دکتر خنیفر در اولین نشست کارگروه مرجعیت علمی در حوزه تعلیم و تربیت
در مرجعیت علمی باید به ارائه نظریه برسیم و در عرصه های بین المللی تولید و انتشار داشته باشیم
به گزارش حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، اولین نشست "مرجعیت علمی در حوزه تعلیم و تربیت" در دانشگاه فرهنگیان روز سه شنبه مورخ 1399/09/18 به صورت مجازی و با حضور دکتر خنیفر رئیس دانشگاه، دکتر طاهری نیا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و اعضای کارگروه برگزار شد.
در این جلسه دکتر خنیفر ضمن خیرمقدم و خوشآمدگویی به اعضای کارگروه اظهار داشت بحث مرجعیت علمی برای اولین بار توسط مقام معظم رهبری در سال 1384 در دانشگاه امام صادق (ع) مطرح گردید. وی تاکید کرد جایگاه مرجعیت علمی نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت، پشتکار جدی و حتی نیازمند سرمایه گذاری علمی، فکری و مالی است و وقتی صحبت از مرجعیت علمی می شود یعنی متخصصان و پژوهشگران و علاقهمندان ناگزیرند در مورد حوزه دانشی خود به مرجعیت علمی مورد نظر رجوع کنند. حتی گاهی مرجعیت علمی ما را وادار می کند که زبان های خارجی یاد بگیریم؛ مثلا اگر کشوری در حوزه ای خاص مرجعیت علمی داشته باشد، باید زبان آن کشور را فراگرفت.
باتوجه به بیان مقام معظم رهبری، انتظار می رود در سال 1435 مهمترین ویژگی تمدن ایران اسلامی مرجعیت علمی و فناوری باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه بیان کرد برای مرجعیت علمی لازم است برنامه هایی اساسی تدارک دیده شود و تنها به یک بیان ساده یا یک کرسی ترویجی نباید اکتفا کرد. بلکه باید به ارائه نظریه برسیم. باید تولید و انتشار در عرصه های بین المللی داشته باشیم؛ حتی در ادبیات و سایر حوزه ها.
در ادامه دکتر طاهری نیا، ضمن تقدیر و تشکر از همراهی و همکاری اعضای کارگروه، هدف از تشکیل کارگروه را رسیدن دانشگاه فرهنگیان به مرجعیت علمی در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی در حوزه تربیت معلم دانست و به سند چشم انداز جمهوری اسلامی در افق 1404، سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، اساسنامه دانشگاه، برنامه راهبردی دانشگاه، تعریف و مفهوم شناسی مرجعیت علمی، به تجربه دانشگاه های بین المللی در تبدیل شدن به مرجعیت علمی و راهبردهای دانشگاه ها برای در صدر بودن اشاره کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در پایان به تشریح رویکردها، راهبردها، برنامه ها، راهکارها، فرصت ها و چالش های مرجعیت علمی در حوزه تعلیم و تربیت پرداخت.
در ادامه اعضای محترم کارگروه به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.