دکتر صادق زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان:
تمرکز بر سواد رسانه ای دانشجو معلمان و کسب توانایی مواجهه ی خردورزانه و نقادانه با رسانه، به عنوان مربیان و معلمان آینده از علل اساسی حضور دانشگاه فرهنگیان در جشنواره ی فیلم رشد
حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که چرا پس از گذشت سال ها از برگزاری جشنواره فیلم رشد، دانشگاه فرهنگیان در سال جاری برای نخستین بار با مشارکت در برگزاری این جشنواره، نقشی ویژه در این امر ایفا خواهد کرد، به فلسفه ی حضور و مسئولیت پذیری دانشگاه در چهل و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم رشد اشاره کرد و گفت: تمرکز و سرمایه گذاری بر سواد رسانه ای دانشجو معلمان و کسب توانایی مواجهه ی خردورزانه و نقادانه آنان با رسانه، به عنوان مربیان و معلمان آینده از علل اساسی مشارکت و حضور دانشگاه فرهنگیان در جشنواره ی فیلم رشد سال جاری است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، در مصاحبه ای که در آستانه ی برگزاری آیین افتتاحیه چهل و چهارمین جشنواره فیلم رشد انجام شد، ضمن تأکید بر نقش جدی و کلیدی رسانه ها در تغییر نگرش های جامعه، گفت: در دنیای امروز نمی توان از نقش مهم رسانه ها، به ویژه رسانه های مدرن همچون فیلم، سیستم های فناوری اطلاعات، رادیو، تلوزیون، تلفن های همراه و ...غافل شد.
وی، افزود: در مبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رسانه به عنوان رکن چهارم در کنار ارکانی همچون، حکومت، خانواده و نهادهای غیردولتی قرار گرفته است.
معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به اینکه رسانه، به عنوان رکنی از ارکان تعلیم و تربیت باید همواره مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: دراین میان نحوه ی مواجهه با رسانه، از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این مولفه در تغییر و تحول تفکر نسل جوان جامعه نقش عمده ای ایفا میکند.
وی، تصریح کرد: در دنیای امروز، بی شک، رسانه را نمی توانیم آنگونه که می خواهیم سامان دهیم و رسانه را به عنوان پدیده ای که به دلایل مختلف کنترل پذیر نیست، نمی توانیم صدر در صد تربیتی کنیم، لذا رسانه در دنیای پرشتاب حاضر، قابل سیاستگزاری و برنامه ریزی نیست.
سومین، نکته ای که حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، در سخنان خود مورد توجه قرار داد، نحوه برخورد نسل جوانی که در آموزش و پرورش تربیت می شوند با رسانه ها بود، وی، در این راستا، تأکید کرد: نسل جوان ما که در آموزش و پرورش تربیت می شوند، نیاز به فراگیری نحوه ی برخورد با رسانه ها دارند، در سند تحول و مبانی نظری آن نوعی دیگر از تربیت، مورد توجه قرار می گیرد که تربیت رسانه ای است.
وی، گفت: تربیت رسانه ای، کسب نوعی از سواد و شایستگی ها است که در مواجهه با رسانه با بالا بردن قدرت نقد و ارزیابی بتوان خروجی ها را کنترل کرد و در واقع باید به سمتی برویم که تربیت شدگان با رسانه مواجهه هوشمندانه داشته باشند، بدان معنا که برخورد آنها با انواع رسانه، ارزیابانه و نقادانه باشد و در مقابل این پدیده فعالانه ظاهر شوند.
معاون فرهنگی دانشگاه، با اشاره به اینکه متربیان باید دارای سطحی از سواد رسانه ای باشند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم معلم طراز جمهوری اسلامی ایران را تربیت کنیم، باید تدابیری اندیشید که وی، بیش و پیش از دیگران مسلح و مسلط به سواد رسانه ای باشد و خردورزانه، انتقادی و هوشمندانه به استقبال رسانه ها برود.
