Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام علی عسکری مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان:

رهنمودهای مقام معظم رهبری، فصل الخطاب همه ما در دانشگاه فرهنگیان است

حجت الاسلام علی عسکری مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان در پیامی ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری، نگاه ویژه مقام عالی وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان و نقش برجسته دانشگاه در تربیت نیروی کارآمد و تحول نظام تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: براین اساس مساله دانشگاه فرهنگیان و توسعه کمی و کیفی آن همواره مورد توجه مسولان جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقام معظم رهبری بوده است.

 

متن کامل پیام به شرح ذیل است:

 

بادرود به روان پاک شهیدان به ویژه شهید فخری زاده دانشمند دفاعی و هسته ای ایران باید عرض کنم که دانشگاه فرهنگیان، در راستای سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با هدف تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد برای وزارت -آموزش وپرورش و  در یک کلمه دستیابی به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده  است. اساسنامه این دانشگاه در جلسه در جلسه 704 مورخ 1390/10/06 شورای عالی ‏انقلاب فرهنگی  به تصویب ‏رسیده و در این راستا دانشگاه فرهنگیان نقش مهمی در تربیت نیروی کارآمد و تحول نظام تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد. 


ماده 2 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اهداف این دانشگاه را چنین بیان می کند:
1- تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مؤمن و متعهد، ‏معتقد به مبانی دینی و ارزش های اسلامی و انقلابی، دارای فضائل اخلاقی و ارزش های ‏والای انسانی، کارآمد و توانمند در طراز جمهوری اسلامی.
 ‏2ـ تربیت، توانمندسازی و ارتقای شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای منابع ‏انسانی با تأکید بر پرورش انسان های متقی، کارآفرین، خودباور، خلاق و توانا در تولید علم، ‏فناوری و نوآوری، متناسب با مبانی و ارزش های اسلامی و نیازهای جامعه.
 ‏3ـ تسهیل فعالیت های آموزشی و پرورش در تلفیق علم و دین و مشارکت در ‏نهضت تولید علم، افزایش سهم تولیدات علمی در محتوای آموزشی و تربیتی موردنیاز ‏آموزش و پرورش مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی و نیازهای ملی و کاربردی کردن ‏دستاوردهای علمی و پژوهشی از طریق تعامل پویا و سازنده با حوزه های علمیه و مراکز ‏علمی و پژوهشی داخلی، منطقه ای و بین المللی.
 ‏4ـ ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور و تغییر، اصلاح و ارتقای روش ها ‏و برنامه های آموزشی و پژوهشی تربیت معلم، براساس مبانی اسلامی و آخرین تحولات ‏علمی و بهره مندی از فناوری های نوین جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی.
 ‏5 ـ توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و ‏مهارت های منابع انسانی و رصد کردن تحولات نظام های تربیت معلم و تحولات علمی در ‏حوزه علوم تربیتی و آموزش و پرورش.‏


