مرکز سنجش شایستگی های حرفه ای منابع انسانی دانشگاه فرهنگیان منتشر کرد:
اطلاعیه شماره 25 دوره مهارت آموزی، اطلاعیه شماره 1 اصلح
کلیات مؤلفه کتبی اصلح: ویژه مهارتآموزان ورودی ۱۳۹۸ (قبولی آزمون استخدامی 1398)
و مهارتآموزان جامانده از آزمونهای قبل
هفتمین دوره از فرایند ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلمی ویژه مهارتآموزان حرفه معلمی (موضوع ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان) در حال اجراست و آزمون مؤلفه کتبی آن در تاریخ 21 آذر ماه سال 1399 با شرکت قریب به 12 هزار مهارتآموز به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
چیستی اصلح
لازمه ایجاد اصلاحات آموزشی، استفاده از ارزشیابی آموزشی است. نظام آموزش معلمان و تربیت معلم نیز از این قاعده تبعیت میکند و ارزشیابی را فرصتی برای تعمیق فعالیتهای یادگیری و تغییر آن به سمت اعمال فکورانه میداند. بنابراین لازم است تأثیرات و پیامدهای یادگیری به طور مداوم پیگیری شود و با ارزشیابی دانشآموختگان، سطح شایستگیهای این افراد اعتبارسنجی شود. مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان، با طراحی و اجرای برنامه جامع ارزشیابی صلـاحیتهای حرفهای معلمی (موسوم به اصلح) فرصت مناسبی فراهم آورده است که در آن دانش، مهارت، نگرش و تواناییهای مهارتآموزان با توجه به رشته مهارتآموزی افراد در قالب مؤلفههای چهارگانه مورد ارزیابی قرار میگیرد. مهارتآموزانی که این ارزیابی را با موفقیت پشت سر بگذارند، مطابق مفاد ماده 28 اساسنامه دانشگاه، گواهی گذراندن دوره مهارتآموزی را با قید مجموع امتیاز صلاحیتهای حرفهای دریافت خواهند کرد.
ارزشیابی جامع صلاحیتهای حرفهای معلمی دانشگاه فرهنگیان اهداف متنوعی را در راستای مأموریتهای تضمین کیفیت نومعلمان، سنجش اثربخشی، پاسخگویی و اطلاعرسانی، جهتدهی به فرایند یادگیری و آموزش، انگیزهبخشی و ایجاد حس مطالبه تحصیلی و نیز تصمیمیاری دنبال میکند. در راستای دستیابی به اهداف و رشد کیفیت آزمون، هر سال گروهی از استادان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور دعوت به همکاری میشوند تا فضای طراحی سؤالات هرچه بیشتر با برنامهدرسی و محتوای دورههای مهارتآموزی سازگار شود. با توجه به این که آموزش پودمانهای مهارتی در دوران اپیدمی کوید-19 به صورت مجازی و یکسان برگزار شده است، تغییراتی در آزمون سال جاری نسبت به سال گذشته ایجاد و سؤالها به شکل چندگزینهای طراحی شدهاست.
لازم به ذکر است وفق مقررات، صدور حکم پیمانی و تبدیل وضعیت استخدامی مهارتآموزان، مشروط به دریافت گواهینامه گذراندن دوره مهارتآموزی و کسب موفقیت در اصلح به عنوان پیششرطِ آن است. همچنین امتیاز نهایی فرایند اصلح در این گواهینامه ذکر شده و برحسب اعلام وزارت آموزشوپرورش، معلمان می توانند در فرایندهای آتی استخدامی و رتبهبندی معلمان از مزایای آن بهرهمند شوند.
مستندات قانونی اصلح
فرایند اصلح و آزمونهای آن مبتنی بر مستندات قانونی مصرح در نظام آموزشی کشور به شرح ذیل است:
- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بهویژه راهکار 4-11
- سند «مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران»، مکرر، بهویژه صفحه392
- تصریح مکرر زیرنظام تربیت معلم و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از زیرنظامهای ششگانه اصلی نظام تربیت رسمی و عمومی
- بند 1 ماده 2 و شروط ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و قید «گذراندن» که مستلزم «معیار نهایی گذراندن» است.
- برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق 1404، مصوب هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان، به ویژه هدف عملیاتی 2-1 و راهکار 35
- مصوبات جلسات 14 تا 20 شورای دانشگاه فرهگیان به عنوان رکن مهم سیاستگذاری دانشگاه حسب اساسنامه دانشگاه
- برنامه درسی دوره یکساله مهارتآموزی، مصوب جلسه بیستم شورای دانشگاه، مورخ 1/8/ 1397
- نامه ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش شماره 3/52260/180 مورخ 3 /4 /1396 مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات
- آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری شماره 474 و 475
- مفاد و شروط مصرح دفترچه آزمون استخدامی منتشره توسط «سازمان اداری و استخدامی» با همکاری «سازمان سنجش آموزش کشور»
- دادنامه شماره 990997090601006 مورخ 13/2/1399 هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری و رد درخواست مبنی بر ابطال آزمون اصلح
شرایط اختصاصی
اصلح 1399، ویژه مهارتآموزانِ پذیرفتهشده در آزمون استخدامی سال 1398 است. ضروری است مهارتآموزان، پودمانهای آموزشی و سایر مؤلفه ها را با موفقیت طی کرده و از نظر معاونت آموزشی مجاز به شرکت در آزمون کتبی باشند. بنابراین کسب شرایط نمرات و معدل پودمانهای آموزشی، ضروری است.
کلیه مهارتآموزانی که در دورههای مهارتآموزی سالهای قبل شرکت کردهاند، شامل: (قبولیهای آزمونهای استخدامی سالهای 1394 تا 1397) و کارنامه فرایند اصلح این افراد ناتمام اعلام شده است، ضروری است با مراجعه به رابط مهارتآموزی محل تحصیل آخرین پودمان خود، با دریافت مجوز شرکت در فرایند اصلح از معاونت آموزشی، برای دریافت گواهینامه گذراندن دوره مهارتآموزی، در این ارزشیابی شرکت و مؤلفههای باقی مانده را بگذرانند.
برگزاری آزمون
تاریخ برگزاری آزمون کتبی اصلح: جمعه، 21 آذر 1399
مؤلفه کتبی اصلح در سال 1399 به صورت برخط و در محیط آزمونهای الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان و بر اساس پروتکل اختصاصی آزمونهای مجازی مرکز سنجش دانشگاه برگزار میشود. این آزمون در رشتههای مختلف شامل 70 سؤال چندگزینهای است و محتوای آن برآمده از محتوای پودمانهای آموزشی (محتوای الکترونیکی تولیدشده توسط دانشگاه برای پودمانهای تحصیلی مبتنی بر برنامه درسی دوره یکساله مهارت آموزی) و اسناد مرتبط هر رشته (کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش و کتب راهنمای معلم در رشتههای آموزش ابتدایی و متوسطه و اسناد و آییننامههای مربوط به سایر رشتههای استخدامی) است.
مؤلفههای اصلح و شرط قبولی
فرایند اصلح، مطابق برنامه درسی و مصوبات شورای دانشگاه، مشتمل بر سه مؤلفه تدریس عملی، فرهنگی و کتبی است. کلیات هر مؤلفه به شرح جدول ذیل ارائه شده است:
|
مؤلفههای ارزشیابی و سهم هر یک در اصلح |
|||
|
مؤلفه |
امتیاز |
حداقل امتیاز |
مسئول برگزاری |
|
مؤلفه کتبی (آزمون کتبی) |
450 |
292.5 |
مرکز سنجش شایستگیهای حرفهای منابع انسانی، معاونت نظارت، اجرا به صورت جامع در پایان دوره مهارت آموزی |
|
تدریس عملی |
275 |
178.75 |
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، در پایان پودمان کارآموزی |
|
عملکرد فرهنگی |
275 |
178.75 |
معاونت فرهنگی و اجتماعی، برگزارشده به صورت مجازی |
شرط قبولی اصلح، کسب 65 درصد امتیاز در هر مؤلفه است. بنابراین در مؤلفه کتبی اصلح، کسب امتیاز 292.5 از مجموع 450 امتیاز این مؤلفه، برای دریافت گواهی صلاحیتهای حرفهای معلمی (گواهی گذراندن دوره مهارتآموزی با قید امتیاز ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای) ضروری است. حسب مصوبات شورای دانشگاه، «افرادی که کمتر از حد نصابهای مطرحشده را کسب کرده باشند، با فاصله زمانی حداقل سه ماه، میتوانند یک نوبت دیگر درخواست شرکت مجدد در سنجش مؤلفههایی از ارزشیابی جامع صلاحیتهای حرفهای را داشته باشند که حد نصاب لازم را در آن کسب نکردهاند».
