حجت الاسلام دادگر در نشست تخصصی مجازی «دستاوردهای حوزه و دانشگاه در نظام تعلیم و تربیت اسلامی»:
اقدامات و سیاست های اساسی و همکاری های علمی و فکری، فرهنگی، هنری و معنوی حوزه و دانشگاه به عنوان دوبال مهم با وحدت در هدف توانستند در زیرساخت های نرم افزاری نظام اسلامی استحکام های خوبی را ایجاد کنند
حجت الاسلام والمسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، در نشست تخصصی مجازی «دستاوردهای حوزه و دانشگاه در نظام تعلیم و تربیت اسلامی» که در روز چهارشنبه 26 آذرماه 99 به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد، ضمن گرامیداشت این روز اظهارداشت: حوزه و دانشگاه دوبال مهم نظام اسلامی است، یعنی با آن افق و نگاهی که برای شکلگیری انقلاب اسلامی با آن نگاه تمدنی، با آن مسیرهایی که در شکلگیری جامعه اسلامی تعریف شد و بعد هم دولت اسلامی و بعد هم نظام انقلابی، در این مسیر نهایتاً زمینه ظهور منجی و قیام و استقرار حکومت مهدوی و فرصتی که با آن نگاه بینالمللی و تمدنی در هندسه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم در انقلاب و در نگاه رهبری عزیز ترسیم و تعریف شده، تکلیف ما در حقیقت روشن است؛ در گام اول انقلاب، اقدامات و سیاستهای اساسی و همکاریهای علمی و فکری، فرهنگی، هنری و معنوی حوزه و دانشگاه به عنوان دوبال مهم با وحدت در هدف توانستند در زیرساختهای نرمافزاری نظام اسلامی استحکام های خوبی را ایجاد کنند و این نکته بسیار مهمی است؛ در گام های بعدی و در گام دوم انقلاب اسلامی خیلی تکلیف سنگینتر است و با آن راهبردهای عملی که رهبری معظم انقلاب در این بیانیه تاکید کردند، علم، پیشرفت علمی و معنویت اقتصاد، عدالت، استقلال و آزادی و سبک زندگی این ها هم اقدامات و راهبردهای ایجابی و هم اقدامات و راهبردهای سلبی را میطلبد که ما بتوانیم در گام دوم انقلاب به پیشرفتها و توفیقات بزرگتری نائل شویم.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه با اشاره به این که انسان به سه دلیل اساسی احتیاج و ضرورت به ایجاد تحول و حرکت در خود و محیط پیرامونش دارد بیان داشت:
الف) فطرت انسان مشتاق به حرکت و تحول است و این را نیاز دارد که حرکت کند و تحول ایجاد کند هم در خود و اطراف خود و هم در محیط خود و هم در مخاطب خود.
ب) ارزش و قدر انسان است که چون از استعدادهای بالایی برخوردار است، این استعدادهای درونی انسان میطلبد که انسان ارزش خود را بداند و این کلید واژه مهمی است که می تواند دستاوردهای مهمی داشته باشد. رسالتی که درگام دوم بر عهده فرد گذاشته شده این است که منفعل نباشد، کم خاصیت نباشد، انسان یکجانشین و با حرکت منفعلی نباشد، بلکه فعال و مفید و موثر باشد.
ج) در آن حرکت تحولی با نگاه به مباحث تعلیم و تربیتی در گام دوم برای رفع نیازهای خودش و مخاطبان خودش تأمل کند، فکر و برنامهریزی داشته باشد، اما ممکن است مباحثی از این دست مطرح باشد:
اینکه آیا حرکت به هر طریقی برای رسیدن به آن هدف درست است. آیا میتوان تحول و حرکتی را که انسان در مسیر تحولی میخواهد ایجاد کند به هر وسیلهای به آن هدف خود و لو نادرست و نامشروع و غیرقانونی دست پیدا کند؟
عضو هیأت رییسه دانشگاه فرهنگیان افزود: تا وقتی که حرکت تحولی ما جهت و هدف نداشته باشد و تا این هدف روشن نشود که جهت حرکت و هدف ما چیست ؟ احساس میکنیم که به دور خود میچرخیم و بی فایده و بیهوده است؛ لذا جهت دار بودن آن حرکت تحولی مسألهای بسیار مهمی است چون هدف به ما ارزش میدهد و تکلیف را روشنتر میکند؛ از طرفی مسیر رفتن هم مهم است که ما از چه مسیری میخواهیم به این هدف دست پیدا کنیم و صرف رسیدن به مقصد مهم نیست بلکه تلاش و سعی مهم است و باید گفت هدف وسیله را توجیه نمیکند و نباید از این مسئله غفلت کنیم.
