Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان:

اجرای رهنامه 40 ماده ای دانشگاه معیار مهم ارزیابی پردیس ها و مراکز استانی است

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، در سی امین اجلاس مشترک مدیران استانی و ستادی با تبیین رهنامه 40 ماده ای دانشگاه گفت: اجرای رهنامه، معیار مهم ابزار ارزیابی پردیس ها و مراکز استانی دانشگاه فرهنگیان است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، کچوئیان، در سی امین اجلاس مشترک مدیران استانی و ستادی در سالن اجتماعات اردوگاه شهید باهنر، با اشاره به بازنگری و واکاوی متعدد رهنامه 40 ماده ای دانشگاه طی 4 سال گذشته و تاکید بر اجرای آن در پردیس ها و مراکز استان ها به عنوان مهم ترین ابزار ارزیابی، تصریح کرد: ارزیابی های صورت گرفته در این خصوص در 8 حوزه و 8 بخش انجام شده است.

کچوئیان، نخست از ارزیابی حوزه ریاست در راستای اجرای بندهای رهنامه دانشگاه، سخن گفت و افزود: از کل یک هزار و 36 واحد، 150 وزن به این حوزه اختصاص یافته است و این واحد وزن، مشتمل بر 9 محور و 26 گویه است.  

وی، تلاش و اهتمام جدی در راستای تشکیل منظم هیات امنای استان، تشکیل، تقویت و پیگیری مجمع خیرین استانی با استفاده از ظرفیت هیات امنای استان، ارتباط منظم با نماینده ولی فقیه، استاندار و مدیر کل آموزش و پرورش استان، استفاده حداکثری از ظرفیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، اهتمام به معرفی مستمر و نوآورانه دانشگاه فرهنگیان در سطح ملی و استانی، حضور در شبکه های اطلاع رسانی استان، صدا و سیمای استان، مطبوعات و شبکه های اجتماعی به منظور معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های دانشگاه، رسانه ای کردن فعالیت های دانشگاه فرهنگیان در استان، ایجاد میز خدمت به منظور افزایش پاسخگویی به مراجعان و همکاران و اهتمام جدی در خصوص پاسخ سریع و دقیق به بخشنامه های سازمان مرکزی را محورهای نه گانه ارزیابی اختصاص یافته به حوزه ریاست دانشگاه فرهنگیان دانست.

این مقام مسؤول، ارزیابی حوزه اداری و مالی دانشگاه را مشتمل بر 245 وزن از کل وزن یک هزار و 36 واحد دانست و افزود: این واحد با تعداد 38 گویه دارای 13 محور است.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، استفاده از نیروهای داخلی و مهندسی مجدد از درون و ممانعت از مهاجرت و جذب نیرو از خارج، معرفی افراد برخوردار از صلاحیت های علمی، اخلاقی، انقلابی و شایسته سالاری، پرهیز از به کارگیری نیروهای غیر کیفی، پرهیز از غلطیدن به ورطه تبارگرایی، تشکیل بانک اطلاعات و منابع انسانی موجود استان در فرم های خاص، برگزاری مستمر جلسات توجیهی و اجرایی با عوامل، کارکنان و کارشناسان در راستای همگرایی و ارتقای سطح عملکرد آن ها در دستیابی به برنامه ها و تحقق اهداف را از جمله محورهای اصلی حوزه اداری و مالی دانشگاه ذکر کرد و گفت: اولویت در استفاده از استادان غیر موظف دارای سابقه معلمی، تعیین نسبت تعداد استادان غیر موظف به تعداد کل استادان موظف، انضباط مالی و مدیریت هزینه ها، تلاش در راستای جذب منابع مالی و اهتمام به این مهم در سطوح مختلف، شفافیت بودجه ای، فراهم نمودن زمینه برای پذیرش سهمیه استان، حرکت به سمت تجهیز و به روزآوری مراکز و پردیس ها، اهتمام در بهسازی و بازسازی مداوم سراها، غذاخوری ها، فضاهای ورزشی و به روزآوری فضاهای آموزشی، تعیین نسبت کلاس های مجهز به سیستم هوشمند به کل کلاس های پردیس، تجهیز اتاق مدیر گروه و استادان و راه اندازی استودیوی فیلمبرداری را از دیگر محورهای حوزه اداری و مالی دانشگاه برشمرد.

استاد دانشگاه در ادامه، تصریح کرد:  حوزه پژوهش و فناوری از یک هزار و 36 واحد، 127 وزن را به خود اختصاص داده است، این حوزه در 9 محور و 20 گویه مرتبط با رهنامه 40 ماده ای دانشگاه فعال است؛ تعامل علمی، پژوهشی با دانشگاه های استان، مراکز علمی، پژوهشی و حوزوی و استفاده از ظرفیت های آن ها، زمینه سازی برای خلق ایده و نوآوری در پردیس ها و مراکز، تجهیز کتابخانه های دانشگاه به منابع علمی و آموزشی و منابع دیجیتال به روز، دسترسی دانشجویان به سایت های معتبر علمی، فعال بودن سامانه سیمرغ در استان، برنامه ریزی و حمایت عملی از پژوهش های دانشجویی به منظور تربیت دانشجومعلمان پژوهنده در دستیابی به نوآوری های آموزشی، تلاش و برنامه ریزی برای تولید علم بومی، برگزاری کارگاه های اخلاق حرفه ای دانشجو معلمان، ایجاد زمینه تحلیل محتواهای آموزشی و برگزاری کارگاه های ارتقای مهارت های حرفه ای و شغلی را از محورهای اصلی حوزه پژوهش و فناوری برای دستیابی به اهداف رهنامه این دانشگاه عنوان کرد.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، 120 وزن از یک هزار و 36 واحد را متعلق به حوزه آموزش دانست و گفت: این حوزه با 2 محور کلی و 14 گویه برای اجرای رهنامه دانشگاه، فعال است.

