دانشگاه فرهنگیان کردستان برگزار کرد:
کارگاه آموزشی آشنایی با جهت گیری هدف های پیشرفت به عنوان مدلی انگیزشی برای دانشجو معلمان
کارگاه آموزشی آشنایی با جهت گیری هدف های پیشرفت به عنوان مدلی انگیزشی برای دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان کردستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، کارگاه آموزشی آشنایی با جهت گیری هدف های پیشرفت به عنوان مدلی انگیزشی برای دانشجو معلمان با حضور دکتر سیف اله رحمانی و شرکت دانشجویان این دانشگاه به صورت مجازی در سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه به همت امور دانشجویی پردیس بنت الهدی صدر و کانون سلامت روان برگزار شد.
دکتر رحمانی در این کارگاه آموزشی گفت: به عنوان یک معلم تربیتی ممکن است از خود سؤال کنیم چرا تعدادی از دانش آموزان در مطالعه و یادگیری با پشتکار بیش تر کار می کنند؟ و یا چرا بعضی از دانش آموزان مواد درسی را به خوبی مطالعه کرده در حالی که برخی دیگر کتاب های درسی خود را هرگز باز نمی کنند؟ چرا بعضی از دانش آموزان از راهبردهای یادگیری سطحی مانند حفظ طوطی وار مطالب استفاده کرده در حالی که تعدادی دیگر از راهبردهای یادگیری پیچیده تر نظیر بسط و مرور ذهنی استفاده می کنند؟
وی، افزود: پاسخ به این سؤال ها تا حدود زیادی به انگیزش دانش آموزان و پیامدهای آن ها بستگی دارد. دانش آموزانی که گرایش متمرکز بر یادگیری را بر می گزینند، به جای آن که فقط حفظ کنند بیش تر سعی می کنند، مطالب را درک کنند. از سوی دیگر، دانش آموزانی که گرایش به هدف ایگو یا خود را انتخاب می کنند، نگران توانایی خویش و بهتر از دیگران به نظر رسیدن هستند.
دکتر رحمانی، در ادامه به سه عامل مهم، گرایش به عملکرد، تمرکز به تکلیف، اجتناب از عملکرد در جهت گیری هدف های پیشرفت به عنوان مدلی انگیزشی اشاره و تصریح کرد: گرایش به عملکرد یعنی بهتر از دیگران بودن و به نمایش گذاشتن توانایی برتر، اجتناب از عملکرد یعنی اجتناب از ناتوان به نظر رسیدن یا اجتناب از قضاوت های منفی است. اهداف تسلط در زمان موفقیت منجر به غرور و رضایت و در صورت عدم موفقیت منجر به احساس گناه می شود.
در پایان، دانشجویان به بیان سؤالات و ابهامات خود در این زمینه پرداختند.