سرپرست مدیریت امور پردیس های خراسان رضوی:
نتیجه گرایی، آفت برنامه های تربیتی است
سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در نشست با معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: آفت برنامه های تربیتی در کشور، نتیجه گرایی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، جلسه مشترک مدیران ارشد این دانشگاه و معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد.
رمضان نیری، سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان گفت: در نظام تعلیم و تربیت اصلیترین رکن، معلم است و همه باید برای تقویت حرفه شریف معلمی کوشش کنند.
وی، افزود: به همان اندازه که نگاه ایجابی در تربیت، مهم است نگاه مخاطب شناسی، عصرشناسی، نسل شناسی، توازن، آزادگی نیز در تربیت مهم و از اصول موثر تربیتی به شمار می رود.
نیری، اظهار داشت: در حوزه تربیتی یکی از نکات شاخص، شناخت جنس تربیت و تعریف تربیت است؛ تربیت یک رفتار است و باید فراتر از دانش و پژوهش رویکردی عمل گرایانه داشته باشد.
حسین شادکام معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار داشت: در اسلام تزکیه مقدم بر تعلیم است و هدف و فلسفه نهایی از تربیت، پاکی درون است و باید گفتمان نخست آموزش و پرورش، تربیت باشد.
شادکام، افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت نخست از ساحت های شش گانه، ساحت اخلاقی، دینی است و ساحت های دیگر حول محور ساحت نخست است، هدف از سند تحول بنیادین نیز رسیدن به حیات طیبه است.
وی، گفت: هر کدام از عناصر و ارکان مدرسه در پرورش دانش آموزان موثر هستند و همه این موارد باید تاثیرگذار در تربیت باشند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: معلمان فردا در دانشگاه فرهنگیان، امروز تربیت می شوند، باید آموزگارانی که آینده در جایگاه تعلیم و تربیت قرار می گیرند بتوانند همه ویژگی های یک معلم تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی را به شایستگی دارا باشند.
شادکام، تصریح کرد: نگاه دانشگاه فرهنگیان یک نگاه تربیتی است و تعلیم و تربیت از هم جدا ناشدنی است.
دکتر سید کمال الدین حسینی، معاون هماهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، در این جلسه مشکلات و آسیب های تربیتی را از دیدگاه جامعه شناسی بررسی و نکاتی را در این باره یادآور شد.
وی، پایین آمدن جایگاه مربی پرورشی در جامعه و برآورده نشدن انتظارات تعریف شده در ساختار به کارگیری مربیان پرورشی را از جمله عوامل مهم بروز مشکلات در نظام تعلیم و تربیت دانست.
گفتنی است: مدیران گروه دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی نیز دیدگاه های خود را در خصوص آموزش های تربیتی و برنامه های انجام شده دانشگاه فرهنگیان،برای پرورش آموزگازانی در شان آموزش و پرورش بیان کردند.