حجت الاسلام دادگر با بیان این که هرکسی که حرکتی و تحولی را آغاز و برنامهریزی میکند با یک هدف مشخص یا جهتگیری مشخص متناسب با سرمایه ای که دارد باید حرکت کنداظهارداشت: سعی کنیم به همان نسبت که دارایی و توانایی که داریم، عمل هم کنیم و این تلاش بسیار حائز اهمیت است. برای اینکه ببینیم آیا هدفمان درست است و همسو با افق گام دوم حرکت میکنیم، باید طرح کلی داشته باشیم و تعیین کنیم که به چه صورت قرار است حرکت کنیم؛ لذا باید بدانیم این طرح که میخواهد ما را به آن هدف برساند این مشخصهها را داشتهباشد:
- این طرح قرار است کجا اجرا شود؟
- با کمک چه کسانی قرار است این تحول و حرکت فرهنگی و تربیتی یا علمی اتفاق بیفتد؟
- با چه روشی قرار است انجام شود؟
- با چه نوع سازمانی بناست صورت پذیرد؟
وی با تاکید بر این که اگر طرح بر اساس رسالت و هدف پیش نرود به کج راهه خواهد رفت، اضافه کرد: باید معیار داشته باشیم که توسط چه کسانی قرار است این هدف انجام شود؛ به این فرمایش امام صادق(علیه السلام) توجه کنیم که میفرمایند: اگر میخواهید افرادی را یارگیری کنید و کمک از آنها بگیرید آنها را به چند چیز امتحان کنید: در سفر، درحضر، در غضب و در رفتار؛ اینها راه را به ما نشان میدهد. حال اینکه چه کسانی این اتفاق را رقم بزنند خیلی حائز اهمیت است. به نظر میرسد ما با دو دسته آدم مواجه هستیم حال میخواهد در حوزه باشد یا در دانشگاه؛ ممکن است برخی از این افراد صددرصد با شاخص های ما در یک راه باشند و تمرکز ما باید روی این افراد باشد، منتها ممکن است موانع و اختلافاتی باشد که این طبیعی است و نباید با این اختلافات آدمها را از جمع خارج کنیم، لذا باید به این اختلافات هم توجه کنیم این اختلافات ممکن است در سه مورد ریشه داشته باشد: در جهت کاری که دنبال میکنیم، در دیدگاه و در عمل.
حجت الاسلام دادگر با بیان این که باید از اختلاف ها فرصت ایجاد کنیم تصریح کرد: اگر همه چیز 100درصد مطابق میل افراد باشد فرد ساخته نمیشود. درست مانند بچه ای که اگر خانواده هرچه او میخواهد برایش فراهم کند سبب میشود که آن بچه درست تربیت نشود؛ ممکن است عده ای هم به طور کامل و صددرصدی با ما مطابقت نداشته باشند و ما نباید از آنها غافل باشیم؛ لذا هدف در نظام تربیتی اسلام را باید رشد افراد بدانیم؛ در گام دوم انقلاب قرار است اتفاقی رخ دهد که سطح افراد رشد پیدا کند، حتی در عرصه تعلیم و تربیت و مقولات علمی در زمینه عدالت، سبک زندگی و سایر موضوعاتی که بر آن تاکید ویژهای در گام دوم انقلاب اسلامی صورت گرفته ، منتها ما هم وظیفه تبیین داریم و هم روشنگری و هم باید فضای آن را بدرستی ایجاد کنیم.
وی افزود: نکته دیگر آنکه ما باید فهم عمیقی از طرح کلی اسلام داشته باشیم که این فهم نیازمند به آن است که آگاهی و قدرت روحی پیدا کنیم. گاهی در دعاها گفته می شود: خدایا اگر میخواهی به کسی علم و قدرت و ثروت بدهی ظرفیت آن را هم بده، علم را خیلی ها در دنیا در اختیار دارند ولی در جهت درست از آن استفاده نمی کنند و بدون ظرفیت قطعاً انسان متضرر خواهد شد، حال ما اگر بخواهیم قدرت روحی و ظرفیت خودمان را بالا ببریم باید چه کاری انجام دهیم؟ ما احتیاج داریم به بیان چند نکته:
- عمل صالح انجام دهیم چون شیطان از انسان دست بردار نیست و نمی گذارد که انسان در یک جهت و هدف درست حرکت کند، و با بالا بردن ظرفیت و عمل صالح میتوانیم نجات دهنده خودمان باشیم.
