Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
مدیر کل فرهنگی در نشست مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان:

اعتماد و ایجاد بستر مشارکت دانشجو معلمان دربرنامه ریزی و سیاستگذاری فرهنگی از اولویت های اهداف فرهنگی است

در این نشست میرمعینی مدیر کل امور فرهنگی، ضمن تبریک عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، تصویب گواهینامه صلاحیت معلمی توسط شورای عالی وزارت آموزش و پرورش را یک اتفاق  مهم برای نظام تعلیم و تربیت علی‌‌الخصوص دانشگاه فرهنگیان برشمرد و خاطر نشان کرد: در این موضوع، بخشی که به حوزه معاونت فرهنگی مربوط می­شود موضوع کارپوشه فرهنگی است که از سال 1394 پیگیر تصویب و ایجاد پشتوانه‌های قانونی برای این موضوع بودیم، که بحمدالله پس از سال‌ها پی‌گیری، با حمایت دکتر خنیفر و دیگر مدیران دانشگاه، شاهد تصویب کارپوشه ذیل گواهینامه صلاحیت معلمی در شورای عالی آموزش و پرورش هستیم.

وی در ادامه با تأکید با اشاره به اهمیت این کارپوشه، خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگی و تربیتی دانشگاه می‌باید خود را برای این رویداد مهم و ایجاد بسترهای لازم برای توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی آماده نماید چرا که عملیاتی شدن کارپوشه مطالبات دانشجومعلمان برای مشارکت و حضور در فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی را به نحو چشم‌گیری افزایش خواهدداد.

میرمعینی ابراز امیدواری کرد: با نظر مثبت شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب نهایی کارپوشه فرهنگی مقدمات انجام این طرح از ابتدای سال‌تحصیلی جدید فراهم شود.

مدیر کل فرهنگی همچنین در ادامه ضمن تبریک کسب رتبه دوم دانشگاه فرهنگیان در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، افزود: کسب این رتبه ارزشمند که با حضور 8 دستگاه معظم آموزش‌عالی کشور بدست آمده‌است بیانگر فضای فرهنگی حاکم بر دانشگاه و توانمندی‌های دانشجویی بسیار بالا و برنامه‌های مدونی است که در این حوزه طراحی و اجرا گردیده‌است.

وی در گزارشی کوتاه فعالیت‌های گسترده قرآنی و انجام طرح‌های ابتکاری مانند طرح فرهنگی331 که در حوزه نقد فیلم، نقد کتاب و مهارت‌های معلمی تدوین شده‌است را از اقدامات اجراشده و در دست اقدام این اداره‌کل معرفی کرد.

میرمعینی در بخش دوم صحبت‌های خود با استناد به تأکیدات رییس دانشگاه فرهنگیان مبنی بر ارائه تحلیل توسط مدیران برای بهبود امور، با بیان تحلیلی از فعالیت‌های فرهنگی تصریح کرد: بطور معمول و آنچه در عرصه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها قابل رویت است فعالیت‌های فرهنگی به دو دسته تقسیم می‌شود؛ گروه اول فعالیت‌های فرهنگی با ماهیت رسانه‌ای، تبلیغی و روابط عمومی است که عمدتاً با تولید کلیپ، تیزرهای تبلیغاتی، پوستر و فیلم تهیه و تدارک می‌شود و گروه دوم شامل فعالیت‌هایی است که با ماهیت تربیتی سامان یافته و از جنس محتوا، مفهوم، تفکر، تعمق و باور می‌باشد.

وی با اشاره به ارتباط نزدیک این دو قسمت،  بخش اول را مقدمه‌ای برای انجام فعالیت‌های بخش دوم یعنی فعالیت‌های فرهنگی اصیل و هدفمند نامید و عنوان کرد: بلا شک فعالیت‌های تبلیغی برای توجه دادن مخاطبین و دست‌اندرکاران و مدیران حوزه فرهنگ به برنامه‌ها و اقدامات این حوزه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر دانست که متولیان حوزه فرهنگی می‌باید با استفاده از ابزارهای روزآمدشده و نوین تبلیغاتی از این امکان حداکثر استفاده را داشته‌باشند.