قالب و محورهای شایستگی مورد سنجش در مؤلفه کتبی
مؤلفه کتبی در اصلح سال 1399 شامل 70 سؤال در چهار بخش در قالب شایستگیهای زیر خواهد بود. لازم به ذکر است: مؤلفه چندگزینهای آزمون، طبق روال سالهای پیش طراحی شده است. بنابراین نظر به شرایط آزمون جاری، مؤلفه عملکردی، به جای سؤالات تشریحی دارای سؤالات چندگزینهای تحلیلی و سناریومحور است.
- تحلیل اخلاقی-تحولی: توانایی تحلیل موقعیت تربیتی-اخلاقی و حل تعارض اخلاقی با توجه به حقوق، تکالیف و اسناد تحولی، بر مبنای دروس مشترک دوره مهارتآموزی، با 15 سؤال، شامل 10 سؤال چندگزینهای عادی و سناریومحور کوتاه و یک سناریوی بلند تربیتی با 5 سؤال موقعیت محور
- دانش موضوعی: محتوای درسی کتابهای درسی در رشتههای آموزش ابتدایی و متوسطه با تأکید بر کتابهای درسی نونگاشت و یا برنامه درسی و آیین نامههای مرتبط با سایر رشتههای استخدامی، شامل 20 سؤال چندگزینهای عادی و سناریومحور کوتاه
- دانش تربیتی: شامل دانش روانشناختی، آزمونسازی، فنون و روشهای تدریس و کلاس درس از محتوای تولید شده برای پودمانهای دوره مهارتآموزی، شامل 10 سؤال چندگزینهای عادی و سناریومحور کوتاه
- دانش تربیتی-موضوعی: با تکیه بر دروس آموزشی دوره مهارتآموزی و محتوای کتابهای راهنمای معلم و یا اسناد مرتبط با رشته تخصصی، شامل سنجش توانایی طراحی و تحلیل برنامه کلاسی، توانایی طراحی و ارزیابی فرصتهای یادگیری، توانایی طراحی و نقد سنجش یادگیری، طراحی تکالیف، تحلیل تدریس، رفع بدفهمی و توانایی طراحی و نقد مدیریت کلاس (به فراخور رشته تحصیلی)، با 25 سؤال، شامل 15 سؤال چندگزینهای عادی و سناریومحور کوتاه و دو سناریوی بلند از موقعیت کلاسی و مدرسهای مرتبط با رشته تحصیلی با 10 سؤال موقعیتمحور
شایان ذکر است: حدود 25 سؤال آزمون از نوع چندگزینهای عادی (در سطوح شناختیِ دانش، درک و کاربرد) است. همچنین، 30 سؤال آزمون در قالب سناریوهای کوتاه و 15 سؤال نیز در قالب سه سناریوی موقعیتمحور بلند ارائه می گردد که در سطوح شناختی بالاتر و مبتنی بر تحلیل، استدلال، تصمیمگیری و نقد خواهد بود. مواد درسی و جزئیات مؤلفه کتبی هر رشته برابر با جداول شایستگیهای هر رشته است که در اطلاعیههای بعدی منتشر خواهد شد.
مرجع اطلاعیهها و اخبار
مهارتآموزان گرامی، ضروری است برای کسب اطلاعات و اطلاعیههای مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان به نشانی اینترنتی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه مراجعه کنند.
بدیهی است هرگونه تصمیمات و تغییرات در اجرای مؤلفه کتبی اصلح از طریق آدرس فوق اطلاعرسانی می شود. همچنین اطلاعیهها و اخبار این مرکز حسب مورد در پرتال دانشگاه، وزارت آموزش و پرورش و خبرگزاریها نیز بازنشر میشود. لکن نشانی فوق تنها مرجع رسمی اصلح است و ضروری است مهارتآموزان به طور هفتگی تا برگزاری آزمون به آن مراجعه نمایند.
شماره تماس مرکز سنجش دانشگاه (صرفا و مؤکدا جهت تماسهای ضروری):
87751248 - 021 و 87751408 - 021
مرکز سنجش شایستگیهای حرفهای دانشگاه فرهنگیان