آموزش خط مقدم دانشگاه در ارایه خدمات به دانشجو معلمان است
دکتر سمیعی در جلسه هیات رییسه دانشگاه:
آموزش خط مقدم دانشگاه در ارایه خدمات به دانشجو معلمان است
دکتر سمیعی سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، در جلسه هیات رییسه دانشگاه که با دکتر خنیفر ریاست دانشگاه، دکتر خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مدیران حوزه آموزش دانشگاه برگزارشد با بیان این نکته که آموزش خط مقدم دانشگاه در ارایه خدمات به دانشجو معلمان است به ارایه گزارشی از عملکرد این معاونت در سه سال گذشته و بیان برنامه های آتی پرداخت.
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با تاکید بر این نکته که عملکرد 3 ساله دانشگاه در تمام حوزه های معاونت آموزش از نظر کمی و کیفی، نشان از تلاش های خالصانه و علمی همکارانم در سازمان مرکزی، پردیس ها و مراکز آموزشی سراسر کشور است خاطر نشان کرد: در حوزه دفتر برنامه ریزی درسی و آموزشی برنامههای درسی بر اساس ساختار جدید شایستگیهای چهارگانه دانش عمومی (GK)، دانش تربیتی (PK) ، دانش موضوعی (CK)، دانش تربیتی-موضوعی (PCK) و با توجه به الزامات اساسنامهای بازنگری شدند. وی افزود: از سال 1396 تا کنون در مجموع 15 برنامه درسی تولید و 35 برنامه درسی بازنگری شدهاند که نسبت به دوره قبل از آن 142.8 درصد رشد داشته است. همچنین بازنگری برنامه درسی دوره مهارت آموزی (ماده 28)به میزان 100درصد صورت گرفته است. دکتر سمیعی افزود: ارزیابی20 عنوان درس در محتوای الکترونیکی تولید شده در دوره مهارتآموزی و ارزیابی 30 عنوان درس در محتوای الکترونیکی تولید شده دوره کارشناسی در حال انجام است.
سرپرست معاونت آموزشی گفت: قبل از دیماه 1396، در مجموع 381 پایه به اعضای هیئت علمی تعلق گرفت و از دی ماه 1396 تا کنون، 3307 پایه به اعضای هیئت علمی اعطا شد که رشدی حدود 10 برابری را شامل میشود. وی ممهور شدن آیین نامه گروههای آموزشی در هیات امنا و وزارت علوم، صدور ابلاغ مدیران گروه و بخشهای آموزشی 31 استان و تدوین آییننامه تشکیل کمیسیونهای علمی تخصصی را از دیگر اقدامات این معاونت بیان کرد.
دکتر سمیعی، با اشاره به پذیرش دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در 18 رشته به تفکیک جنسیت در 64 پردیس و 34 مرکز دانشگاه فرهنگیان گفت: در حوزه خدمات آموزشی توزیع ظرفیت دریافتی بین پردیس های استانی و ثبت در پرتال سازمان سنجش ثبت نام پذیرفته شدگان پس از اعلام نتایج، ثبت نام پذیرفته شدگان پس از اعلام نتایج و موضوع صدور دانش آموختگی برای 34261 فارغ التحصیل دانشگاه، تدوین شیوهنامه اجرایی آئیننامه آموزشی دورههای کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، بازنگری شیوهنامه مقررات امتحانی، بازنگری و تصویب شیوهنامه اجرائی کارشناسی ارشد در سال 1397، تدوین دستورالعمل فعالیتهای آموزشی و محاسبه نحوه پرداخت حقالتدریس و شیوهنامه آموزشهای الکترونیکی و ارائه دروس به صورت الکترونیکی سال در 1398از جمله اقدامات صورت گرفته در سه سال گذشته در این حوزه است.
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه
افزود: در حوزه مدیریت بهسازی منابع انسانی، به منظور گسترش عدالت آموزشی، ایجاد دانشگاه سبز و صرفه جویی در منابع، این معاونت از آذرماه 1397 با تشکیل شورایی محتوای الکترونیکی برای 10 درصد (31 درس معادل 60 واحد درسی) از واحدهای درسی 10 رشته از رشته های کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان را تولید کرده است. همچنین در سال 1399 رشته های دوره مهارت اموزی از 14 به 28 رشته رسیده است و تولید دروس الکترونیکی دوره مهارت آموزی (بازه زمانی بهار و تابستان 1399) در شرایط مقابله با بیماری ویروس کرونا، تولید، تدوین و اجرا شد و برگزاری دوره های دانش افزایی اساتید نیز توسط این مدیریت مطابق نمایه عملیاتی انجام شده است.
دکتر سمیعی با بیان اهمیت کارورزی در توسعه شایستگی های حرفه ای دانشجو معلمان گفت: تولید کتاب راهنمای عملی کارورزی، برگزاری دوره دانش افزایی ویژه اساتید کارورزی، تدوین راهکارهای اجرایی کارورزی در شرایط مقابله با بیماری ویروس کرونا، کمک به راه اندازی اولین فصلنامه مطالعات کارورزی در تربیت معلم، مطالعه تطبیقی کارورزی، بازنگری محتوایی برنامه کارورزی، برگزاری نشست و تبادل نظر با همکاران آموزش و پرورش با موضوع کارورزی، بازدید از مدارس مجری، برگزاری روز کارورزی در دهه ی سرآمدی آموزش و ترویج گفتمان کارورزی با برگزاری همایش های استانی را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه کارورزی دانشگاه بیان کرد.
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در ادامه به بیان مسایلی مانند: گسترش دوره های کارشناسی ارشد آموزش رشته های تخصصی، طولانی شدن روند ممهور شدن تعدادی از اعضای عیات علمی تطبیقی،کند بودن روند ارتقا هرم هیات علمی از استادیاری به دانشیاری، عدم وجود فرصت های مطالعاتی برای دانش آفزایی و کسب تجربه در زمینه آموزش رشته های تخصصی بویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی و پیشنهادهایی از قبیل: صدور مجوز برای بومی سازی آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان متناسب با ماموریت های آن پرداخت و خواستار کمک بیش از پیش معاونت آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مسیر پویایی و تحقق بیشتر اهداف آموزشی دانشگاه شد.