جواهری رئیس بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان خبر داد:
تشکیل اندیشکده تربیتی بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان
به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان محمد علی جواهری طی گفتگویی در خصوص لزوم بررسی ابعاد همه جانبه سند تحول از راه اندازی اندیشکده تربیتی بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان سخن گفت و در زمینه لزوم این اندیشکده اظهار داشت: با توجه به اینکه این دانشگاه دانشگاهی ماموریت محور است و ماموریت آن تربیت محوری و عملیاتی ساختن اسناد تحولی که شامل مبانی نظری تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین و نیز عملیاتی سازی اساسنامه دانشگاه فرهنگیان بر عهده است هدف اصلی این اندیشکده که توسط بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان در حال راهاندازی است،حرکتی جهادی در راستای عملیاتی سازی اسناد تحولی و راهکارهای عملی سند تحول است چرا که ما با مخاطبی سر و کار داریم همچون استاد و مربی و این افراد به عنوان مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش قرار است که وارد صحنه تعلیم و تربیت شوند لذا این خیلی جدی احساس می شد که لازمه آن این بود در یک فهم مشترک اسناد تحولی در یک مجموعه دسته بندی طبقه بندی و سازماندهی شود.همچنین برنامهریزی لازم صورت پذیرد و سپس آن را عملیاتی کنیم.
جواهری افزود اینکه رهبر معظم انقلاب دانشگاه فرهنگیان را جزء دانشگاه های دسته اول دانسته و آن را مرکز ثقل آموزش و پرورش دانسته است اشاره به اهمیت و جایگاه دانشگاه بوده و می بایست این مسایل در ابتدا بررسی لازم به عمل آمده و پس از بوجود آمدن قوام لازم در بدنه نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش جاری شود. وی افزود متاسفانه بعد از قریب ۸ سال که از ابلاغ این سند می گذرد و در طی این ایام عملاً مورد بی مهری قرار گرفت .اخیراً نیز برخی با قرار دادن نقدهایی بر سند تحول بدون اینکه اساساً چیزی که هنوز به صورت کامل اجرا نشده را مشاهده کنند به نقد بر آن برخاستهاند.
رئیس بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان گفت آیا جایگاه مربی شده است به عنوان شخصیتی علمی و تربیتی و تمام وقت آیا عملیاتی شده است؟ آیا هنوز معلم خود باوری که در اسناد تحولی وجود دارد تربیت کردهایم؟آیا جایگاه حقوقی مربی را به معنی واقعی آن در نظام آموزش و پرورش جانمایی ساختیم و به تبع آن دانشگاه این ساختار شکل گرفته است؟آیا مربی ما در مدارس به عنوان یک شخصیت تصمیمساز و اسوه دیده میشود؟تمام مباحث مااین است که این موضوعات و این ساحتها به درستی دیده نمی شود.
وی افزود: در تمامی ساحت ها متاسفانه این عقب ماندگی و عدم کار درست دیده میشود. و همچنان تربیت ما آموزش محوری بدون مهارت محوری است که هم اکنون جاری بوده و ادامه آن در آموزش های تکمیلی نیز دیده میشود. بحث ما در این اندیشکده این است که پرونده اولیه یک حداقل حیات طیبه باید در آموزش و پرورش باید بسته شود و فردی که فارغالتحصیل میشود باید بداند که چه کاره است و دارای چه مهارتی است و مدرسه باید بداند که چگونه با یک برنامه میان مدت ۵ ساله برای یک متربی به خصوص در دوره متوسطه ساله دوم در بحث مهارتی باید دقیقاً تعریفی روشن داشته باشیم و مدرسه به عنوان یک کانون تربیتی و محله چگونه جایگاهی دارد. وی افزود با توجه دقیق به سند و ساحت های آن ، اینکه همه افراد تصور کنند پس از فارغ التحصیلی باید به دانشگاه بروند برطرف خواهد شد زیرا در دوران تحصیلی میآموزند که با فراگیری مهارت ها می توانند زندگی خود را اداره کنند. و در اسناد تحولی این موضوع به خوبی نمایان شده است که شخص باید یک سطح شایستگی دست پیدا کند و بتواند خودش را آماده زندگی و خانواده کند و اما می بایست این گونه به یک متر بی نگاه کنیم نه اینکه صرفا آن را برای دانشگاه رفتن آماده کنیم و شخص بعد از اینکه به دانشگاه می رود پس از فارغ التحصیلی عملاً برای جامعه بازدهی خاصی ندارد. و عملاً با تجمیع فارغ التحصیلان در سطوح بالاتر مشکلات جامعه نیز افزایش پیدا کند.
جواهری در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت این اندیشکده دارای ۱۶ محور فعالیتی خواهد بود یعنی اساتید دانشگاه فرهنگیان را در کل کشور و هرکس به نوعی که در سر کلاسهای درس این دانشگاه حضور پیدا می کند را در بر خواهد گرفت که این محور رها تقریباً بخشی از آن مربوط میشود به رشتههایی که متناسب با رشته های آموزشی و بخشی از آن متناسب با وضعیت برنامه ریزی های مدیریتی هماهنگ شده است. که در این اندیشکده باید بتوانند با ترسیمی از الگوهای مدرسه به عنوان کانون تربیتی یک محله در این گروه ها به فعالیت خواهند پرداخت.
جواهری افزود طراحی مدل های مدیریتی طراحی رشته های مختلف مورد نیاز آموزش و پرورش در طراز نظام جمهوری اسلامی از دیگر فعالیت هایی است که در این اندیشکده قابلیت طرح و برنامه ریزی پژوهش را خواهد داشت.