دکتر ایوب ابراهیمی در بیست و هفتمین نشست اجلاس مجازی مشترک سراسری سرپرستان مدیریت استانی، پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان:
رهنامه ۴۰ ماده ای، طرحی محوری و ناظر بر تعالی سازمانی است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر ایوب ابراهیمی مدیرکل دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی و دبیر کمسیون دائمی هیات امنا و شورای دانشگاه، در بیست و هفتمین نشست اجلاس مجازی مشترک سراسری سرپرستان مدیریت استانی، پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان با تبریک سال نو و تشکر از مساعی همکاران در حوزههای مختلف جهت بهینه شدن فرآیندهای آموزش، به ارائه گزارش پرداخت.
این گزارش که برگرفته از خروجی سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی( LMS ) دانشگاه و با استفاده از نرم افزار Power Bi طراحی شده بود، تلاشهای تمامی دست اندرکاران فعالیتهای آموزشی را به تصویر کشیده و ناظر بر دو رویکرد مهم آموزشی ، شامل تعداد جلسات برگزارشده و زمان ارائه هر درس است،که بر طبق این گزارش و با توجه به در نظر گرفتن میانگین جلسات برگزار شده در سطح کشور استاندارد پنج جلسه در هر درس انتخاب شد، ماکزیمم و مینیمم تعداد جلسات برگزار شده بین 76/4 و 39/2 در نوسان است. نتایج این پایش حاکی از برگزاری 24000 درس در سطح استاندارد، 6029 درس به مدت 3 جلسه، 4462 درس به مدت 2جلسه و 2673 درس یک جلسهای میباشد. این نوسان هشداری برای کیفیت آموزش و خدمات دانشگاه است و بررسی مباحث کیفی نیازمند نشستهای مؤثر مدیران محترم استان، معاونین آموزشی و مدیران گروه های آموزشی جهت تحلیل و کاربست نتایج است، زیرا فرآیندهای آموزشی به مثابه ستون فقرات دانشگاه میباشد.
این مقام مسئول در ادامه بیان نمود: طرح رهنامه 40 مادهای دانشگاه با محوریت کلیه فعالیتها و ناظر بر تعالی سازمان در سال جاری مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت و یک طرح محوری خواهد بود که نه تنها حوزههای تخصصی دانشگاه بلکه کل فرآیندهای کلیدی دانشگاه را شامل خواهد شد.
دکتر ابراهیمی همچنین در خصوص به روز شدن اطلاعات سامانه آموزش عالی( HES ) اظهارداشت: توسعه رو به رشدی داشتهایم و جهت گزارش کامل از فرایند تکمیل سامانه در نزد مراجع ذیربط، باید برخی از استانها در این امر اهتمام و جدیت بیشتری داشته باشند.
وی در خصوص زمینه سازی و اجرایی نمودن برنامه ملی ارزیابی درونی گروه های آموزشی مصوب شورای نظارت دانشگاه فرهنگیان که با هدف سوق دادن دانشگاه به سمت یک سیستم آموزشی مبتنی بر برنامه و عمل، پاسخگویی بیشتر و توجه به نیازهای جامعه برنامه ریزی شده و در سال جاری با محوریت استان ها، اجرایی و معیار ادامه فعالیت مدیران گروه های آموزشی خواهد بود، توضیحاتی ارائه نمود.
مدیرکل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه همچنین با بیان این که در نیمسال اول، 110 بازدید دورهای از پردیس ها و مراکز انجام گرفته یادآور شد: نتایج گزارشهای حرفهای ارزیابی و مسئله محور باید اولویت نخست روی میز کار مدیران استانی قرار بگیرد و دیگر این که صورتجلسات شورای استان باید در شوراهای تخصصی بررسی و زمینه کارسازی را فراهم نماید.
از جمله موارد مهم و قابل توجه مدیران محترم موضوع ارزیابی عملکرد سالانه کارکنان است که باید نمرات ارزیابی عملکرد کارکنان ناظر بر حفظ کرامت افراد و نمایش واقعی عملکرد ایشان باشد.
در پایان دکتر ابراهیمی از برگزاری 5 جلسه شورای دانشگاه با 19 مصوبه و تعداد 4 جلسه هیأت امنا با 36 مصوبه در سال گزارشی ارائه نمود و از متولیان امر در استانها خواست در خصوص برگزاری جلسات کمیته استانی و شوراها و همچنین ارسال صورتجلسات به منظور کارسازی، اهتمام بیشتر داشته باشند.