رئیس دانشگاه فرهنگیان درگفت وگو با مجله خبری، تحلیلی و تصویری نگاه
تبیین و تشریح فعالیت های انجام شده در راستای اجرای بسته تحولی «تربیت معلم چند ساحتی و چند مهارتی
رئیس دانشگاه فرهنگیان، درگفت و گو با مجله خبری، تحلیلی و تصویری نگاه، فعالیت های انجام شده را در راستای اجرای بسته تحولی تربیت معلم چند ساحتی و چند مهارتی در این دانشگاه تبیین و تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسین خنیفر، در گفت وگو با مجله خبری، تحلیلی و تصویری نگاه به تشریح فعالیت های انجام شده در راستای اجرای بسته تحولی «تربیت معلم چند ساحتی و چند مهارتی» در تطبیق با مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسین خنیفر در گفت و گو با مجله خبری، تحلیلی و تصویری نگاه به تشریح برنامه ها و فعالیت های انجام شده در راستای اجرای بسته تحولی «تربیت معلم چند ساحتی و چند مهارتی»، در تطبیق با مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت.
بر اساس بسته تحولی «تربیت معلم چند ساحتی و چند مهارتی»، برنامه درسی مراکز تربیت معلم و فرآیند جذب و تربیت معلمان بر اساس موضوعات درسی تدوین شده و نگاه جزءنگر و تجزیه گرا به انسان و فرآیند یادگیری او دارد. در صورتی که بر اساس نظام آفرینش و اندیشه فطرت گرای توحیدی، ذهن و وجود یادگیرندگان یکپارچه و واحد است. بنابراین چگونه می توان سیستم یکپارچه یادگیری ذهنی دانش آموزان را با برنامه های درسی مبتنی بر نظام رشته ای و موضوعی جدا از هم، تقویت کرده و توسعه داد؟ چگونه می توان معلمی را تربیت کرد که وظیفه تربیت یکپارچه و چند ساحتی دانش آموزان را بر عهده بگیرد و با توانمندی ها و شایستگی ها خود زمینه رشد و شکوفایی استعداد های دانش آموزان را در تمام ساحت های وجودی فراهم آورد؟ این بسته تحولی درصدد است با بازنگری در برنامه های درسی و فرایند تربیت معلم، زمینه دستیابی و برخورداری از معلم چند ساحتی و چند مهارتی را فراهم آورد.
از اهداف اجرای این بسته تحولی؛ توسعه شایستگی های حرفه ای دانشجو معلمان از طریق توسعه همه جانبه و اثرات تلفیقی برنامه های تربیت معلم؛ کاهش هزینه های آموزش و پرورش در تربیت معلم از طریق تربیت مهارت های متعدد معلمان و پوشش پایه های تحصیلی؛ سهولت در برنامه ریزی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش و پوشش سالانه 20 درصد برنامه ها در زمینه تلفیقی و چند مهارتی شدن در مدت 5 سال ذکر شده است.
شایان ذکر است؛ منابع و اعتبارات مورد نیاز این طرح، در قالب اعتبارات سالیانه دانشگاه فرهنگیان قابل انجام است و هزینه اجرای طرح برای 20 درصد برنامه ها در هر سال، برابر یک میلیارد و دویست میلیون ریال می باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با تشریح فعالیت ها در این برنامه اظهار کرد: بسته تحولی برنامه درسی چند مهارتی، تابع برنامه تلفیقی است. این برنامه تلفیقی از سال 1895 در دنیا اجرا شده و تاکنون ادامه دارد.
خنیفر ادامه داد: بر اساس بسته تحولی «تربیت معلم چند ساحتی و چند مهارتی»، در برنامه کلان درسی تربیت معلم، هفت برنامه درسی مهارتی و 2 برنامه چند مهارتی در سال جاری و 2 برنامه درسی چند مهارتی برای سال 1400 طراحی کردیم.
وی افزود: معلمانی که چند مهارتی هستند با توانایی تدریس در رشته های مختلف، در کلاس های درس حاضر می شوند. تلاش برای تربیت معلم چند مهارتی، به منظور دستیابی به اهداف کلان وزارت آموزش و پرورش بوده که از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشجو معلمان در پایان دوره تربیت معلمان چند مهارتی به ساحت های چندگانه تربیتی همراه با مهارت های لازم سیطره پیدا خواهند کرد.