Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرداد:

برگزاری بیش از 3 هزار و 500 کرسی ترویجی توسط صاحب نظران در دانشگاه های کشور

دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، شکل گیری کرسی های ترویجی را متعلق به دوره های جدید اخیر دانست و گفت: از میان بیش از 2 هزار گواهی امضا شده طی 8 سال اخیر بیش از 3 هزار و 500 صاحب نظر، کرسی ترویجی خود را در دانشگاه های سراسر کشور برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حجه الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، در چهارمین اجلاس ملی کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره در مکان مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با تبریک اعیاد ماه رجب ضمن قدردانی از همه استادان و دانشمندان ثابت قدم برای روشن نگاه داشتن چراغ کرسی های علمی کشور، تلاش مسئولان دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری این اجلاس را ستودنی خواند و با معرفی این دانشگاه به عنوان کمیته دستگاهی برتر طی دو سال پیاپی گفت: طی 8 سال گذشته در هر دو سال یک اجلاس ملی برگزار می شود.

دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه شهید بهشتی را به عنوان نخستین دانشگاه  برگزار کننده اجلاس معرفی کرد و گفت: دانشگاه های علامه طباطبایی و آزاد اسلامی نیز به ترتیب دومین و سومین اجلاس و دانشگاه فرهنگیان هم برگزاری چهارمین اجلاس ملی را عهده دار شد.

حجه الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، با اشاره به واگذاری پنج شورای تخصصی طی یک سال اخیر به دانشگاه های مختلف و همچنین تاکید بر تمرکززدایی طی 8 سال گذشته افزود: شورای تخصصی علوم عقلی به دانشگاه تهران، شورای تخصصی علوم نقلی به پؤوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی، شورای تخصصی علوم رفتاری به دانشگاه شهید بهشتی، شورای تخصصی علوم اجتماعی به دانشگاه علامه طباطبایی و شورای تخصصی هنر و معماری به دانشگاه هنر سپرده شده است.

این مقام مسئول، دانشگاه های کشور را برخوردار از کمیته دستگاهی دانست و افزود: در حال حاضر نیز کرسی های ترویجی توسط دانشگاه ها برگزار می شود. 

وی، تصویب کرسی های تخصصی و نظریه پردازی و نوآوری را در شوراهای تخصصی لازم و ضروری خواند و گفت: دانشگاه های مراکز پنجگانه اعلام شده مسئولیت شوراهای تخصصی را عهده دار هستند.

دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی در عملکرد 17 ساله خود تاکنون 50 نظریه و نوآوری ثبت شده دارند و تعدادی نیز در مراحل اجرایی هستند.

حجه الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، مراحل نهایی شدن یک نظریه را سخت و دشوار ذکر کرد و افزود: بیش از 3 هزار و 500 کرسی ترویجی، طی قریب به 8 سال اخیر برگزار شده است.

این مقام مسئول، شکل گیری کرسی های ترویجی را متعلق به دوره های جدید اخیر دانست و ادامه داد: از میان بیش از 2 هزار گواهی امضا شده بیش از 3 هزار و 500 صاحب نظر، کرسی ترویجی خود را در دانشگاه های کشور برگزار کردند.

وی، دقت و رعایت همه ضوابط و قوانین را از اولویت های مهم برگزاری کرسی های ترویجی برشمرد و اظهار داشت: این کرسی ها غیر از کرسی های آزاداندیشی است که توسط معاونت های فرهنگی انجام می شود.

دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به حضور خود به عنوان عضو حقوقی حمایت از کرسی های آزاداندیش خاطر نشان کرد: طی 8 سال مسئولیت دبیرخانه و برپایی جلسات متعدد با اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور در حوزه نظریه پردازی و همچنین سفرهای استانی خود در همین راستا به این نتیجه دست یافتیم که راه اندازی سیستماتیک وار کرسی های نظریه پردازی و نوآوری در دانشگاه ها بدون نیاز به هیات حامی نیازمند چهار راهبرد حکمرانی است.

حجه الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، نظریه را نیازمند حکمرانی علمی دانست و گفت: هر فعالیت و مقوله نیاز به حکمرانی دارد. نیاز به حکمرانی علمی یک ضرورت است. اما اگر علم حکومتی شود، آسیب خواهد دید. هیات حمایت از کرسی ها نیز به دنبال حکومتی کردن علم نبوده و نیست. ولی حکمرانی یک نیاز است.

این مقام مسئول، چهار راهبرد حکمرانی را حاصل تجربیات چند ساله خود برشمرد و گفت: آیین نامه ارتقا با رویکرد نظریه پردازی باید اصلاح شود. چرا که در حال حاضر ملاک آیین نامه ارتقا، کمی است.

وی، درج روش شاسی نظریه پردازی در فرایند آموزشی مقطع دکتری را به عنوان دومین راهبرد حکمرانی ذکر کرد و افزود: آن چه دانشجویان فرا می گیرند روش پژوهشی نیست بلکه در حوزه روش شناسی فن تحقیق و تکنیک های پژوهشی است.

دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید کرد: ما در دانشگاه ها روش شناسی نظریه پردازی نداریم. ضرورت درج این مهم در حوزه ها و مراکز دانشگاهی الزامی است. همچنین روش نظریه پردازی باید در فرآیند آموزش سطوح عالی حوزه و مقطع دکتری دانشگاه درج شود.

حجه الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، درج مبانی حکمی در علوم انسانی و اجتماعی را دیگر راهبرد معرفی کرد و گفت: پیوند ساختار مالی دانشگاه ها و مراکز علوم انسانی و اجتماعی و از جمله علوم فنی، مهندسی و علوم پایه با کارآمدی و نوآوری نیز به عنوان چهارمین راهبرد حکمرانی به شمار می رود.

وی، در پایان لازمه دستیابی به یک نظریه پردازی و نوآوری سیستماتیک را پیوند مناسب ساختار نوآوری و نظریه پردازی با ساختار مالی دانشگاه اعلام کرد.