Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام دادگر در جلسه کمیته علمی همایش ملی چالش های آموزش مجازی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

امروزه مرزهای حکمرانی در فضای مجازی محدود به جغرافیای خاصی نیست و اگر متناسب با اقتضائات بومی و اینترنت بومی دیر اقدام شود،کشور در عرصه حکمرانی تعلیم و تربیت گرفتار چالش های جدی خواهد شد

حجت الاسلام والمسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در جلسه کمیته علمی نخستین همایش ملی آموزش مجازی، چالش های تربیتی- فرهنگی و راهکارها، که با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و نمایندگانی از دانشگاه فرهنگیان و صاحب نظران و کارشناسان در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، با اشاره به  پیشرفت ها و سرعت های خیره کننده فضای مجازی در عصر حاضر، یکی از مباحث ریشه ای و هدف گذاری ویژه آن را تغییر حکمرانی خواند و بیان داشت: مرزهای حکمرانی امروزه در فضای مجازی محدود به جغرافیای خاصی نیست و لذا اگر در این زمینه متناسب با اقتضائات بومی و اینترنت بومی دیر اقدام شود، حتی در عرصه حکمرانی تعلیم و تربیت هم ناخواسته کشور گرفتار چالش های جدی خواهد شد؛ اکنون هم با وجود تمام استقامت ها در برابر فشارها و سرعت نفوذ ها و هجمه های متعدد در عرصه تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش حتی در بخش هایی ناخواسته وارد این عرصه شده است و چون این تغییرات توسط خود انسان اما با نگاه متفاوت از نگاه اسلامی ایجاد شده پس باید خیلی مراقبت کرد و نباید از پشت صحنه های حکمرانی و نفوذ در عرصه  فناوری اطلاعات و ارتباطات غافل شد.
حجت الاسلام دادگر با تاکید بر این نکته که باید دید و توجه کرد که در این حکمرانی میدان دست چه کسی و چه تفکری است افزود: ما چاره‌ای نداریم که به‌علت غفلت های وزارت خانه ها و دستگاه ها و دولت ها در کوتاه مدت در این میدان بازی کنیم اما باید در میدان بومی و کار خودمان بازی کنیم چون پیداست که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؛ لذا باید به جنبه های بنیادی، کاربردی و راهبردی قضیه و هم از نظر توسعه ای به این مسئله توجه شود و دقت کرد که در 20 سال آینده چه بسا چیزی به نام مدرسه و دانشگاه به صورت فیزیکی نداشته باشیم و تعلیم و تربیت در همین فضای مجازی رخ دهد که هم ممکن است فوایدی داشته باشد و هم مسلما مضراتی خواهد داشت که مهم ترین مساله ها همین چالش های فرهنگی و تربیتی، و چالش کیفیت خواهد بود که باید راهکارهایی مناسب برای آن انتخاب کرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان با ابراز نگرانی از مساله های موجود در این عرصه، برخی از این چالش ها را چنین برشمرد:
الف) ایجاد حس از خودبیگانگی برای مخاطبان اعم از دانش آموزان و دانشجوها؛ چون شاخص های این میدان را افراد دیگری تعریف می‌کنند لذا این فاصله ها ایجاد می شود.
ب) تغییر سبک زندگی یعنی چه بسا اگر در مهرماه بازگشایی اتفاق افتد ما با یک نسلی مواجه شویم که ببینیم دارای یک شرایط و ویژگی های متفاوتی نسبت به قبل از آن باشند.
ج) برداشته شدن مرزها در این شرایط و مشکلات ناشی از عدم وجود مرزهای مناسب و معقول، مگر اینکه یک اینترنت و شبکه ملی بومی ایجاد شود؛ لذا باید برنامه های ویژه ای داشت.
د) کاهش ارتباطات چهره به چهره و خطرات ناشی از آن؛ لذا این همایش می‌تواند به مراتب زمینه های کار علمی و کارشناسی و کاربردی مناسبی را فراهم نموده و تاثیرات مفیدی داشته باشد.
و) تغییر فرهنگ و نگرش دانش آموزان و دانشجویان
 

لذا خیلی به زحمت می‌توان این چالش ها را اصلاح کرد.
عضو هیأت رییسه دانشگاه فرهنگیان در ادامه به بیان راهکارهایی در جهت حل معضلات و چالش ها پرداخت:
1) ساحت های تربیتی باید خیلی جدی تر گرفته شود، یعنی چالش های تربیتی و فرهنگی را ناظر به ساحت هایی که در سند تحول بنیادین آمده  و مرتبط با این حوزه است مورد توجه قرار دهید و بر طبق آن افراد وادار به کار علمی - تربیتی  شوند.
2) بحث ایده پردازی و توجه به ایده های خلاقانه و نوآورانه، توجه به رویداد ها و جشنواره های مختلف در این راستا و طراحی نرم افزارهای بومی در این زمینه
3) پرداختن به مسئله یابی و حل مسئله در عرصه تعلیم و تربیت می تواند کمک بزرگی داشته باشد.  
4) اهداف این همایش کاملا مشخص شود.
5)  قالب ها و شیوه های برگزاری؛ اعم از ارائه مقاله، نشست های علمی تخصصی، کارگاه های آموزشی و یا تولید فیلم های کوتاه، تولید کلیپ ها و ...
6) یکی از چالش های واقعی که باید برای آن فکری کرد، خسته شدن بچه هاست که ساعت ها پشت سیستم می نشینند و در این فضای مجازی هستند و لذا در آینده از لحاظ جسمی و روحی تاثیرات منفی بر این عزیزان دارد؛ لذا باید اتاق فکری در آموزش و پرورش شکل بگیرد که نحوه مواجهه با این چالش ها را بیابد.
7) باید نرم افزارهای بسیار قوی طراحی شود تا بتوان به این موضوعات پرداخت.
حجت الاسلام دادگر در پایان به اهمیت سواد رسانه اشاره کرد و گفت: باید هوشمندانه و مدبرانه به سواد رسانه و چالش های آن پرداخت و نسبت به ارتقای سطح کیفی سواد رسانه در آموزش و پرورش تدبیری شود؛ گزارش‌هایی که می‌رسد حاکی از آن است که بخشی از ظرفیت برنامه شاد نیز به‌شکل بازی در میدان دشمن در حال شکل گیری و فعالیت است و اگر این گزارش ها درست باشد خیلی فاجعه آمیز و نگران کننده است و باید سریعا رسیدگی و توجه شود.