشی کشور، با کاربست عملی گام دوم انقلاب تسریع می شود
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: ارتقا و اصلاح ساختار نظام آموزشی کشور، منوط به کاربست بیانیه عملی گام دوم انقلاب است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر حسین خنیفر، در همایش ملی صبح امروز تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی، با تاکید بر تربیت انقلابی در منظومه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در مکان سالن اجتماعات شهید چمران، از توجه بیش از پیش مردم جهان به ویژه دنیای غرب به دین اسلام و زندگی سراسر معنویت و عبرت آموز پیامبر اعظم (ص) سخن گفت و افزود: اهانت صورت گرفته به رحمةٌ للعالمین، برترین شخصیت جهان هستی، نشان از درماندگی اهانت کنندگان است.
دکتر خنیفر، آزادی و آزادگی در دین اسلام را صیانت از عقلانیت و دانش بشری خواند و افزود: اهانت به وجود مقدس پیامبر اسلام (ص) حرکتی جاهلانه و به اصطلاح آزادی بیان در دنیای غرب، نوعی سرپوش گذاشتن بر همه ناکامی ها در عرصه جلوگیری از بسط و گسترش دین اسلام و گرایش جوانان و نوجوانان غربی به این دین و آموزه های پیامبر اکرم (ص) است.
وی، با بیان این مطلب مهم تصریح کرد: امروز، دین اسلام دینی شناخته شده در سراسر دنیاست و همگان دین اسلام را با نام مبارک حضرت محمد (ص) میشناسند. بر همین اساس بزرگانی از ملل مختلف با کاوش در وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) به مطالب مهمی دست یافتند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، از جرج برنارد شاو، نویسنده معروف ایرلندی و تحقیقات وی درباره پیامبر اکرم (ص) سخن گفت و افزود: بنا بر دیدگاه برناد شاو، پیامبر اسلام (ص) منجی عالم بشریت است. او اعتقاد دارد که اگر مردی همچون پیامبر (ص) حاکمی در عصر جدید میشد، برای حل مشکلاتش از صلح و دوستی استفاده میکرد. چرا که او عالیترین مردی است که روی زمین پا گذاشته است.
این مقام مسئول، در ادامه به بیان دیدگاه گاندی، رهبر فقید هند در خصوص شخصیت پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: از نظر گاندی، بهترین کسی که امروزه بدون هیچ چون و چرایی، در قلب میلیون ها انسان جای گرفته است، محمد است. گاندی، همچنین پیام و آرمان مکتب شیعه حسینی (ع) را مهم ترین عامل موفقیت ملت هند در راستای مبارزه و شکست استعمار انگلیس دانسته است.
دکتر خنیفر، همچنین آرمسترانگ، صاحب نظر غیر مسلمان آمریکایی و تولستوی نویسنده و فعال سیاسی و اجتماعی روس را از جمله اندیشمندان غیر مسلمان در دفاع از پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) معرفی کرد.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، وحدت، محوریت انقلاب، انسجام، اطاعت از امام و فداکاری و عبور از بحران های پیش رو را پنج عامل اساسی و مهم انقلاب برشمرد و خاطر نشان کرد: دو کلمه تربیت انقلابی، از برکات دوران دفاع مقدس است.
وی، الگوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در راستای تربیت انقلابی و مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب را برگرفته از صدر اسلام دانست و با بیان تئوری ولایت فقیه و نظریه حکومت اسلامی برخاسته از تئوری ولایت فقیه اظهار داشت: از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) در تئوری انقلاب، پنج مرحله حائز اهمیت بود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، برنامه ریزی و آینده نظام، کادرسازی، آرایش درونی، هدایت جمعی و تشکیلات نوپدید را از جمله تدابیر حضرت امام خمینی (ره) برای به پیروزی رساندن نهضت اسلام ذکر کرد.
دکتر خنیفر، همچنین خودکفایی و خوداتکایی، توجه به درون، خودباوری، تربیت گرایی و دشمن شناسی و جوان گرایی را از مباحث مهم و قابل توجه رهبر معظم انقلاب عنوان کرد.
این مقام مسئول، با تاکید بر واژه آرمان و نقش مهم آن در زندگی فردی و اجتماعی تصریح کرد: انسان دارای آرمان محبوب و بزرگ است. چرا که آرمان، هدف زندگی است. زندگی بدون هدف نیز پوچ و بی ارزش و پوچ تر از آن، اشتباه در انتخاب هدف است.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، تربیت را از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) خداشناسی، انسان شناسی و هستی شناسی تعبیر کرد و گفت: از نظر امام غایت و فلسفه بعثت، تربیت بشر است.
وی، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: انقلاب وارد دومین مرحله از خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده است. گام دومی که باید در چارچوب نظریه نظام انقلابی با تلاش و مجاهدت جوانان ایرانی و اسلامی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی برداشته شود.
دکتر خنیفر، جوهر انقلاب با عنوان آمادگی، مبارزه و استقامت در هر شرایط، جهاد و عمل و مردمی بودن دستاوردهای انقلاب اسلامی را سه شاخص مهم در بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و تاکید کرد: نظریه نظام انقلابی ما را به آموزش و پرورش و تربیت انقلابی، مدرسه انقلابی، انسان انقلابی و تربیت صحیح آینده نگر می رساند. چرا که روح انقلاب، با حفظ اصالت باید جاری و ساری باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، شکل گیری همایش تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی با تاکید بر تربیت انقلابی در منظومه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) را متناسب با اهدافی بلند در راستای اندیشه ورزی و فرهنگ سازی و کاربست عملی اندیشه های دو امام انقلاب و زمینه سازی گفت و گوی موثر علمی و ارتقا و اصلاح ساختار نظام آموزشی دانست و تصریح کرد: امتداد الزامات و دیدگاه دو امام انقلاب، استخراج نواندیشی ها و طراحی و تدوین مدل های شناختی و رفتاری از کلام امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب، گسترش پژوهش در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و آراء دو امام در تربیت انقلابی از رویکردهای مهم و قابل توجه به شمار می رود.
دکتر خنیفر، در پایان ابراز امیدواری کرد: ماحصل این همایش ره آوردهای عملی، توام با تولید متونی کاربستی به منظور حرکت به سمت ایرانی سرافراز اسلامی، انقلابی باشد.