Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر ایوب ابراهیمی در هفتمین نشست شورای تخصصی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت:

توسعه تفکر «نظارت درون زای حوزه­ های تخصصی» از جمله برنامه های سال 1400 دانشگاه است

دکتر ایوب ابراهیمی، مدیرکل دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان در هفتمین نشست شورای تخصصی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، ابتدا با تبریک فرارسیدن سالروز فتح خرمشهر و تقدیر و تشکر از پیگیری برنامه ها و مصوبات توسط اعضای شورا، توسعه «تفکر نظارت درون‌زای حوزه­‌های تخصصی» را از جمله برنامه های سال 1400 دانشگاه عنوان کرد.

دکتر ابراهیمی خاطرنشان کرد: در سال 1400 همه حوزه ها با رویکرد گرایش به سمت کیفیت و تعامل با حوزه نظارت و ارزیابی، برنامه ها را بر مدار کیفیت تعریف، پیگیری و به نتیجه خواهندرساند. ساخت آینده دانشگاه متکی بر مدیریت کیفیت است زیرا کیفیت در بروندادهای دانشگاه که بهبود در دانش، بینش و نگرش دانشجومعلمان و معلمان آینده این نظام است را تضمین می نماید.

وی همچنین با تأکید بر اولویت توجه به بعد برنامه‌­ریزی، بهبود، تعالی و پیشرفت روندها و فرایندهای دانشگاه اظهارداشت: ارزیابی و پایش فرایندهای آموزشی در مقوله‌های مختلف با توجه به مقادیر مورد تأکید ریاست محترم دانشگاه، در حال پیگیری است؛ سنجش رضایتمندی ها و پاسخگویی نسبت به رسالت و کارکردها از جمله فعالیت های دفتر نظارت و ارزیابی است.

دکتر ابراهیمی با بیان این که تحلیل روند روبه رشد و تزاید را در کلیه فعالیت‌­ها­ی دانشگاه داشته­‌ایم، افزود: افت در برخی موارد ناظر بر دخالت دانشگاه نیست و ممکن است مربوط به مراجع بیرونی دانشگاه و یا مقدوراتی باشد که در حد کفایت نبوده است؛ بررسی و پایش شاخص‌­های 28 گانه سند راهبردی دانشگاه در افق 1404 از سال 95 تا 99 انجام پذیرفته و تلاش شده رویکردها تاسال 1404 محقق گردد.

مدیرکل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی در ادامه، برنامه های 1400 دفتر نظارت و ارزیابی را به این ترتیب برشمرد:

- ارتقای بهره فناورانه نظارت و ارزیابی

- ممیزی کیفیت و تعالی دانشگاه

- پایش و ارزیابی کیفیت عمل دانشگاه

- ارزیابی کیفیت برنامه های توانمندسازی منابع انسانی

- پایش نشانگرهای کلیدی سند راهبردی دانشگاه

- استقرار طرح ملی ارزیابی درونی گروه‌­های آموزشی

- پایش اجرای اولویت ها و حوزه های تمرکز دانشگاه 

- پایش کیفیت استقرار نظام مدیریت عملکرد

- مستندسازی

وی در ادامه با ذکر این که چگونگی راه آینده و پیش رو را ترسیم کرده­‌ایم تصریح کرد: در زمینه مدیریت کیفیت فراگیر(نشانگرهای کیفیت) در سه حیطه نشانگرهای ورودی/فرایند/خروجی را مورد توجه قرار داده و با محوریت ارزیابی درونی به سمتی می رویم که قضاوت ها در درون شکل بگیرد؛ از جمله برنامه های مورد اهمیت، فرایند درون زای مؤلفه های کیفیت ارزیابی درونی گروه های آموزشی است و بر اساس بررسی شاخص ها،گروه های برتر معرفی و از آن‌ها تقدیر به عمل خواهد آمد.

دکتر ابراهیمی اضافه کرد: در این فرایند، مدیر گروه، اعضای هیأت علمی، دانشجویان، دانش آموختگان و  ...قضاوت های قابل ملاحظه‌ای در خصوص عملکرد خود به‌عمل می آورند و تعیین می کنند که کیفیت تفکرات جاری در چه جایگاهی قرار دارند؛ در نهایت از نتایج حاصله به عنوان داده هایی برای برنامه ریزی در جهت بهبود فعالیت‌های آینده استفاده می‌نمایند؛ همچنین تلاش خواهیم کرد رویکرد را در سطح کلان جاری سازیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در پایان سال 1400 با سنجش دستاوردهایی که منجر به کیفیت خروجی ها شده و با تحلیل چالش های  موجود در برنامه ها، بتوانیم گام های اساسی جهت کیفیت بخشی و تضمین کیفیت برداریم.