Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
توسط حجت الاسلام و المسلمین علی عسکری قرائت شد:

پیام وزیر آموزش و پرورش به نهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان

در آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان که به صورت حضوری و مجازی در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی برگزار شد؛ پیام محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به جشنواره ملی پژوهش و فناوری این دانشگاه توسط حجت الاسلام و المسلمین علی عسکری مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در امور دانشگاه فرهنگیان قرائت شد. 

 

متن این پیام به شرح زیر است:

 

باسمه تعالی

"هیچ سنتی برتر از تحقیق نیست" امام علی(ع)

 

با سلام و احترام خدمت استادان، پژوهشگران و دانشجومعلمان عزیز

اصلاح و پیشرفت نظام­های آموزشی، منوط به انجام پژوهش­های آموزشی و پرورشی دقیق و عالمانه است و تقویت فعالیت­های پژوهشی به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در افزایش کارایی معلمان مورد توجه کارگزاران آموزشی است. بهبود تعلیم و تربیت هر کشور مبتنی بر بهبود کیفیت تربیت معلم آن کشور است و ایجاد تحول در نظام­های تربیت معلم را باید پیش­نیاز تحقق هر نوع تحول در نظام­های آموزشی دانست.

براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام تربیت معلم، راهکار 7-11،  توسعه زمینه پژوهشگری و افزایش توانمندی­های حرفه­ای به شکل فردی و گروهی میان دانشجومعلمان و تبادل تجارب و دستاوردها در سطح ملی و محلی مورد تأکید قرار گرفته است. همچنین طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، از جمله اهداف اساسی تأسیس این دانشگاه توسعة زمینة پژوهندگی و تقویت روحیة پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارت­های منابع انسانی و رصد کردن تحولات نظام­های تربیت معلم و تحولات علمی در حوزة آموزش و پرورش است. 

با بررسی اجمالی وضعیت و جایگاه تربیت معلم در کشورهای توسعه­یافته می­توان به این نتیجه  رسید که در نظام­های آموزشی این کشورها، تربیت معلم از جایگاه ویژه و ممتازی در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش برخوردار است. اگرچه شکل و ساختار تربیت معلم در هر یک از آن کشورها تفاوت هایی با هم دارند، همه آنها در این باورکه بهبود تعلیم و تربیت مبتنی بر بهبود کیفیت تربیت معلم است، اتفاق نظر دارند و ایجاد تحول در نظام تربیت­معلم را پیش­نیاز تحقق هر نوع تحول در نظام آموزشی  تلقی کرده­اند. بر همین اساس در سال های اخیر بسیاری از مقامات آموزش و پرورش کشورهای توسعه­یافته با سرمایه­گذاری وسیع، دانشگاه های تربیت­معلم را کاملاً تجهیز کرده و برنامه­های آموزشی به روز و کارآمدتری را برای تربیت معلمانی شایسته، مستعد و متعهد تدارک دیده­اند.

نظام پیشرو و کارآمد تربیت معلم، متمرکز بر توسعه متوازن شایستگی­های شخصی و حرفه­ای معلمان آینده بوده و پژوهش­محور است. تربیت معلم پژوهش­محور به این معنی است که نظریه­های آموزشی، روش­های تحقیق و کارورزی هر سه در برنامه­های تربیت معلمان تلفیق می­شوند.

بسیار باعث خوشحالی و امیدواری است که  امروز پنجمین همایش ملی تربیت معلم با لطف الهی و به مدد کوشش های همکاران دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تهران برگزار می شود. باید این رویداد علمی را به مثابه جهش دانشگاه به سمت و سوی تامین نیاز راهبردی خود، در تولید دانش موضوعی– تربیتی (دانشِ آموزشِ محتوا) تلقی نمود که با وجود  اهمیت آن  متاسفانه کمتر در مجامع علمی کشور به آن توجه شده است.

برگزاری  این برنامه علمی با حضور ارزشمند استادان، پژوهشگران، معلمان و دانشجویان عرصه تربیت معلم، حاوی این پیام مهم است که باید موضوع آموزش به عنوان یک فعالیت بسیار مهم و پیچیده بیش از این سهمی در گفتگوهای حرفه­ای و پژوهش­های علمی به خود اختصاص دهد و این مهم نیازمند توجه همة متولیان آموزش در آموزش و پرورش و دانشگاه­ها، به ویژه دانشگاه فرهنگیان است. دانشگاه فرهنگیان با طراحی و اجرای سلسله همایش­های ملی تربیت معلم و همچنین همایش ها و  جشنواره­های مرتبط با قلمرو آموزش رشته­های تخصصی، عزم خود را برای حرکت جدی در این مسیر  آغاز نموده است. امیدواریم کوشش­های که در این زمینه به عمل­آمده است بیش از پیش موجبات رشد و تعالی تربیت­معلم کشور را فراهم آورد.

 

 

                                                                                                                 محسن حاجی میرزایی