رئیس دانشگاه فرهنگیان در سی امین اجلاس مشترک مدیران استانی و ستادی:
جامعه موفق از دانش آموز و دانشجوی جسور، انسان خلاق فردا را تربیت می کند
دکتر حسین خنیفر در سی امین اجلاس مشترک مدیران استانی و ستادی دانشگاه فرهنگیان با محوریت دانشگاه فرهنگیان و بایسته های آموزش حضوری در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به شرایط کشور و نظام تعلیم و تربیت در دوران دوران کرونا و الگو ها و مدل های آموزشی برای عبور از این مرحله، به مزایا و معایب آن اشاره کرد و گفت: با شروع همه گیری کرونا دنیا به دوران پیش و پس از کرونا تقسیم شد، ظرفیت جوامع تغییر و دگرگونی ها باور پذیر شد، عادت ها شکسته و آموزش الکترونیکی از دانشگاه ها به مدارس و آموزشگاه ها مهاجرت کرد.
وی با بیان اینکه زیست بوم جدید ما را وارد اندیشه های نوین کرد، افزود: در این شرایط آموزش به کمبود های خود واقف شد خطر تبدیل آموزش و تربیت به صنعت آموزش زنگ را برای این عرصه و دانشگاه فرهنگیان به صدا درآورد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، نمایش دانشگاه فرهنگیان در ورود، ادامه و عبور از بحران کرونا را مناسب و شایسته قلمداد کرد و افزود: دانشگاه فرهنگیان با توجه به تاکید بر آموزش حضوری در این شرایط با کمبود زیرساخت مواجه بود که با تلاش مدیران ستادی و همراهی مدیریت های استانی توانسته است در این مسیر حرکت خود را آغاز کرده و اکنون شاهد ایجاد 10 گروه منطقه ای استانی و 24 سرور G10 برای ارتقای کیفیت آموزش های مجازی در این دانشگاه باشد.
وی در ادامه واژه معلم را در دنیای امروز واژه ای منسوخ شده و جایگزین آن را مفهوم معلم – شاگرد عنوان و خاطر نشان کرد: استاد و معلمی باید توانایی هم آموزی از دیگران را داشته باشند، جامعه ای موفق است که دانش آموز و دانشجوی جسور دیروز را تحویل گرفته و انسان خلاق فردا تربیت کند.
دکتر خنیفر، همچنین مقوله های نگاه یکسان به همگان با شرایط مختلف، احساس خود بسندگی را برای سیستم و کلاس های درس آسیب زا برشمرد و تصریح کرد: مرگ انسان زمانی اتفاق می افتد که حس خود بسندگی و کفایت در یادگیری به سراغمان بیاید همچنین استاد و معلم باید نگاه خود را به تعداد فراگیران تکثیر کند.
وی با اشاره به مسائل مبتلا به دانشگاه فرهنگیان، از مدیریت های استانی خواست تا ضمن برگزاری جلسات منظم و مستمر با هیات امناهای استانی، و ارتباط مناسب با استانداران و شوراهای اداری استان در راستای حل مسائل اهتمام داشته باشند.
این مقام مسئول، به لزوم بررسی امکان و الزامات بازگشایی دانشگاه در ترم دوم و مدل و برنامه های مختلف متناسب با شرایط موجود تاکید کرد و افزود: در شرایط همه گیری کرونا باید منعطف عمل کرد و آموخت بدون کاهش کیفیت آموزشی و با شیوه های فشرده و ترکیبی کلاس های 30 دقیقه ای برگزار کنیم.
وی در ادامه بر لزوم حل مسائل در استان، اشتراک و اطلاع رسانی تجربه اندوخته از سوی مدیریت های استانی به سایرین، اهمیت پاسخگویی و تنویر افکار عمومی، ضرورت همخوانی اساسنامه، قوانین و نظام نامه های حوزه های مختلف در دانشگاه، همفکری و ارسال نظرات سازنده اشاره کرد و گفت: همچنین توجه به اهمیت کارورزی، نظارت بر انبارها، نظارت بر آموزش، ساعات حضور، آزمون ها از دیگر مقولاتی است که باید مدیران به آن توجه داشته باشند.
دکتر خنیفر با بیان اینکه مدیر شایسته مدیری است که فرصت ها و توانمندی های را به موقع شکار کند و در زمان و مکان مناسب از آن بهره برداری کرده و موقعیت ویژه خلق کند، گفت: مدیریت های استانی باید با خلاقیت ضمن شناسایی فرصت ها و ظرفیت ها و با اطلاع و هماهنگی سازمان مرکزی دانشگاه نسبت به رفع موانع و ارتقای کیفی در دانشگاه اقدام کند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در بخش دیگری از سخنان خود، به پیگیری ها برای همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی، بحث کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان و لزوم آگاه بخشی به اساتید و دانشجویان در این خصوص اشاره کرد و افزود: کسر 45 درصد براساس مصوبه مجلس بوده و مجلس نیز باید در این خصوص تصمیم گیری کند ضمن اینکه در این دوره این مقدار به 20 درصد تقلیل یافته است.
وی با بیان پیشینه پذیرش دانشجو و مراکز فعال تربیت معلم در دوره های مختلف و سیر بازنشستگی در سال های پس از آن بر آینده پژوهی و برنامه ریزی برای جبران کمبود معلم اشاره کرد و خطاب به مدیران استانی توصیه کرد: با دقت و تمام انرژی برای به ثمر نشستن ماموریت ها و اهداف دانشگاه، اهتمام ویژه داشته باشید.