Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه:

تقویت تفکر در تعلیم و تربیت اسلامی، مهارت محور بودن آموزش را گسترش می دهد

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توجه به تقویت تفکر در تعلیم و تربیت اسلامی، مهارت محور بودن آموزش را بسط و گسترش می دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست تخصصی مجازی دستاوردهای حوزه و دانشگاه در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، با گرامیداشت ایام وحدت حوزه و دانشگاه، از تعامل و تلاش این دو نهاد اثرگذار در بخش تعلیم و تربیت اسلامی سخن گفت و افزود: هدف این وحدت، تعامل سازنده علمی و کاربردی در راستای رشد و تعالی جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، با اشاره به تلاش این دو نهاد برای دستیابی به دستاوردهای معرفتی تصریح کرد: حوزه و دانشگاه در ساحت های فلسفه تعلیم و تربیت، فقه تعلیم و تربیت و نظریه های علمی اثرگذار بر تعلیم و تربیت، تعامل و مشارکت بیش از پیش داشته اند.  

استاد دانشگاه، معرفی و شناخت نظام تعلیم و تربیت اسلامی را حاصل تلاش و کوشش حوزه و دانشگاه خواند و گفت: این نظام شامل اهداف تعلیم و تربیت، مبانی تعلیم و تربیت، اصول تعلیم و تربیت و روش های تعلیم و تربیت است. کتاب های متعددی نیز در این خصوص توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، موسسه امام خمینی (ره) و برخی مراکز معتبر دیگر منتشر شده است.

وی، با بیان طرح مبحث حکمت توسط علمای حوزه و دانشگاه در مبانی معرفت شناختی اسلامی اظهار داشت: حکمت عقلانیتی است که منجر به علم نافع می شود. چرا که در مرحله نخست، اخلاقیات مستحکم است و گزاره ها و مطالب را با استحکام و استدلال بیان می کند و نتیجه اش نیز علم نافعی است که مردم و جامعه از آن استفاده می کنند.

این مقام مسئول، تاکید کرد: محققان در مبانی معرفت شناختی، حکمتی را بیان کردند که هم شامل عقلانیت و هم برخوردار از علم نافع است و این عقلانیت هم مبتنی بر ایمان و توحید است.

استاد حوزه، انسان را موجودى مرکب از جسم و روح دانست و خاطر نشان کرد: زمانی که از تعلیم و تربیت سخن به میان می آید، تعلیم و تربیت، کل مراتب نفس انسان را در بر می گیرد.

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساختار فعلی تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش و دانشگاه را حافظه محور خواند و تاکید کرد: ساختار تعلیم و تربیت تفکر محور، زمانی اتفاق می افتد که باور کنیم گوهر انسان، خیال اون نیست، بلکه عقلانیت اوست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، با تاکید بر مهارت محور بودن آموزش در دانشگاه و آموزش و پرورش تصریح کرد: تغییر ساختار تعلیم و تربیت از حافظه محوری به تفکر محوری توام با مهارت، لازم و ضروری است.

وی، ساختار تعلیم و تربیت را مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت دانست و ادامه داد: تنظیم و تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دستاورد مشترک حوزه و دانشگاه است. این اقدام کاری عملیاتی و مبتنی بر یک فلسفه و هدفی مشخص است.

این مقام مسئول، کتاب تعلیم و تربیت اسلامی شهید مطهری را کاملا مبتنی بر انسان شناسی اسلامی و معرفت شناسی اسلامی دانست و در خصوص معرفی دیگر دستاوردهای حوزه و دانشگاه در نظام تعلیم و تربیت اسلامی افزود: دستاورد عملیاتی، یکی دیگر از دستاورد مهم حوزه و دانشگاه به شمار می رود.

استاد حوزه و دانشگاه، از پیشرفت حوزه در سطوح مختلف طی 20 سال گذشته سخن گفت و تصریح کرد: در حال حاضر با تدریس رشته فقه تعلیم و تربیت در سطوح عالی این نهاد، شاهد تربیت طلاب توانمند در حد اجتهاد بوده ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، بهره گیری از فقه تعلیم و تربیت را گامی مهم برای تامین بخش های تکنولوژیکی، تکنیک و بایدها و نبایدهای تعلیم و تربیت ذکر کرد و گفت: ارتباط دانشگاه با حوزه منجر به دستیابی به این دستاورد شده است.

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، شکل گیری نظریه های علمی اثرگذار بر تعلیم و تربیت را از دیگر فعالیت های حوزه و دانشگاه در راستای تعامل با یک دیگر اعلام و اظهار داشت: اخیرا تحقیقاتی توسط انجمن های علمی حوزه در باب نظریه های علوم انسانی اسلامی در رشته های متعدد صورت گرفته است که در قالب کتاب ها و مقالات متعدد منتشر شده است.

وی، حاصل این تحقیقات را مجموعه ای سی جلدی اعلام و تاکید کرد: این فعالیت حاصل تحقیقات خوب و ارزنده دانشگاه و حوزه طی چهار دهه اخیر انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، برپایی نمایشگاه توسط حوزه و دانشگاه به منظور ارائه این دستاوردها را مهم خواند.

استاد حوزه و دانشگاه، در پایان با تاکید بر بهره مند بودن از حکمرانی تعلیم و تربیت اسلامی گفت: راهبردهای تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده در سند تحول بنیادین، قوانین تعلیم و تربیت اسلامی و ساختارهای تعلیم و تربیت ارکان اصلی این حکمرانی است. ضروری است شورای عالی آموزش و پرورش با تغییر ساختار نسبت به اصلاح آن اقدام و با تقویت تفکر در تعلیم و تربیت اسلامی، مهارت محور بودن آموزش را بسط و گسترش دهد. چرا که هدف باید کارآمد، مهارت محور و مبتنی بر تفکر باشد.