دکتر ابراهیمی در جلسه شورای مدیران کل دانشگاه فرهنگیان:
از جمله متغیرهای الگوی کیفیت، نیازها و خواسته های مشروع و قانونی دانشجویان و استادان به عنوان ذینفعان اصلی دانشگاه است
دکتر ابراهیمی مدیرکل دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی در جلسه شورای مدیران کل دانشگاه فرهنگیان با آرزوی بهره مندی از لیالی قدر و تشکر از مساعی همکاران در تحقق اهداف دانشگاه به ارائه گزارش پرداخت.
دکتر ابراهیمی در ابتدای این گزارش بیان نمود: ساخت آینده ارزشمند دانشگاه و حال کنونی مبتنی بر مدیریت کیفیت است که روشی نافذ و نافع برای اداره سازمان است، زیرا بروندادهای دانشگاه، دانش، بینش و نگرش دانشجو معلمان را به عنوان معلمان آینده نظام، تضمین می کند. اساس مدیریت کیفیت بر مشارکت اعضای سازمان استوار است و هدف آن نیل به موفقیت در دراز مدت از طریق جلب رضایت ذینفعان است.
وی تصریح کرد: تمام تعاملات و اتفاقات دانشگاه فرهنگیان و سایر ارتباطات برون سازمانی زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که مشارکت همه جانبه در تمامی فعالیتهای دانشگاه تقویت گردد و از جمله موارد قابل تأمل این است که دانشگاه در گذشته وضع مطلوبی داشته و امیدواریم در آینده هم این بسط ها به گونهای رقم خورده و این امر محقق گردد.
مدیر کل دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی بیان داشت: متغیرهای الگوی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان شامل دانشجو و استاد مداری، تعهد و مسؤولیت پذیری، مدیریت مشارکتی، آموزش کارگشا، توجه به روند پیشرفتهای جاری(برنامه های نظارت و ارزیابی نظام مند) و تغییر بهبود سازمانی است.
وی برنامه محوری را از عمده چالش ها دانست و اذعان داشت: اجرا بزرگترین مسئله مطرح نشده در مدیریت امروزه است و کم توجهی به آن بزرگترین مانع موفقیت است که به اشتباه به علل دیگر نسبت داده می شود.
دکتر ابراهیمی با ذکر این که از جمله متغیرهای الگوی کیفیت، نیازها و خواسته های مشروع و قانونی دانشجویان و استادان به عنوان ذینفعان اصلی دانشگاه است، افزود: این نیازها در زمینه های آموزشی و تحصیلی، خوابگاهی، رفاهی، فرهنگی و تربیتی بروز و ظهور می یابد که قابل رصد و پیگیری است.
آموزش کارگشا یکی از مسائل عمدهای است که نیاز به پشتیبانی و آموزش های مداوم همکاران در حوزه آموزشگری دارد؛ این جامعه مشتمل بر 7229 آموزشگر است که امور آموزشی را پشتیبانی میکنند؛ یکی از مسئولیت های دانشگاه، آموزش جامعه قابل توجهی است که با ساختار، رفتار و واکنشهای دانشگاه آشنایی ندارند و نیاز است تا این طیف در سرحد معین و ویژه قرار بگیرند؛ از جمله 73049 نفر مهارت آموز مشمول قانون تعیین تکلیف استخدامی را می توان نام برد.
وی تصریح کرد: دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی در برنامه های سال 1400 از نظر تعهد و مسئولیت پذیری متعهد و ملزم به تضمین و تعالی کیفیت در همه سطوح و ارکان این دانشگاه است.
همچنین از نظر مدیریت مشارکتی نیز تشکیل شوراها و همفکری و نهادینه کردن سازوکارهای مشورتی در سطح دانشجویی و اعضای هیأت علمی می تواند نویدبخش کیفیت در نهاد تربیت معلم باشد.
دکتر ابراهیمی در مورد ارزیابی منابع انسانی اظهارداشت: باید نمرات ارزیابی عملکرد کارکنان ناظر بر حفظ کرامت افراد و نمایش واقعی عملکرد ایشان باشد.
وی ادامه داد: آموزشهای دانشگاه(حضوری- مجازی) باید با کیفیت ارائه شود به این معنا که به روزرسانی برنامههای درسی و کسب اطمینان از احراز صلاحیت اساتید امری ضروری است که این دو مورد در دانشگاه در حال پیگیری است.
مدیر کل دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی در پایان، برنامه های دفتر نظارت در سال 1400 را به شرح ذیل عنوان نمود:
ارتقای بهره فناورانه نظارت و ارزیابی، پایش نشانگرهای کلیدی سند راهبردی دانشگاه(بیانگر تراز دانشگاه در برنامه ها)، استقرار طرح ملی ارزیابی درونی گروههای آموزشی، پایش اجرای اولویت ها و حوزه های تمرکز دانشگاه، پایش کیفیت استقرار نظام مدیریت عملکرد، ممیزی کیفیت و تعالی دانشگاه، پایش و ارزیابی کیفیت عمل دانشگاه، ارزیابی کیفیت برنامه های توانمندسازی منابع انسانی، پایش های تاکیدی و ابلاغی حوزه های تخصصی و در نهایت مستندسازی فعالیت ها و ارائه نتایج جهت کاربست در ابعاد مختلف