Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در جلسه ی توجیهی چهل و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم رشد:

هر فعالیتی که به کسب شایستگی های معلمی بینجامد از جنس فرهنگی است

جلسه ی توجیهی کارشناسان و کارشناس مسئولان امور فرهنگی استان های منتخب در اکران فیلم های چهل و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، با هدف تبیین و هماهنگی برنامه های مورد نظر برای هرچه پر بار تر برگزار شدن این دوره از جشنواره و بهره گیری از نظرات 17 پردیس مجری این طرح، صبح دوشنبه، 5 آبان ماه 93، در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

دکتر مهر محمدی، با حضور در این جلسه، ضمن ابراز خرسندی از حضور پررنگ دانشگاه فرهنگیان در چهل و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، از متولیان این امر، به ویژه دکتر صادق زاده، معاون فرهنگی دانشگاه در ایجاد این حرکت هوشمندانه و ارزنده به عنوان فعالیت فرهنگی، تقدیر و تشکر کرد.

وی، ورود به این عرصه را به نام فعالیت فرهنگی، اتفاقی مبارک دانست و گامی در راستای نگاه وسیعتر و گسترده تر به مقولات و مسأله فرهنگ و فعالیت های فرهنگی برشمرد و افزود: تمامی فعالیت هایی که به شکل آزادانه، داوطلبانه و اختیاری، دانشجو معلمان را در مسیر دستیابی به شایستگی های معلمی یاری می کند، فعالیت فرهنگی به شمار می آید، چرا که دامنه ی فعالیت های هنری گسترده و فراگیر است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، خاطرنشان کرد: نگاه کلی ما این است که هر آنچه در حوزه های علمی، دینی، فیزیکی یا هر حوزه ی دیگری به کسب شایستگی های معلمی بینجامد از جنس فرهنگی است چراکه دامنه ی این مقوله گسترده و فراگیر است و اینکه معاونت فرهنگی متولی ورود به این عرصه شده در ذیل همین نگاه کلی معنا پیدا می کند.

وی، فیلم و فیلم شناسی را مصداق نوآورانه، جذاب و موفقی از فعالیت های فرهنگی دانست و با اشاره به اینکه زبان فیلم، زبانی بسیار قوی و موثر در عصر حاضر است گفت: تردیدی نیست که حضور در این فعالیت، به کشف و فهم زبان هنر برای دانشجو معلمان کمک شایانی می کند.

دکتر مهر محمدی، در ادامه با اشاره به اینکه بخش اعظمی از شناخت زبان هنر در بحث فیلم، موکول به کیفیت و چگونگی بحث نقد است، افزود: نقد هنری، کاری ظریف و بسیار تخصصی است و لازم است متخصص این امر آنچه را چشم غیر مسلح نمی بیند، به بینندگان بنمایاند.

وی، با اشاره به اینکه زبان هنر زبانی غیر مستقیم است و نیاز به رمزگشایی دارد، گفت: هر اثر هنری، واجد یک پیام است، کار منتقد، از جنس پیام شناسی و رمز گشایی است، در این مسیر مخاطبان نیز با وی، هم داستان می شوند تا به اشتراک نظر برسند، لذا جنس نقد هنری، از جنس تربیت است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با تأکید مجدد بر اهمیت نقد گفت: باید نقد را به عنوان امری که وجه تعلیمی دارد، جدی بگیریم، لذا منتقدان باید صاحب صلاحیت و با ظرائف رسانه آشنا باشند و در فضایی تربیتی و تعلیمی فهم و شناخت زبان فیلم را به دانشجو معلمان تعلیم دهند و دانشجو معلمان نیز بتوانند از منظر این تجربه به حالت استقلال و استغنای نسبی دست یابند.

وی، تصریح کرد: معلمی که با زبان فهم فیلم  ارتباط برقرار کند در راستای کسب شایستگی های معلمی گام برداشته و می تواند از این زبان به عنوان زبان مکمل خود استفاده کند و این امر از حیث تربیتی دارای ارزش است.

دکتر مهر محمدی، افزود: اگر بنا باشد نقد فیلم بخش تعلیمی پیدا کند، مسابقه می تواند بستر خوبی برای این امر باشد.

وی، در پایان خاطرنشان کرد:حضور در جشنواره فیلم رشد، اتفاق مبارک و نقطه عطفی است و امیدوارم زمانی که به این کار ارزنده و مهم اختصاص داده اید، با توفیق قرین باشد.