معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان:
مجموعه 31 جلدی تاریخ تربیت معلم در ایران اثری ماندگار در عرصه تربیت معلم کشور است
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان با تاکید مجموعه 31 جلدی تاریخ تربیت معلم در ایران اثری ماندگار در عرصه تربیت معلم کشور است گفت: سازمان های برخوردار از حافظه قوی مصون از تکرار خطاها هستند و تجارب خوب گذشته را هرگز فراموش نمی کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ صبح امروز دکتر علی باقر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان در آیین رونمایی از مجموعه 31 جلدی تاریخ تربیت معلم در ایران، با بیان این که آن چه امروز به مبارکی از آن رونمایی می شود، اثری ماندگار، تاریخی و محصولی سازمانی به شمار می رود، در تاکید اهمیت فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در خصوص دو مفهوم عبرت و درس از تاریخ، خاطر نشان کرد: بنا به فرمایش ایشان، درس به ما می گوید که چه باید بکنیم و عبرت ها به ما می گوید چه چیزها اتفاق افتاده است و محتمل است مجدد اتفاق بیافتد.
طاهری نیا، با تاکید بر اهمیت مدیریت دانش و ثبت حافظه سازمانی، اظهار کرد: سازمان های برخوردار از حافظه قوی مصون از تکرار خطاها هستند و تجارب خوب گذشته را هرگز فراموش نمی کنند، چرا که نظام های اداری، امروز خود را به شدت نسبت به ثبت و ضبط حافظه سازمانی موظف می دانند.
وی، با معرفی مجموعه 31 جلدی تاریخ تربیت معلم در ایران به عنوان محصولی سازمانی، افزود: در جهان امروز مدیریت دانشِ افرادِ سازمان و مدیریت دانش سازمانی نه تنها یک موضوع مهم بلکه معقوله ای حیاتی و ضرورتی اجتناب ناپذیر است، اساسا دانش سازمانی را باید تولید و ضبط و از آن پس، حافظه سازمان را از طریق نگهداشت این دانش، تقویت کرد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، با اشاره به فرآیند و روند برگزاری نکوداشت یکصد ساله تربیت معلم در کشور و مجموعه 31 جلدی تاریخ تربیت معلم ایران، آن را محصول فعالیت طولانی مدت گروهی در دوره ای سه ساله اعلام کرد و گفت: این طرح بنا به پیشنهاد حسین خنیفر، در معاونت پژوهشی و فناوری این دانشگاه، با همراهی و تلاش 52 نویسنده 11 ویراستار، طراح جلد و ناظر علمی در 7912 صفحه تولید شد.
این مقام مسئول، در بخشی از سخنان خود حمایت و همراهی رئیس دانشگاه فرهنگیان و همچنین تلاش همکاران در سازمان مرکزی و استان های سراسر کشور برای به ثمر نشستن این مجموعه را قابل تحسین خواند و اظهار کرد: برخی از اوراقی که در تاریخ 31 جلدی تربیت معلم از آن بهره برداری شده از آرشیو آموزش و پرورش استان های کشور برداشت شده است، تلاش همه افراد در این خصوص قابل قدردانی است.
وی، در ادامه؛ برگزاری مراسم نکوداشت یکصد سالگی تربیت معلم در 31 استان با محوریت تجلیل از پیشکسوتان، نمایشگاه های و موزه های تخصصی تربیت معلم و آیین ملی نکوداشت یکصد سالگی و رونمایی از تمبر و تندیس مربوطه را از جمله اقدامات دانشگاه در این خصوص عنوان و تصریح کرد: در حاشیه مراسم ملی نیز طی روز نخست، نمایشگاهی از مجموعه آثار لوازم، تجهیزات و تکنولوژی مرتبط آموزشی برگزار و در اختتامیه مراسم هم رونمایی نمادین از ماکت چند جلد این مجموعه با حضور جمعی از اعضای هیات دولت انجام شد.
طاهری نیا، مجموعه 31 جلدی تقدیم شده به جامعه علمی کشور را حاوی پیام ها و درس های فراوان دانست و افزود: به استناد این کتاب ها، نظام تربیت معلم صد ساله کشور، فراز و فرود های فراوان داشته است؛ بخش قابل توجهی از مسائل نظام تعلیم و تربیت و تربیت معلم هم از جمله موارد تاریخی و تکراری به شمار می رود.
این مقام مسئول از دوره مدیریت شهیدان رجایی و باهنر به عنوان پر فروغ ترین دوران تربیت معلم یاد کرد و گفت: آن زمان با تعداد 400 مرکز تربیت معلم برای جمعیتی کم تر از 40 میلیون نفر، شاهد دورانی درخشان در عرصه توسعه کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت کشور بودیم.
وی، در پایان با ماموریت تربیت معلم طی یکصد سال گذشته را ممتاز و مستقل ذکر کرد و افزود: این فعالیت به هیچ عنوان قابل تفویض به غیر نیست.