رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست گام های طلایی سرای طیبه:

زیست شبانه روزی فرصتی برای رسش و تبادل فرهنگی است

نشست گام های طلایی سرای طیبه  با حضور دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان و دکتر پرویز انصاری راد  معاون دانشجویی و همراهی مدیریت های دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور به صورت ویدئو کنفرانس با موضوع اقدامات انجام شده در خصوص تعمیر و تجهیز فضاهای دانشجویی، یکشنبه 21 دی 1399  در سالن شهید چمران سازمان مرکزی برگزار شد.

 در این نشست پس از ارائه گزارش اقدامات انجام شده و مسائل پیش رو در سراهای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور،  رئیس دانشگاه فرهنگیان بر اهمیت اهتمام برای ارتقای کیفی سراها تاکید و اظهار کرد: شبانه روزی بودن همواره مزیت دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم نسبت به دیگر دانشگاه ها بوده است.  زیست شبانه روزی فرصت رسش، داشتن تجربه زیسته و تبادل فرهنگی است.

 وی مدیریت اهرمی را  مدیریت بهره از اهرم توان، تجربه، خلاقیت و عادات دیگران از سوی فردی خردورز در جمع دانست و گفت:  مدیریت اهرمی به اعتماد، اطمینان، دقت و ظرافت افراد بر می گردد و در سراها قابل اقتباس است.

دکتر خنیفر با بیان اینکه سراها و زندگی دانشجویی فرصتی خوبی به ما می دهد تا با استعدادهای خود آشنا شویم، خاطر نشان کرد: سراهای دانشجویی، کلاس هایی غیر رسمی می باشند، دوران درونی شدن تجارب و غلظت تربیت همالان و تمرین کشف ذوق و هنر فردی و توان دیگران است.

وی سرانشینی را کارورزی زندگی برشمرد که باید به آن توجه کرد و افزود:  زندگی در سراهای دانشجویی، دوران فراگیری مهارت ها، آشنایی با سبک های زندگی (با محاسن و معایب) و ارتباطات و ظرفیت ها است.

رییس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به حضور دانشجومعلمان در سراها به عنوان گرانیگاه تمرین بالا بردن آستانه تحمل، فرصت تعامل و زندگی جمعی، خاطر نشان کرد:  سراهای دانشجویی فرصت آماده کردن معلمان برای شرایط سخت مدارس دورافتاده، شکل دهنده روان معلم، تمرین شکیبایی، مشارکت، تعادل رفتاری، قضاوت، داوری  خود تنظیمی و استقلال در عین عضویت در جمع است.

وی با اشاره به ضرورت اهتمام جدی مدیریت های استانی به تجهیز و افزایش کیفیت در سراهای دانشجویی ازجمله: کتابخانه، قرائت خانه، سالن و اتاق ها، اینترنت دانشجویی و کاهش فضاهای بدون استفاده و افزودن به فضاهای خوابگاهی، تاکیدکرد: مدیریت های استانی باید ضمن مطالعه و بررسی راهکارهای ارتقاء کیفی سراها، به منظور کاهش افراد داخل یک سرا و حذف اسکان بالای ده نفر برنامه ریزی کنند، ما باید با ایجاد سراهای جامع خود را برای پذیرش دانشجو مطابق با خروجی نیرو، تا رفع نیاز آموزش و پرورش به معلم آماده کنیم.

دکتر خنیفر همچنین ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده و تلاش مدیریت استانی در این راستا، و نیز همراهی معاونت های دانشگاه برای ارتقاء کیفی، خاطر نشان کرد: باید خود را آماده کنیم تا دانشجومعلم تنها مجازی تربیت نشود و تا حد امکان حضور هم داشته باشد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصمیمات ستاد کرونا در خصوص آموزش در مدارس و دانشگاه ها،  خاطر نشان کرد: دانشجوی آموزش حضوری بسیار بهتر از دانشجوی آموزش مجازی است  بویژه برای معلمی که قرار است سی سال بار آموزش نسل های بعدی و اینده ساز را بکشد که باید آموزش او کامل باشد. 

رئیس دانشگاه فرهنگیان، همچنین بر پیروی دانشگاه از تصمیمات ستاد مقابله با کرونا تاکید و تصریح کرد: در صورت تصمیم بر آموزش حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی، دانشگاه فرهنگیان نیز باید در خصوص چگونگی حضور دانشجو معلمان در برخی  دروس ازجمله کارورزی و تکنولوژی آموزشی با نظر و همراهی معاونت ها و استان ها به ارائه طرح، دستورالعمل و برنامه بپردازد تا  دانشجو معلمان نیز بتوانند به صورت حضوری با رعایت پروتکل ها برای برخی از درس ها حضور داشته باشند.

وی در ادامه آموزش ترکیبی، آموزش فشرده، در زمان کوتاه و با حضور دانشجومعلمانی کمتر در کلاس را از راهکارهای پیش رو برشمرد.


نظرات کاربران