توسط حجت الاسلام و المسلمین علی عسکری قرائت شد:
پیام وزیر آموزش و پرورش به نهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان
در آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان که به صورت حضوری و مجازی در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی برگزار شد؛ پیام محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به جشنواره ملی پژوهش و فناوری این دانشگاه توسط حجت الاسلام و المسلمین علی عسکری مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در امور دانشگاه فرهنگیان قرائت شد.
متن این پیام به شرح زیر است:
باسمه تعالی
"هیچ سنتی برتر از تحقیق نیست" امام علی(ع)
با سلام و احترام خدمت استادان، پژوهشگران و دانشجومعلمان عزیز
اصلاح و پیشرفت نظامهای آموزشی، منوط به انجام پژوهشهای آموزشی و پرورشی دقیق و عالمانه است و تقویت فعالیتهای پژوهشی به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در افزایش کارایی معلمان مورد توجه کارگزاران آموزشی است. بهبود تعلیم و تربیت هر کشور مبتنی بر بهبود کیفیت تربیت معلم آن کشور است و ایجاد تحول در نظامهای تربیت معلم را باید پیشنیاز تحقق هر نوع تحول در نظامهای آموزشی دانست.
براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام تربیت معلم، راهکار 7-11، توسعه زمینه پژوهشگری و افزایش توانمندیهای حرفهای به شکل فردی و گروهی میان دانشجومعلمان و تبادل تجارب و دستاوردها در سطح ملی و محلی مورد تأکید قرار گرفته است. همچنین طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، از جمله اهداف اساسی تأسیس این دانشگاه توسعة زمینة پژوهندگی و تقویت روحیة پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارتهای منابع انسانی و رصد کردن تحولات نظامهای تربیت معلم و تحولات علمی در حوزة آموزش و پرورش است.
با بررسی اجمالی وضعیت و جایگاه تربیت معلم در کشورهای توسعهیافته میتوان به این نتیجه رسید که در نظامهای آموزشی این کشورها، تربیت معلم از جایگاه ویژه و ممتازی در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش برخوردار است. اگرچه شکل و ساختار تربیت معلم در هر یک از آن کشورها تفاوت هایی با هم دارند، همه آنها در این باورکه بهبود تعلیم و تربیت مبتنی بر بهبود کیفیت تربیت معلم است، اتفاق نظر دارند و ایجاد تحول در نظام تربیتمعلم را پیشنیاز تحقق هر نوع تحول در نظام آموزشی تلقی کردهاند. بر همین اساس در سال های اخیر بسیاری از مقامات آموزش و پرورش کشورهای توسعهیافته با سرمایهگذاری وسیع، دانشگاه های تربیتمعلم را کاملاً تجهیز کرده و برنامههای آموزشی به روز و کارآمدتری را برای تربیت معلمانی شایسته، مستعد و متعهد تدارک دیدهاند.
نظام پیشرو و کارآمد تربیت معلم، متمرکز بر توسعه متوازن شایستگیهای شخصی و حرفهای معلمان آینده بوده و پژوهشمحور است. تربیت معلم پژوهشمحور به این معنی است که نظریههای آموزشی، روشهای تحقیق و کارورزی هر سه در برنامههای تربیت معلمان تلفیق میشوند.
بسیار باعث خوشحالی و امیدواری است که امروز پنجمین همایش ملی تربیت معلم با لطف الهی و به مدد کوشش های همکاران دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تهران برگزار می شود. باید این رویداد علمی را به مثابه جهش دانشگاه به سمت و سوی تامین نیاز راهبردی خود، در تولید دانش موضوعی– تربیتی (دانشِ آموزشِ محتوا) تلقی نمود که با وجود اهمیت آن متاسفانه کمتر در مجامع علمی کشور به آن توجه شده است.
برگزاری این برنامه علمی با حضور ارزشمند استادان، پژوهشگران، معلمان و دانشجویان عرصه تربیت معلم، حاوی این پیام مهم است که باید موضوع آموزش به عنوان یک فعالیت بسیار مهم و پیچیده بیش از این سهمی در گفتگوهای حرفهای و پژوهشهای علمی به خود اختصاص دهد و این مهم نیازمند توجه همة متولیان آموزش در آموزش و پرورش و دانشگاهها، به ویژه دانشگاه فرهنگیان است. دانشگاه فرهنگیان با طراحی و اجرای سلسله همایشهای ملی تربیت معلم و همچنین همایش ها و جشنوارههای مرتبط با قلمرو آموزش رشتههای تخصصی، عزم خود را برای حرکت جدی در این مسیر آغاز نموده است. امیدواریم کوششهای که در این زمینه به عملآمده است بیش از پیش موجبات رشد و تعالی تربیتمعلم کشور را فراهم آورد.
محسن حاجی میرزایی