Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
مرکز سنجش شایستگی های حرفه ای منابع انسانی دانشگاه منتشر کرد:

اطلاعیه شماره 31 دوره مهارت آموزی، اطلاعیه شماره 1 اصلح جبرانی

 

مرکز سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی دانشگاه منتشر کرد:
اطلاعیه شماره 31 دوره مهارت‌آموزی، اطلاعیه شماره 1 اصلح جبرانی

  

 

 

کلیات مؤلفه کتبی اصلح

ویژه مهارت‌آموزان ورودی ۱۳۹۸ (قبولی آزمون استخدامی 1398)

و مهارت‌آموزان جامانده از آزمون‌های قبل

 

 

هشتمین دوره از فرایند ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی، ویژه مهارت‌آموزان حرفه معلمی (موضوع ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان) در حال اجرا است. آزمون جبرانی مؤلفه کتبی، روز سه شنبه 12 اسفند ماه سال 1399 به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 

چیستی اصلح

لازمه ایجاد اصلاحات آموزشی، استفاده از ارزشیابی آموزشی است. نظام آموزش معلمان و تربیت معلم نیز با تبعیت از این قاعده ارزشیابی را فرصتی برای تعمیق فعالیت‌های یادگیری و تغییر آن به سمت اعمال فکورانه می‌داند. بنابراین لازم است تأثیر و پیامدهای یادگیری به طور مداوم پیگیری و با ارزشیابی دانش‌آموختگان، سطح شایستگی‌های افراد اعتبارسنجی شود. مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان، فرصت مناسبی برای دست‌یابی به این هدف با طراحی و اجرای برنامه جامع  ارزشیابی صلـاحیت‌های حرفه‌ای معلمی (موسوم به اصلح) فراهم کرده‌است که در آن دانش، مهارت، نگرش و توانایی‌های مهارت‌آموزان با توجه به رشته مهارت‌آموزی آن‌ها در قالب مؤلفه‌های چهارگانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. مهارت‌آموزانی که این ارزیابی را با موفقیت پشت سر بگذارند، مطابق مفاد ماده 28 اساسنامه دانشگاه، گواهی گذراندن دوره مهارت‌آموزی را با قید مجموع امتیاز صلاحیت‌های حرفه‌ای دریافت خواهند کرد.

ارزشیابی جامع صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی دانشگاه فرهنگیان اهداف متنوعی را در راستای مأموریت‌های تضمین کیفیت نومعلمان، سنجش اثربخشی، پاسخ‌گویی و اطلاع‌رسانی، جهت‌دهی به فرایند یادگیری و آموزش، انگیزه‌بخشی و ایجاد حس مطالبه تحصیلی و نیز تصمیم‌یاری دنبال می‌کند. در راستای دستیابی به اهداف و رشد کیفیت آزمون، هر سال گروهی از استادان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور دعوت به همکاری می‌شوند تا فضای طراحی سؤالات هرچه بیشتر با برنامه‌درسی و محتوای دوره‌های مهارت‌آموزی سازگار شود. با توجه به این که آموزش پودمان‌های مهارتی در دوران اپیدمی کووید-19 به صورت مجازی و یکسان برگزار شده است، تغییراتی در آزمون نسبت به سال گذشته ایجاد شده‌ و سؤال‌ها به شکل چندگزینه‌ای طراحی شده‌است.

لازم به ذکر است: وفق مقررات متعدد و آرای صادره قطعی، صدور حکم پیمانی و تبدیل وضعیت استخدامی مهارت‌آموزان، مشروط به دریافت گواهی‌نامه گذراندن دوره مهارت‌آموزی و کسب موفقیت در اصلح به عنوان پیش‌شرطِ آن است. همچنین امتیاز نهایی فرایند اصلح در این گواهینامه ذکر شده و برحسب اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، معلمان می توانند در فرایندهای آتی استخدامی و رتبه‌بندی معلمان از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 مستندات قانونی اصلح

فرایند اصلح و آزمون‌های آن مبتنی بر مستندات قانونی مصرح در نظام آموزشی کشور است که از جمله می‌توان به مواد قانونی ذیل اشاره کرد:

  • سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به‌ویژه راهکار 4-11
  • سند «مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران»، مکرر، به‎‌ویژه صفحه392
  • تصریح مکرر زیرنظام تربیت معلم و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از زیرنظام‌های شش‌گانه اصلی نظام تربیت رسمی و عمومی
  • بند 1 ماده 2 و شروط ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و قید «گذراندن» که مستلزم «معیار نهایی گذراندن» است.
  • برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق 1404، مصوب هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان، به ویژه هدف عملیاتی 2-1 و راهکار 35
  • مصوبات جلسات 14 تا 20 شورای دانشگاه فرهگیان به عنوان رکن مهم سیاست‌گذاری دانشگاه حسب اساسنامه دانشگاه
  • برنامه درسی دوره یکساله مهارت‌آموزی، مصوب جلسه بیستم شورای دانشگاه، مورخ 1/8/ 1397
  • نامه ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش شماره 3/52260/180 مورخ 3 /4 /1396 مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات
  • آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری شماره 474 و 475
  • مفاد و شروط مصرح دفترچه آزمون استخدامی منتشره توسط «سازمان اداری و استخدامی» با همکاری «سازمان سنجش آموزش کشور»
  • دادنامه شماره 990997090601006 مورخ 13/2/1399 هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری و رد درخواست ابطال آزمون اصلح

 

 شرایط اختصاصی

  1. ضروری است مهارت‌آموزان پودمان‌های آموزشی و سایر مؤلفه‌ ها را با موفقیت طی کنند تا از نظر معاونت آموزشی مجاز به شرکت در آزمون کتبی باشند. بنابراین کسب شرایط نمرات و معدل پودمان‌های آموزشی و دریافت حد نصاب 192.5 در مؤلفه تدریس عملی ضروری است.
  2. افرادی که با رعایت مفاد بند 1، موفق به کسب حدنصاب لازم (650) در مجموع 3 مولفه نشده‌اند، موظفند با رعایت سایر شرایط در این آزمون شرکت نمایند.
  3. کسانی که با رعایت شرایط بالا، در آزمون­های کتبی گذشته نمره کمتر از 292.5 کسب کرده‌اند، مشروط به امکان دریافت نمره حداقل 650 در مجموع سه مؤلفه، مجاز به شرکت در آزمون کتبی جبرانی هستند.

مهارت آموزان محترم می توانند کارنامه نمرات خود با لحاظ نمرات جبرانی مؤلفه های فرهنگی و تدریس عملی را در سایت اعلام نتایج اصلح (هدف) مشاهده نمایند و از وضعیت خود برای شرکت در آزمون کتبی مطلع گردند. در صورت وجود هرگونه ابهام در این زمینه، با کارشناس رابط دوره مهارت‌آموزی در استان خود و سایر حوزه های مرتبط تماس بگیرید.

 

مؤلفه‌های اصلح و شرط قبولی

فرایند اصلح، مطابق برنامه درسی و مصوبات شورای دانشگاه، مشتمل بر سه مؤلفه تدریس عملی، فرهنگی و کتبی است. کلیات هر مؤلفه در جدول زیر ارائه شده است:

 

شرط قبولی اصلح در این مرحله، دریافت شرایط قبولی در دو پودمان آموزشی و شرط معدل آن، کسب حد نصاب 65 درصدی از مؤلفه تدریس عملی (کسب نمره 192.5 از 275 نمره) و کسب 65 درصد نمره کل از مجموع سه مولفه، یعنی کسب نمره 650 از 1000 است.

 

مؤلفه‌های ارزشیابی و سهم هر یک در اصلح

مؤلفه

امتیاز

مسئول برگزاری

مؤلفه کتبی (آزمون کتبی)

450

مرکز سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی، معاونت نظارت، اجرا به صورت جامع در پایان دوره مهارت آموزی

تدریس عملی

275

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، در پایان پودمان کارآموزی

عملکرد فرهنگی

275

معاونت فرهنگی و اجتماعی، برگزارشده به صورت مجازی

 

 

 

برگزاری آزمون

 

تاریخ برگزاری آزمون جبرانی کتبی اصلح: سه شنبه 12 اسفند 1399

 

مؤلفه کتبی اصلح در سال 1399 به صورت برخط و در محیط آزمون‌های الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان، بر اساس پروتکل اختصاصی آزمون‌های مجازی دانشگاه برگزار می‌شود. این آزمون در رشته‌های مختلف شامل حدود 70 سؤال‌‌ چندگزینه‌ای است و محتوای آن برآمده از محتوای پودمان‌های آموزشی (محتوای الکترونیکی تولیدشده توسط دانشگاه برای پودمان‌های تحصیلی مبتنی بر برنامه درسی دوره یکساله مهارت آموزی)، و اسناد مرتبط هر رشته (کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش و کتاب های راهنمای معلم در رشته‌های آموزش ابتدایی و متوسطه و اسناد و آیین‌نامه‌های مربوط به سایر رشته‌های استخدامی) است. برای جزئیات مربوط به مفاد آزمون، به پیوست اطلاعیه مرتبط به رشته خود مراجعه نمایید.

