با حضور رئیس دانشگاه فرهنگیان:
آیین رونمایی از مجموعه پنج جلدی اسناد تاریخی تربیت معلم در ایران برگزار شد
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در آیین رونمایی از مجموعه پنج جلدی اسناد تاریخی تربیت معلم در ایران، با تاکید بر اهتمام به حفظ، نشر و عرضه اسناد ارزشمند تحولات نظام تربیت معلم گفت: این اسناد به مثابه بخشی از میراث یک ملت و در حقیقت نمایش توان و ایمان ایرانیان در ارائه مدل های ممتاز آموزشی ناظر بر تحولات جهانی و نیاز بومی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، ظهر امروز حسین خنیفر، در آیین رونمایی از مجموعه پنج جلدی اسناد تاریخی تربیت معلم در ایران در محل خانه کتاب ایران، با تسلیت اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) اسناد تاریخ تربیت معلم را برگ های زرین هویت، معرفت، دانش، روش و عملکرد تربیتی یک ملت دانست و گفت: تاریخ دو سده ای تربیت معلم نوین و رسمی ایران مملو از تجارب، فرازها و نشیب ها، تحولات و تطورات خاص بوده است.
وی، تاسیس دارالفنون را نقطه عطف تاریخ تعلیم و تربیت رسمی کشور دانست و تصریح کرد: با تاسیس این مرکز، کشور وارد مرحله ای جدید از تحولات ناظر بر اقتباس جهانی و بومی گرایی شد. 68 سال بعد از دارالفنون و تا زمان ما هم که حدود یکصد سال از آن تاریخ گذشته است، ایران از آغازگران نظام های تعلیم و تربیت صد ساله اخیر برای آحاد جامعه به شمار می رود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به دوران شکوهمند انقلاب اسلامی در سال 57 و ورود کشور به دهه پنجم انقلاب تاکنون، تربیت معلم را برخوردار از اهمیت، توجه، ارتقا و رشد و توسعه کمی و کیفی ندانست و اظهار داشت: بسیاری از نیروهای جوان تربیت معلم و فارغ التحصیلان در دستگاه های مختلف نظام جمهوری اسلامی خصوصا در دوران دفاع مقدس منشا اثر و خدمات ارزنده و ماندگار زیادی شده اند.
این مقام مسؤول، از تحولات صورت گرفته در سال 1390 سخن گفت و افزود: در این سال مراکز تربیت معلم پیشین به دانشگاه فرهنگیان تبدیل و 98 پردیس و مرکز در 31 استان کشور مشغول فعالیت شدند.
خنیفر، تاکید کرد: طی ده سال گذشته با اجرای برنامه های جدید و برگزاری دوره های 4 ساله تربیت معلمان آینده نگر، شاهد ترقی و رشد همه جانبه تربیت معلم بوده ایم.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، سال های 97، 98 و 99 را اوج پذیرش و ایجاد فرصت برای جوانان مشتاق تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان ذکر و ابراز امیدواری کرد: گام های پیش رو تضمین کننده تامین منابع انسانی فرهیخته معلم و دبیر برای سال های آتی و همچنین جبران کمبود معلم در سطح کشور باشد.
وی، افق طراحی و برنامه های دانشگاه فرهنگیان را طی سال های 97 تا 99 ناظر بر سال های پیش رو و توام با آینده نگری دانست و خاطر نشان کرد: طی این سال ها در راستای تقویت زیرساخت، فضاها، ساختار، منابع انسانی، بودجه و ارزشیابی هم گام هایی بلند برداشته شده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، بررسی مجدد و طراحی 20 رشته تحصیلی و فرآیند تصویب آن ها در گروه هماهنگی برنامه ریزی تربیت معلم را از شاخص های مهم سه سال اخیر اعلام و از نهایی شدن آن ها در آینده ای نزدیک خبر داد.
خنیفر، گام های بلند حوزه پژوهش را از جمله عوامل موفقیت دانشگاه فرهنگیان برشمرد و تصریح کرد: حفظ اسناد تاریخ تربیت معلم و مستندسازی آن ها یکی از بهترین روش های حفظ پیشینه ملی و آیینه تمام نمای گذشته یک ملت در عرصه تعلیم و تربیت به شمار می رود.
این مقام مسؤول، با اشاره به گذشت سالیان متمادی از تحولات نظام تربیت معلم در کشور و همچنین تاریخ تعلیم و تربیت گذشته، اهتمام به حفظ، نشر و عرضه این اسناد ارزشمند را به مثابه بخشی از میراث یک ملت و در حقیقت نمایش توان و ایمان ایرانیان در ارائه مدل های ممتاز آموزشی ناظر بر تحولات جهانی و نیاز بومی ذکر و اظهار داشت: گرچه این مسیر بی نقص و ایراد نبوده، اما به اذعان بسیاری از صاحب نظران تعلیم و تربیت و ارباب تحقیق، نظام و هویت تربیت معلم در ایران از ممتازترین نظام های منطقه و جهان بوده و هست.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، در پایان با ابراز خرسندی از تهیه و عرضه مجموعه 5 جلدی اسناد تاریخی تربیت معلم در ایران با کمک اهل قلم و خرد معلمان، استادان و همکاران تربیت معلم، تاکید کرد: یقینا این مجموعه مانا و ارزشمند به عنوان آیینه تمام نمای پیشینه تعلیم و تربیت ایران، کارنامه ای درخشان برای نسل های آتی خواهد بود.