وی، افزود: معتقدیم در نظام تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه فرهنگیان متمرکز است، باید رسانه، به ویژه فیلم، به عنوان ابزار نقش آفرین مورد نیاز معلمان نسل آینده، مورد توجه جدی قرار گیرد و این فضا" چهل و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم رشد"زمینه ای جدی در این راستاست.
دکتر صادق زاده، خاطرنشان کرد: قبول مسئولیت در این جشنواره برای اکران ویژه ی فیلم ها در پردیس ها ی دانشگاه برای دانشجو معلمان، به منظور تمرکز بر بحث فیلم به عنوان ابزاری برای تقویت سواد رسانه ای آنان و استفاده از این ابزار برای گسترش و وسعت بخشیدن نگاه دانشجو معلمان در برخورد با انواع رسانه های جدید است.
وی، با اشاره به ابعاد تربیتی و آموزشی فیلم های جشنواره رشد، خاطرنشان کرد: بی تردید، فیلم، نقش تأثیر گذاری در جریان تربیت دارد و اکران فیلم ها نیز به عنوان ابزاری برای تربیت نسل جوان، موجب می شود دانشجو معلمان با ابعاد، گستره و جایگاه این پدیده در تربیت و تعمیق تربیت و تاثیرات غیر مستقیم آن بیشتر آشنا شوند.
معاون فرهنگی دانشگاه، اظهار امیدواری کرد در جریان اکران فیلم های رشد بتوانیم در این بحث به طور جدی سرمایه گزاری کنیم و مقدمه ای فراهم شود که بجث سواد رسانه ای و قدرت نقد و فهم رسانه هایی که با زبان هنر بر مخاطبان تاثیر می گذارند در دانشجو معلمان به طور جدی دنبال شود.
وی، افزود: شاید بخش اعظمی از فلسفه و چرایی حضور جدی ما در سال جاری و پذیرش مسئولیت در چهل و چهارمین جشنواره فیلم رشد همین آشنایی دانشجو معلمان با ابعاد تربیتی و تاثیر گذاری فیلم و همچنین درک ابعاد فیلم و کسب و پرورش قدرت و روحیه نقادی در برابر انواع فیلم هاست.
دکتر صادق زاده، افزود: از سال گذشته، با توصیه دکتر مهرمحمدی، سرپرست محترم دانشگاه، به فکر افتادیم جشنواره فیلم رشد را در دانشگاه جدی بگیریم و دانشگاه نه تنها بیش از سال های گذشته جدی، پررنگ و فعال به عنوان شرکت کننده در این جشنواره حضور یابد، بلکه این حضور را در سال جاری به پذیرش مسئولیت اکرانِ برنامه ریزی شده و هدفمند در تهران و 17 پردیس و مرکز دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور گسترش دادیم.
وی، تصریح کرد، شاید بتوان فلسفه ی این حضور را تمرکز و سرمایه گذاری بر مبحث سواد رسانه ای دانست و گفت: یکی از اهدافی که به طور جد پیگیر آن هستیم وسعت بخشی به آشنایی دانشجو معلمان با فیلم به عنوان یکی از بهترین ابزار های تاثیر گذار در تربیت و آگاهی از چگونگی تاثیر گذاری این رسانه و ابعاد و گستره ی آن است و کسب توانایی مواجهه ی خردورزانه و نقادانه دانشجو معلمان در این مقوله به عنوان مربیان و معلمان آینده مورد توجه جدی بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، در بخش دیگری از این مصاحبه و در پاسخ به ویژگی های اختصاصی حضور دانشگاه فرهنگیان در جشنواره فیلم رشد، گفت: بخش دیگری که به طور خاص در دانشگاه فرهنگیان و در جریان اکران فیلم های جشنواره رشد، مورد توجه قرار گرفته، مبحث نقد فیلم به منظور پرورش تفکر انتقادی و قدرت نقد است.