وی، اهتمام در غنی سازی و نظارت بر درس کارورزی، اهتمام به شکل گیری گروه های درسی و برگزاری نشست ها و وبینارها با همکاران آموزش و پرورش را دو محور اصلی ذکر شده در راستای اجرای رهنامه دانشگاه توسط حوزه آموزش دانشگاه اعلام کرد.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در ادامه افزود: معاونت دانشجویی دانشگاه از یک هزار و 36 واحد 155 وزن را به خود اختصاص داده است که دارای 4 محور عمده و 21 گویه است.

این مقام مسؤول، رصد مداوم ظرفیت های سالانه دانشجویی و انعکاس به ستاد، رعایت مفاد آیین نامه برگزاری نشست ها، سخنرانی ها، اردوها و جلسات دانشجویی، اتخاذ رویکرد مدیریت مشارکتی در فعالیت های فوق برنامه، تشکل ها، مناسبت ها، کرسی های آزاد اندیشی، جلسات پرسش و پاسخ با استفاده از ظرفیت دانشجویان و به کارگیری منابع انسانی ذی صلاح و تمهید امکانات مطلوب مشاوره، تربیت بدنی و سلامت دانشجویان را از اقدامات مهم و اساسی حوزه دانشجویی دانشگاه در راستای عملیاتی کردن رهنامه دانشگاه برشمرد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، از یک هزار و 36 واحد 111 وزن آن را متعلق به حوزه فرهنگی اعلام کرد و افزود: این حوزه 2 محور اساسی و 13 گویه را به خود اختصاص داده است.

 وی، رعایت مفاد آیین نامه برگزاری نشست ها، سخنرانی ها، اردوها و جلسات دانشجویی و اتخاذ رویکرد مدیریت مشارکتی در فعالیت های فوق برنامه، تشکل ها و مناسبت ها با استفاده از ظرفیت های دانشجویان را دو محور اساسی حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه دانست.

کچوئیان، از معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت سخن گفت و از یک هزار و 36 واحد 83 وزن با 8 گویه و یک محور را از آن این معاونت دانست و گفت: به کارگیری منابع انسانی همه حوزه ها، ارزیابی آموزش های مجازی، برنامه های سالانه، عملکرد کارکنان، اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی، ارزیابی رهنامه، بازدید های نظارتی، کمیته سیاست گذاری بالندگی حرفه ای، کیفیت نظارت بر ثبت مشخصات سوابق تحصیلی، برگزاری آزمون های متعدد بویژه آزمون جامع را متعلق به حوزه نظارت است.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، تاکید کرد: همه حوزه های دانشگاه یک وزن 45 از یک هزار و 36 واحد کلی رهنامه با تعداد 13 گویه را به خود اختصاص داده اند.

این مقام مسؤول، تکریم و پایبندی به ارزش های دینی، شئون فرهنگی و اجتماعی، پشتکار و خستگی ناپذیری، انتقال حس صبوری در انجام وظایف و ماموریت ها، رعایت سلسله مراتب اداری، قوانین و مقررات، وقت شناسی و رعایت برنامه ریزی زمانی مناسب برای حضور در سازمان مرکزی و ارتباط با مافوق، برخورداری از روحیه تعامل و متانت در رفتار ، تلاش برای ایجاد فضای همدلی، شایسته گزینی، شایسته گماری و مدیریت استعدادهای همکاران، انتقاد پذیری، توانایی مدیریت بحران و برخورداری از قدرت تشخیص مسائل و اقدام به هنگام مقبولیت علمی و پژوهشی در میان استادان، کارکنان و فرهیختگان استانی، نظارت اثربخش در جرای برنامه های دانشگاه را برخی از این موارد در راستای تحقق اهداف رهنامه دانشگاه فرهنگیان، ذکر کرد.

وی، شاخص 27 گانه دیگر را مبتنی بر سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان دانست و خاطر نشان کرد: نسبت دانشجو به عضو هیات علمی، سرانه تولیدات علمی اعضای هیات علمی، سهم تولیدات علمی در نظام دانشگاهی کشور، سهم بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش از کل فعالیت های آموزشی دانشگاه، درصد اعضای هیات علمی استفاده کننده از فرصت های بالندگی علمی، حرفه ای، نسبت برنامه های درسی جدید و برنامه های درسی بازنگری شده به کل برنامه های درسی، تولید منابع آموزشی، درصد جمعیت دانشجو معلمان نخبه یا برتر به کل دانشجویان و درصد پردیس های دانشگاهی منطبق با استانداردهای توسعه پایدار، برخی از شاخص های 27 گانه دانشگاه به شمار می رود.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به برگزاری آزمون جامع گروه سوم مشمولان قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش و پرورش در نیمه نخست آذر ماه سال جاری بر برگزاری حضوری این آزمون تاکید کرد و گفت: جایگاه آزمون های حضوری دانشگاه قابل انکار نیست، باید به سمت آن بازگردیم.

کچوئیان، در پایان با تاکید بر توانمندسازی نیروی انسانی بر مبنای نیازسنجی، تصریح کرد: انتظار می رود پوسترهای مرتبط با دوره های آموزشی نیروی انسانی دانشگاه، با دقت و ظرافت خاص خود طراحی شوند.