مدیر کل فرهنگی، کار فرهنگی را برابر تعاریف انجام شده از سوی علمای این حوزه، کاری پیچیده، زمان‌بر و دیربازده، که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، مدون و بلندمدت از سوی مدیران و سعه‌صدر و حوصله آنان می‌باشد معرفی کرد.

وی با این مقدمه دلائل سوق پیدانمودن مدیران حوزه فرهنگی به کارهای دسته اول که با رویکرد رسانه‌ای تولید می‌شود را عدم پیروی مدیران از سیاست‏‌های کلان و اسناد بالادستی، بی‌حوصلگی و بعضاً تعجیل در امور، اعمال سلایق غیرتخصصی، نگرانی از ثبات در حوزه مدیریتی و بطور ویژه نگاه سیستمی غیراصولی نسبت به حوزه فرهنگ دانست که مدیران این حوزه را تحت تأثیر این شرایط و برای اغناء مدیران و مطالبه‌گران این حوزه مجبور به انجام فعالیت‌هایی از این دست می‌نماید که بی شک اهداف و اولویت‌های فرهنگی را تأمین نخواهدکرد.

مدیرکل امور فرهنگی چالش‌های اساسی پیش‌رو در حوزه فرهنگی را عدم فراگیری فعالیت‌ها و مشارکت حدوداً 20درصد دانشجومعلمان در برنامه‌های فرهنگی و عدم تأثیرگذاری فعالیت‌های موجود معرفی و بیان داشت: علی‌رغم وضعیت مطلوب دانشگاه فرهنگیان نسبت به سایر دانشگاه‌ها که نرخ مشارکت 6 یا 7 درصدی را در فعالیت‌های فرهنگی دارند اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی در ادامه برای غلبه بر بحران مخاطب که بخشی از آن نتیجه فاصله نسلی است به بازی گرفتن مخاطبین و انجام فعالیت‌های مخاطب‌محور با بهره‌گیری از نظرات و توانمندی مخاطبین را مورد تاکید قرارداد.

مدیر کل فرهنگی، تأکید کرد: برای برون رفت از این چالش راهی جز اعتماد به مخاطبین و زمینه‌سازی برای مشارکت واقعی آنان در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و دخالت دادن آنان در برنامه‌ریزی و طراحی و حتی اجرای برنامه‌ها نداریم.

وی احصاء نیازهای فرهنگی مخاطبین و برنامه‌ریزی برای پاسخ به این نیازها را با حضور فعال دانشجومعلمان ممکن دانست که به این منظور باید به مخاطبین اعتماد و به آنان اجازه آزمون و خطا داده شود که البته حمایت‌ها و راهبری لازم از سوی مدیران و کارشناسان حوزه فرهنگ می‌باید به همراه باشد.

میرمعینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود پرهیز از انجام کارهای دستوری در حوزه فرهنگ و پرهیز از الزام‌ها غیرکارشناسی و بها دادن به تجارب و ایده‌های برتر، اخلاق محوری و پرهیز از تمرکز گرایی و توجه به تمرکززدایی را از اولویت‌های حوزه فرهنگی معرفی و اظهار کرد: در سال‌های گذشته و با تشکیل شوراهای فرهنگی استان قرار بود 50 درصد از فعالیت های فرهنگی به استان‌ها واگذارشود که مدیران استانی و متولیان امور فرهنگی و تربیتی در استان برابر اقتضائات بومی و محلی نسبت به طراحی و اجرای برنامه‌ها اقدام کنند که متاسفانه در حال حاضر عمده فعالیت‌ها از سوی ستاد طراحی و به زیرمجموعه ابلاغ می‌شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با رفع موانع در حوزه ساختار، نیروی انسانی و بودجه شاهد توسعه فعالیت‌های فرهنگی باکیفیت و تأثیرگذار باشیم.