وی، افزود: جریان نقد فیلم به عنوان جریان مکمل فیلم ها پیش بینی شده و هدف این است که دانشجو معلمان صرفا به صورت انفعالی با فیلم مواجه نشوند بلکه نگاه از موضع انتقادی و ارزیابانه در راستای مبحث کسب سواد رسانه ای مورد توجه بوده است، شناخت پیام، ارزشگزاری پیام، بررسی نکات مثبت و منفی و تغییر نگاه به فیلم از ابزاری آماده به ابزاری که باید در مقابل آن با قدرت نقد، تحلیل و بررسی حاضر شد از نکات دیگر مورد توجه در پیش بینی جریان نقد فیلم بوده است.
معاون فرهنگی دانشگاه، ادامه داد: مورد توجه قرار دادن فیلم ها با ملاحظات تربیتی توسط دانشجو معلمان زمینه ای خواهد شد که بر اساس کسب این توانایی، بتوانند دانش آموزان را نیز به سمت این چشم انداز سوق دهند و ما شاهد تربیت دانش آموزانی با قدرت نقادی در مقابل رسانه ها باشیم. در عصری که از لحاظ مدیریت، سیاستگزاری و کنترل، دارای دست قدرتمندی برای ایجاد تحول در تمامی رسانه ها نیستیم، تمرکز بر نگاه مخاطب مقوله ای مهم و قابل تأمل است، از این منظر، مخاطب ما فرا می گیرد که که مصرف کننده ی صرف نبوده و رسانه را به عنوان یک سیستم پیام رسان مورد توجه قرار داده و در مواجهه با آن پیام را مورد تأمل قرار دهد و در مرحله ی بعد به قدرت انتخاب دست یابد، این موجب ایجاد مصونیت در افراد جامعه در مقابل انواع رسانه ها خواهد بود و در واقع به جای اینکه ناگزیر از کنترل خارجی و ایجاد محدودیت باشیم، به جای تقوای پرهیز، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) به کسب توانایی خویشتن بانی دست یابیم.
دکتر صادق زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار خرسندی از مشارکت فعال، مسئولانه و مشتاق مسئولان پردیس های برگزار کننده ی اکران فیلم ها، این امر را نشانه ای از درک آنان نسبت به ابعاد و اهمیت این مسئله دانست و اظهار امیدواری کرد این مطلع پس از دریافت و بررسی بازخورد ها با فراهم شدن بستر های مناسب به شکلی منطقی و متناسب در طول سال و در برنامه های مختلفی که برای دانشجو معلمان پیش بینی می شود، ادامه یابد.
وی، در ادامه بر برخی از اهداف و ضرورت های حضور در این جشنواره تأکید کرد و گفت: آشنایی بیشتر دانشجومعلمان با نقش رسانه به ویژه فیلم در تربیت و تأثیر گذاری بر فراگیران و مخاطبان، نگاه دقیق و موشکافانه به فیلم و تأثیرات آن و کسب آگاهی نسبت به تأثیر و نقش رسانه بر ذهن مخاطبان و در نهایت اشراف نسبت به جایگاه و نقش فیلم در تغییر و تحول تربیت نسل آینده و اینکه ناگزیر باید از چنین ابزاری قدرتمندی بهره برد از اهداف و ضرورت های حضور داشجومعلمان در جریان اکران فیلم های جشنواره رشد است.
معاون فرهنگی دانشگاه، ادامه داد: اینکه دانشجومعلمان به درک پیام فیلم دست یافته و از نگاه صوری و ظاهری به مقوله فیلم به عنوان وسیله ای برای پر کردن وقت به نگاه کشف پیام مستمر و قسمت های تأثیر گزار این ابزار دست یابند یکی از گام های مورد نظر است.
در گام دوم نیز، کسب قدرت درک و فهم نسبت پیام به فیلم های مختلف، دریافت مقصود و پیام خالق اثر و بررسی جزییات اثر برای انتقال مفهوم و پیام نهفته و مستتر دراثر، مورد نظر است.
