دکتر حسن ملکی در نشست تخصصی مجازی اعضای کمیته علمی همایش بیانیه گام دوم انقلاب:
معلم پروری برای دانشگاه فرهنگیان مسئله راهبردی است و بدیل ندارد
به گزارش دفتر معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، دکتر حسن ملکی استاد برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و معاون وزیر آموزش و پرورش در نشستی مجازی در جمع اعضای کمیته علمی همایش "بیانیه گام دوم انقلاب، نقش دانشگاه فرهنگیان در ایجاد تمدن نوین اسلامی ایرانی" و اساتید دانشگاه فرهنگیان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و شهید فخری زاده، پس از ذکر مقدمه ای منبعث از بیانات رهبرمعظم انقلاب درخصوص تمدن سازی، گفت:
برای تمدن سازی باید تمدن شناسی کنیم. در جهت خروج از سلطه دیگران باید نقشه راه داشته باشیم. رهبر انقلاب دو عنصر اساسی را مطرح میکنند تولید فکر و پرورش انسان که این همان چیزی است که دانشگاه فرهنگیان باید آن را به طور عمیق دنبال کند. صیانت از مفهوم محوری معلم برای دانشگاه فرهنگیان که دانشگاه ماموریت مدار منحصر به فردی است و قرار است انسان سازی کند، مفهومی کلیدی و اساسی در عرصه نظر و عمل است. هر اندازه دانشگاه از معلم پروری فاصله بگیرد به همان اندازه از ایفای نقش در تمدن سازی فاصله می گیرد. کلمه عبور دانشگاه فرهنگیان جهت ورود به تمدن سازی کلمه معلم است. دانشگاه فرهنگیان برای این به وجود آمد که عنصری را جهت تربیت انسان های صالح و اندیشمند به صورت معلم در آورد و تحویل نظام تعلیم و تربیت دهد. در مسیر این دانشگاه اگر بخواهیم مسیر فرعی مطرح کنیم آن گونه که در نامه اخیر وزیر علوم وجود دارد نگاهی غیر اصولی و غیر کارشناسی است. مگر میتوان دانشگاه را از مسیر اصلی دور کرد؟ مسیر مشخص است پرورش معلمی اصیل و ریشه دار که نسل تمدن ساز را بپروراند. این مسیر صراط تربیتی دانشگاه فرهنگیان است.
وی در ادامه به عرصه های ایفای نقش دانشگاه فرهنگیان در حوزه تمدن سازی اشاره نموده و گفت: تمدن سازی استلزاماتی دارد که دانشگاه فرهنگیان می تواند به برخی از این استلزامات به راحتی به وسیله پرورش انسانهای صالح یاری کند . یکی از این عرصه ها تربیت علمی است. در بیانیه گام دوم اولین تاکید مسئله علم و پژوهش است. تربیت علمی به این معنا که از طریق دانشگاه، افرادی تربیت کنیم که از سه بعد دارای صلاحیت هایی باشند
۱.نگرش های علمی ۲. مهارت های علمی ۳ . مفاهیم و اصول و قوانین علمی
باید دانشجویانی پرورش دهیم که عالمانه زندگی کردن برایشان ارزش باشد. نگرش مثبت به بومی سازی در علم داشته باشند. اعتقاد به اینکه کشور بدون علم پیشرفت نمی کند اما نه فقط علم ترجمهای و دانش عاریتی. علمی که از دل استعدادها و قابلیت های جوان ایرانی بجوشد
سوال این است آیا دانشگاه فرهنگیان در دانشجو معلمان این طرز تلقی را ایجاد می کند؟
البته نگرش تنها کافی نیست باید مهارت های علمی و پژوهشگری و توسعه و تقویت مفاهیم و قوانین علمی در رشته های گوناگون نیز مورد توجه قرار گیرد. باید از تک بعدی نگری پرهیز کنیم ضمن اینکه تربیت بما هو تربیت اهمیت دارد تعلیم هم خودش موضوعیت دارد.
البته این تربیت علمی به تنهایی برای دانشجو معلمان کفایت نمی کند به تربیت معنوی و اخلاقی دانشجو معلمان هم احتیاج داریم پرورش اخلاص و توکل و توسل و ایمان. تربیت علمی منهای تربیت اخلاقی نمی تواند در ایجاد تمدن نوین اسلامی موثر واقع شود.
دانشگاه فرهنگیان برای این منظور در دو بعد باید برنامه داشته باشد و برنامه های موجود را تقویت کند
۱ . مسئله استادان و مدرسانی است که می خواهند معلم پروری کنند. آن مقدار که حال معلم انقلاب ایجاد می کند قال معلم ایجاد نمی کند. که بحمدالله استادان محترم در حال ایفای نقش هستند
۲ . از طریق برنامههای درسی باید این مسیر را دنبال کنیم در عرصه های مختلف تربیت اجتماعی سیاسی... که فرصت بحث نشد.
در ادامه، دکتر علی باقر طاهری نیا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و رئیس همایش، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و شهید فخری زاده، به صورتبندی سه نوع از سازه های تمدن ساز پرداخت و گفت:
سازه اول؛ سازه های فکری که همان مبانی نظری است، سازه دوم؛ سازه های سخت که همان ابزارهاست و سازه سوم؛ سازه های هوشمند که نیروی انسانی است. وی در ادامه گفت: معلم سازه هوشمند است و دانشگاه فرهنگیان عهده دار تربیت نیروی انسانی در این حوزه است.