در نوزدهمین جلسه شورای مشورتی دانشگاه فرهنگیان مطرح شد
پیشنهاد ایجاد مرکز توسعه خلاقیت تدریس در دانشگاه
در نوزدهمین جلسه شورای مشورتی دانشگاه فرهنگیان، دکتر مهرمحمدی، از آغاز اجرای برنامه کارورزی، خبر داد.
در این جلسه، دکتر مهرمحمدی، با بیان مطالبی از موارد مطرح شده در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، از آغاز برنامه کارورزی و آمادگی دانشگاه برای آموزش معلمانی که در طرح بسته تشویقی مدارس غیردولتی به تعلیم و تربیت وارد شده اند، خبر داد.
همچنین، دکتر میرلوحی نیز به ارائه گزارشی از پروژه تالیفی مورد حمایت دانشگاه پرداخت و گفت: بر اساس این پروژه، دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به بیان تجاربی از دوره تحصیل مدرسه ای خود می پردازند که این تجارب باید دارای ویژگیهای تاریخی، تربیتی و فرهنگی باشد.
در ادامه ی این نشست، مهندس حج فروش، درباره طرح ساماندهی ایده های خلاقانه تدریس به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: دانشگاه فرهنگیان نیز نیازمند نوآوری و خلاقیت است، در این راستا توجه بیشتر به حوزه های مهارتی و عملی می تواند مؤثر باشد.
ایجاد مرکز توسعه خلاقیت تدریس، پیشنهاد دیگری بود که از سوی حج فروش، مطرح شد: در طرح مرکز توسعه خلاقیت تدریس، از طریق ارتباط با افراد خلاق از جمله مدرسان و سپس معلمان و دانشجویان خلاق، می توان نسبت به جمع آوری ایده ها و خلاقیتهای حوزه تدریس اقدام کرده و بعد از آن، از بین همه این ایده، بهترین را انتخاب کرد. ضمن اینکه برگزاری کارگاه های آموزشی برای ارائه راهکارهای تدریس خلاق به معلمان و دانشجویان، پایان بخش این چرخه خواهد بود.
وی، در پایان افزود: باید در نظر داشت که طرح خلاقیت تدریس را نباید صرفا به هنر تدریس محدود کنیم؛ چرا که خلاقیت جنبه عام تری دارد و هنر تدریس، بخشی از آن را شامل می شود. خلاقیت دارای ماهیت مهارتی هم هست که به باید به این بعد هم توجه شود.
بعد از ارائه طرح خلاقیت تدریس توسط مهندس حج فروش، حاضران در جلسه به بیان نقطهنظرات خود در خصوص این طرح پرداختند.
دکتر مهرمحمدی، در تعریف این طرح، گفت: طرح ایجاد مرکز توسعه خلاقیت تدریس، در راستای مدیریت یا توسعه دانش حرفه ای است و میتواند به تولید دانش محتوایی آموزش کمک کند.
وی، سپس با اشاره به طرح مشابه دیگری افزود: تاسیس چنین مرکزی در دانشگاه می تواند به استحصال و شناسایی ظرفیتهای خلاق ناشناخته در درون کشور بپردازد. اما دانشگاه برای دستیابی به ظرفیت های خلاق در سایر کشورها هم ایده نهضت ترجمه را در دستور کار قرار داده تا به این ترتیب آثار تولید شده در خارج کشور و نظامهای پیشرفته هم وارد جامعه آموزش و پرورش شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در پایان، از امکان ادغام تاسیس شبکه اجتماعی ویژه دانشجومعلمان و مدرسان با این طرح خبر داد و گفت: بخش هوشمندسازی دانشگاه، برنامه تاسیس شبکه اجتماعی برای تعامل دانشجویان و مدرسان را در دست اقدام دارد. این بخش می تواند با طرح ایجاد مرکز توسعه خلاقیت تدریس ادغام شود تا نتیجه مطلوب تری در پی داشته باشد.
در ادامه، سایر حاضران در این نشست به اظهارنظر درباره طرح ایجاد مرکز توسعه خلاقیت تدریس پرداختند که از جمله مهم ترین آن ها، می توان به صحبت های احمدی، پیرامون اینکه "طرح مذکور میتواند جنبه هنرورزی معلمان در امر تدریس را برجسته سازد" اشاره کرد.
دکتر تلخابی هم در این خصوص گفت: خلاقیت می تواند جنبه مهارتی داشته باشد؛ اما تمام خلاقیت محدود به جنبه مهارتی نیست. با این حال این طرح می تواند به عنوان خلق فرصتهای یادگیری مورد اقدام قرارگیرد.
در پایان نوزدهمین جلسه شورای مشورتی دانشگاه فرهنگیان مقرر شد طرح خلاقیت تدریس پس از تکمیل و بازنگری، جهت عملیاتی شدن از طریق شبکه مجازی به مرکز هوشمندسازی دانشگاه ارائه شود. همچنین مهندس حجفروش، به همراه گروهی از علاقهمندان به کار در این حوزه مدیریت این مرکز مجاری را بر عهده داشته باشند.