براین اساس مساله دانشگاه فرهنگیان و توسعه کمی و کیفی آن همواره مورد توجه مسولان جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقام معظم رهبری بوده است؛ بطوریکه حضور معظم له در دانشگاه فرهنگیان و دیدار با دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه نمونه ای از توجهات خاص مقام معظم رهبری به نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان است.   
معظم له در سخنان متعددی نسبت به اهمیت دانشگاه و لزوم توسعه آن تاکید داشته اند و در اردیبهشت ماه 1397 در دیدار با معلمان و فرهنگیان سراسر کشور فرمودند: «راجع به مسئله‌ی دانشگاه فرهنگیان و مسئله‌ی تربیت‌معلّم؛ امروز مهم‌ترین نیاز آموزش و پرورش کشور، معلّم است؛ مهم‌ترین نیاز، معلّم است. این دانشگاه و دانشگاه شهید رجائی و هر نقطه‌ای که تربیت‌معلّم بر آن صدق میکند، بایستی هم بلحاظ کمی، و هم کیفی توسعه پیدا کند. آقایان گفتند و بنده هم اطّلاع دارم که تا چهار سال دیگر، تعداد انبوهی از معلّمین  (تعداد کثیری) وارد بازنشستگی میشوند و آن کسانی که از این دانشگاه‌ها، [یعنی] دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی، تحویل داده میشوند به آموزش و پرورش، بسیار بسیار کمتر از آن مقداری هستند که از آموزش و پرورش خارج میشوند؛ این یک بحران است برای آموزش و پرورش است؛ نباید چنین اتّفاقی بیفتد. البتّه گفته میشود که از بیرون کسانی را میگیرند، [ولی] آن یک عمل اضطراری است و در صورت ناچاری و اضطرار البتّه اشکال ندارد؛ علی‌الاصول هم یک کارِ درستی نیست؛ معلّمی یک حرفه‌ی فنّی است، یک کار هنری است؛ یادگرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلّمی را یاد میگیرید؛ آن که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفته‌اید ندارد؛ چطور میخواهد معلّمی کند؟ مراکز تربیت معلّم -که مهم‌ترینش فعلاً دانشگاه فرهنگیان است- مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده. [طبقِ] آنچه بنده اطّلاع دارم و به من گزارش شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی -معلّم، استاد- دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، [هم] از لحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است. وزارت علوم، سازمان مدیریّت، سازمان امور استخدامی، هرکدام به نحوی بایستی همکاری کنند، کمک کنند؛ این مشکلات باید برطرف بشود..»  مقام معظم همچنین در فرمایشاتی، اهمیت دانشگاه فرهنگیان را از سایر دانشگاه ها بیشتر دانسته و در رابطه با لزوم اهتمام مسولین نسبت به این دانشگاه فرمودند: « دانشگاه فرهنگیان را مسئولین جدّی بگیرند؛ دانشگاه فرهنگیان را -که تولیدکننده‌ی معلّم است- جدّی بگیرند؛ هرچه میتوانند برای این سرمایه‌گذاری کنند؛ به یک لحاظ، اهمّیّت این دانشگاه از همه‌ی دانشگاه‌های دیگر بیشتر است». 
دغدغه ذکر شده، یعنی نیاز کشور به تربیت معلمان توانمند در دو حوزه علم و تربیت و رهنموهای مقام معظم رهبری، موجب شده در  بند " ب" ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف به حمایت از توسعه دانشگاه فرهنگیان شود. در این قانون صراحت دارد که سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه موظفند به منظور ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، در طول اجرای قانون برنامه، ردیفهای استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در  دانشگاههای یادشده برای جذب دانشجو معلمها در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند».
باتوجه به نقش دانشگاه فرهنگیان در تحول نظام آموزش کشور، تربیت نیروهای کارآمد، تاکیدات مقام معظم رهبری، تکالیف تصریح شده در اسناد بالادستی و قوانین کشور و بویژه ماده 29 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که وزارت آموزش و پرورش را مسول اجرای اساسنامه و نظارت بر پیشرفت دانشگاه می داند، مقام عالی وزارت نگاه ویژه ای به دانشگاه فرهنگیان داشته است که حضور ایشان در جلسه هیات رئیسه دانشگاه، نمونه ای از اهتمام ایشان به مساله تعلیم و تربیت دانشجو معلمان است.
پیشرفت و تعالی دانشگاه فرهنگیان بعنوان قطب تحول نظام آموزش و پرورش تابدانجا برای وزیر محترم آموزش و پرورش اهمیت دارد که  پس از اتمام ماموریت اینجانب از معاون حقوقی و امورمجلس وزارت آموزش و پرورش، طی حکمی از سوی وزیر محترم آموزش و پرورش بعنوان مشاور و سپس بطور ویژه به عنوان نماینده خودشان در امور دانشگاه فرهنگیان منصوب نمایند. بنده از نزدیک شاهد دغدغه های ایشان نسبت به آموزش و تربیت دانشجومعلمان و تلاش جهت تعالی دانشگاه فرهنگیان هستم.
 از زمان شروع ماموریت اینجانب در دانشگاه (از آغاز خرداد 99) تاکنون گزارشات دوره ای متعددی در رابطه با چالش ها و فرصت های دانشگاه، ارزیابی وضعیت پردیس های استانی، مطالبات صنفی دانشجومعلمان، مشکلات معلمین مامور به خدمت در دانشگاه فرهنگیان، مساله پذیرش و گزینش داوطلبان، مسائل فرهنگی، مساله جذب اعضای هیات علمی و... به وزیر محترم آموزش و پرورش تقدیم کرده ام و ایشان نیز همواره ضمن وقت گذاری ویژه برای مطالعه گزارشات، دستورات ویژه ای برای ادامه روند پیشرفت دانشگاه و رفع برخی کاستی های موجود صادر نموده اند که حل مشکل چندین ساله معلمین مامور به خدمت در دانشگاه فرهنگیان نمونه ای کوچک از آن است. 

 

 

                    علی عسکری                                 
 مشاور و نماینده وزیر در دانشگاه فرهنگیان