دکتر خنیفر در کارگروه برنامه درسی آموزش مطالعات دینی:
رسانه آموزشی مهمتر از متن و روش با اهمیت تر از محتوا است
کارگروه بررسی برنامه های درسی تربیت معلم، برنامه درسی رشته آموزش مطالعات دینی، به منظور بازطراحی رشته آموزش مطالعات دینی با هدف باز طراحی منابع درسی و قران محور بودن و تربیت قرآنی معلمان دینی، چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹ در سالن شهید چمران سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در این جلسه که دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، دکتر نوید ادهم مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش، محمدحسین فریدونی مشاور شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، دکتر عمادی مشاور وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام علی عسگری مشاور عالی وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان و دکتر مهدی نامداری، مدیر کل دفتر برنامهریزی درسی حضور داشتند، به منظور تصویب و تایید برنامه درسی آموزش
مطالعات دینی در دانشگاه فرهنگیان اعضاء به بررسی محتوا، عناوین درسی، وزن هر یک از دروس، روش ها و اعتبار سنجی ان و بیان نکات قابل توجه در این حوزه پرداختند.
دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ضرورت پرداختن به برنامه درسی رشته آموزش مطالعات دینی (شامل دینی، قرآن و عربی) جهت تربیت نیروهای کارآمد و توانمند و آگاه در زمینه آموزش اعتقادات، اخلاق، احکام و انتقال اندیشه های اسلامی و ایجاد نگرش مثبت به نظام احسن الهی در فرزندان این مرز و بوم و تحول و تغییر بنیادین در ساختار نیروی انسانی مرتبط با دروس دینی قران و عربی، گفت: تدوین برنامه درسی آموزش مطالعات دینی به منظور تربیت دانشجومعلمانی است که تدریس در دوره متوسطه اول را برمبنای کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش، اقناع دانش آموزان و پاسخ به شبهات را برعهده دارند.
وی زبان عربی را کلید گنج های علوم اسلامی دانست با بیان نکاتی در خصوص آموختن زبان دوم وآسیب های حال حاضر برای درک و آموزش عمیق آن، تصریح کرد: غلبه گرامر و صرف و نحو در مکالمه، تولید محتواهای عربی و انگلیسی با دیدگاه ریاضی و قاعده حل تمرین از اسیب های جدی آموزش زبان است.
دکتر خنیفر رسانه آموزشی را مهمتر از متن و روش را با اهمیت تر از محتوا برشمرد، و اظهار کرد: برای آموزش زبان نیاز است تا بیشتر به روش ها بپردازیم محیط یادگیری و سطح و توانمندی معلمان در یادگیری زبان موثر بوده و عدم بکارگیری ابزار فنی( فیلم، اخبار و صوت) از اسیب های یادگیری ضعیف در میان دانش آموزان است.
شایان ذکر است، حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسوی رئیس پژوهشگاه تعلیم و تربیت اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین سلم آبادی رئیس مرکز آموزش های عالی شهید مدنی قم نیز به صورت مجازی در این جلسه حضور داشتند.
در این جلسه ضمن بررسی برنامه درسی آموزش مطالعات دینی، مقرر شد که برای غنی سازی این برنامه، کارگروهی متشکل از اعضای این جلسه تشکیل و نتیجه در جلسات بعدی ارائه گردد.