وی، مجموعه موارد ذکر شده را به عنوان قدرت درک و فهم و رمز گشایی زبان هنر برشمرد و گفت نگاهی عمیق تر برای درک زبان هنر و استفاده از این زبان در تربیت نسل آینده در این برنامه به طور جدی مورد نظر بوده است.
دکتر صادق زاده به عنوان سومین گام از دست یابی به توانایی نقد و ارزیابی به معنای بررسی نقاط مثبت ومنفی موجود در اثر، نام برد و گفت: برای این امر باید به ملاک ها ومعیار های ارزیابی به عنوان معلم، مربی و کسی که در تربیت آینده نقش آفرین است، دست یافت.
دانشجو معلمان باید قادر باشند، با معیارهای محتوایی، پیام های فیلم را ارزیابی نمایند و نسبت به بررسی پیام مستقیم یا غیر مستقیم، شایستگی پیامد ها و آثار خواسته و ناخواسته ی دیدن فیلم اقدام نمایند.
وی، افزود: کسب توانایی و قدرت نقادی باعث می شود دانشجو معلمان حتی بتوانند جایگزین هایی را برای مولفه ها ی مختلف فیلم در راستای انتقال پیام طراحی و پیشنهاد نمایند، به دنبال این فرآیند حتی در دراز مدت می توان دانشجو معلمان را به سمت ساخت فیلم ها و آثار برجسته ی تربیتی هدایت کرد و از صرفا دیدن یا بهره برداری از فیلم با کسب مهارت های لازم آنان را به سمت تولید هدفمند اثر هدایت کرد.
دکتر صادق زاده در بخش پایانی این مصاحبه و در پاسخ به کیفیت اجرایی حضور در چهل و چهارمین جشنواره فیلم رشد، گفت: اکران فیلم ها در هفته ی جاری به طور همزمان در مرکز برگزاری، سینما فلسطین و 17 پردیس در سراسر کشور انجام خواهد شد و بخش اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برگزاری جلسه ی نقد و بررسی بعد از هر فیلم خواهد بود.
وی، افزود: در همین راستا صاحبنظرانی در حوزه ی فیلم توسط پردیس های برگزار کننده در استان ها شناسایی شده و جلسات نقد با حضور صاحبنظران و برخی از اساتید دانشگاه فرهنگیان پس از نمایش فیلم برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگی دانشگاه، خاطرنشان کرد: برای پاسخ به احتمال علاقه ی دانشجو معلمان به مشارکت در جریان نقد فیلم ها، مسابقه ی نقد مکتوب دانشجویی فیلم های اکران شده نیز، با طراحی فرم مخصوصی که در اختیار دانشجومعلمان قرار خواهد گرفت پیش بینی شده، وی، از رایزنی پیرامون تقدیر از برگزیدگان نقد های دانشجویی مذکور، توسط سازمان پژوهش به عنوان متولی جشنواره فیلم رشد خبر داد و از احتمال گردآوری، تدوین و انتشار نقد های برگزیده سخن گفت.
دکتر صادق زاده، ضمن اظهار رضایت و خرسندی از گام های بلند تر و داوطلبانه ی برخی پردیس ها، در برپایی کارگاه های آموزشی نقد دانشجویی، گفت: مطلع شدیم برخی استان ها، همچون پردیس گلستان، در هفته های گذشته اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی نقد فیلم دانشجویی کرده اند که در ایام اکران فیلم ها نیز ادامه خواهد یافت و این استقبال خوب نشانه ی موفقیت تلاش در توجیه همکاران پیرامون اهداف و ضرورت این فعالیت است.
وی، درپایان خاطر نشان کرد بی شک فعالیت در اولین سال، فارغ از محدودیت ها نخواهد بود که امیدواریم در سال های آتی این اتفاق مبارک با ارتقا کیفیت و دستیابی به مطلوب ترین سطح اهداف همراه شود.