- آگاهی به مسیر، پیش بینی هدف و تعیین مسیر باید همراه با آگاهی بر آن باشد چون آگاهی از مسیر سبب می شود شرایط آن مسیر را درست فراهم کنیم.
- تلقی ما نسبت به موانع، یعنی با به وجود آمدن موانع اظهار کوتاهی و سستی نکنیم بلکه موانع را تبدیل به فرصت کنیم در این صورت توفیق پیدا کرده ایم.
حوزه و دانشگاه اگر موانع پیشروی نظام اسلامی را خواه در جهت خدمت رسانی و کاربردی و خواه در جهت پیشرفت توانستند تبدیل به فرصت کرده و خدمت کنند موفق شدهاند و الا اساسا دشمن با تولد انقلاب اسلامی مخالف بوده است؛ لذا ما باید این چالشها را تبدیل به فرصت کنیم و خودمان را با افراد بزرگی که این سختیها را تحمل کردند مقایسه کنیم و این مقایسه ها ظرفیت ما را افزایش می دهد.
- تذکر و یادآوری، گاهی با خودمان خلوت کنیم و با توسل به ائمه و اهل بیت(علیهم السلام) فضای معنوی برای خودمان ایجاد کنیم.
- با کسانی که در مسیر باطل بر قدرت ایستادهاند خودمان را مقایسه کنیم و آنها را ببینیم که چه کاری انجام می دهند؛ خیلی کشورهای نادری هستند که تا حدود ۴۰ سال آینده خودشان را بدانند که چه باید باشد ولی ما با گام دوم انقلاب افق ۴۰ سالهای را رهبری عزیز به روی ما گشوده و تکلیف همه ما را روشن کرده اند، باید با امید و همت و توسل و تلاش علمی به آن افق های بلند دست پیدا کنیم.
- خودمان را با خودمان مقایسه کنیم چطور اگر سرمان درد میگیرد یا برای خانواده و فرزندان مشکلی پیش می آید با انگیزه، و تمام قوا و همت به حل مشکل یا مسأله می پردازیم، لذا خودمان را مقایسه کنیم که چطور راهی را که خودمان انتخاب کرده و باور به آن داریم برای توفیقات بیشتر با ایمان در این راه تلاش نکنیم؟ تا آنوقت بتوانیم به آنچه وظیفه ما و شما است و باید در پی آن باشیم، عمل کنیم.
حجت الاسلام دادگر در پایان با طرح این سؤال که چرا گام دوم فراروی جامعه و حوزه و دانشگاه گذاشته شده است اظهارداشت: قطعاً به این نکته باید به این صورت باید توجه کنیم که در طول تاریخ اسلام و در طول تاریخ انقلاب اسلامی تاکنون همیشه تقابل نظام انقلابی و اسلامی با نظام استکباری وجود داشته است. لذا در این دوران های پرفراز و نشیب، انسانهای آرمانگرا برای اصلاح امت و سنت و اجرایی شدن مکتب قرآن و ائمه(علیهم السلام) و امام و امت در عصر کنونی و شرایط حاضر نیز همت مضاعف کرد و بهگونهای باید تلاش و مجاهدت کرد با این افق که با طلوع انقلاب اسلامی ملت ایران ما در مسیر تمدنسازی قرار گرفته ایم. لذا این جریان را باید پویا تعقیب کنیم و بدانیم اگر ما رها کنیم دشمنان انقلاب اسلامی رها نمیکنند، لذا با جریان شناسی و اهتمام در راستای ترویج تمدن اسلامی انشاءالله به وظایف خودمان عمل کنیم و با آگاهی و قدرت تحلیل، لازم است برای واقعیتهای جامعه یک جمعبندی مناسب در ذهنمان ایجاد کنیم تا بتوانیم به لطف الهی در این مسیر هم برای بشریت هم برای نگاه تمدنی و بهعنوان ملت تمدن ساز به وظیفه خود عمل کنیم.