 

 

قالب و محورهای شایستگی مورد سنجش در مؤلفه کتبی

 

مؤلفه کتبی در اصلح سال 1399 شامل 70 سؤال در چهار بخش و در قالب شایستگی‌های ذیل است. لازم به ذکر است: مؤلفه چندگزینه‌ای آزمون، طبق روال سال‌های گذشته طراحی می‌شود. بنابراین نظر به شرایط آزمون جاری، مؤلفه عملکردی، به جای سؤالات تشریحی دارای سؤالات چندگزینه‌ای تحلیلی و سناریومحور خواهدبود.  

  •  تحلیل اخلاقی-تحولی: توانایی تحلیل موقعیت‌ تربیتی-اخلاقی و حل تعارض اخلاقی با توجه به حقوق، تکالیف و اسناد تحولی، بر مبنای دروس مشترک دوره مهارت‌آموزی، با 15 سؤال، شامل 10 سؤال چندگزینه‌ای عادی و سناریومحور کوتاه و یک سناریوی بلند تربیتی با 5 سؤال موقعیت محور
  •   دانش موضوعی: محتوای درسی کتاب‌های درسی در رشته‌های آموزش ابتدایی و متوسطه با تأکید بر کتاب‌های درسی نونگاشت و یا برنامه درسی و آیین نامه‌های مرتبط با سایر رشته‌های استخدامی، شامل 20 سؤال چندگزینه‌ای عادی و سناریومحور کوتاه
  •   دانش تربیتی: شامل دانش روانشناختی، آزمون‌سازی، فنون و روش‌های تدریس و کلاس درس از محتوای تولید شده برای پودمان‌های دوره مهارت‌آموزی، شامل 10 سؤال چندگزینه‌ای عادی و سناریومحور کوتاه
  •  دانش تربیتی-موضوعی: با تکیه بر دروس آموزشی دوره مهارت‌آموزی و محتوای کتاب‌های راهنمای معلم و یا اسناد مرتبط با رشته تخصصی، شامل سنجش توانایی طراحی و تحلیل برنامه کلاسی، توانایی طراحی و ارزیابی فرصت‌‌های یادگیری، توانایی طراحی و نقد سنجش یادگیری، طراحی تکالیف، تحلیل تدریس، رفع بدفهمی‌ و توانایی طراحی و نقد مدیریت کلاس (به فراخور رشته تحصیلی)، با 25 سؤال، شامل 15 سؤال چندگزینه‌ای عادی و سناریومحور کوتاه و دو سناریوی بلند از موقعیت کلاسی و مدرسه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی با 10 سؤال موقعیت‌محور

شایان ذکر است: حدود 25 سؤال آزمون از نوع چندگزینه‌ای عادی (در سطوح شناختیِ دانش، درک و کاربرد) است. همچنین، 30 سؤال آزمون در قالب سناریوهای کوتاه و 15 سؤال نیز در قالب سه سناریوی موقعیت‌محور بلند ارائه می شود که این سؤالات در سطوح شناختی بالاتر و مبتنی بر تحلیل، استدلال، تصمیم‌گیری و نقد خواهد بود. مواد درسی و جزئیات مؤلفه کتبی هر رشته نیز برابر با جداول شایستگی‌های هر رشته به پیوست مراجعه نمایید.

 

مرجع اطلاعیه‌ها و اخبار

مهارت‌آموزان گرامی، ضروری است: برای کسب اطلاعات و اطلاعیه‌های مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان به نشانی اینترنتی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه مراجعه شود.

https://cfu.ac.ir/marzyabi

بدیهی است: هرگونه تصمیم و تغییر در راستای اجرای مؤلفه کتبی اصلح از طریق نشانی ذکر شده اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین اطلاعیه‌ها و اخبار این مرکز حسب مورد در پرتال دانشگاه، وزارت آموزش و پرورش و خبرگزاری‌ها نیز بازنشر می‌شود. بنابراین ضروری است، مهارت آموزان به طور هفتگی تا زمان برگزاری آزمون، فقط به نشانی اعلام شده به عنوان تنها مرجع رسمی اصلح مراجعه کنند.

شماره تماس مرکز سنجش دانشگاه (صرفا و مؤکدا به منظور تماس‌های ضروری در زمینه آزمون کتبی):

87751248 - 021 و 87751408 - 021

 

پیشاپیش برای شما مهارت آموزان گرامی، آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون داریم.

 

مرکز سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای دانشگاه فرهنگیان

پایان اطلاعیه