به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان زنجان انجام شد:
نشست تخصصی غنچه های مهدوی با موضوع شیوه های آموزش مهدویت و امام شناسی به کودکان
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان زنجان، نشست تخصصی غنچه های مهدوی را با موضوع شیوه های آموزش مهدویت و امام شناسی به کودکان برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان زنجان، نشست تخصصی غنچه های مهدوی با موضوع شیوه های آموزش مهدویت و امام شناسی به کودکان همراه با پاسخ گویی به شبهات و سؤالات مهدویت در بستر اسکای روم به صورت وبیناری و مجازی برگزار شد.
در این نشست که با استقبال استادان و دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین سعید محمدی دانش پژوه موسسه عالی فقه و علوم اسلامی مقام معظم رهبری در خصوص راهکارهای رشد فرزندان در مسیر الهی و مهدوی مطالبی را بیان کرد.
وی، گفت: زمانی که نقش اساسی و مهم یک زن و مادر را در خانواده درک کردیم و علیرغم تلاشهای دشمن به این وظیفه خطیر همسرداری و مادری بالیدیم، باید ببینیم چگونه و با چه راهکارهایی میتوان فرزندانمان را در مسیر الهی و مهدوی رشد دهیم.
محمدی، افزود: حائز اهمیت این است که ابتدا آموزهها را از منابع اصیل، به درستی فرا گیریم و در گام بعدی که مهمتر است آموزشهای درست و کاربردی را فرا گیریم چرا که تنها فراگیری این آموزهها پایان راه نیست و بحث مهمتر چگونگی انتقال درست این مفاهیم به کودکان است که خود نیاز به آموزش دارد تا نکند با گفتن نادرست این مطالب و استفاده از شیوههای نادرست، به جای جاذبه دافعه ایجاد کنیم. در این جا سعی داریم چندین روش به ظاهر ساده اما بسیار تأثیرگذار را با هم مرور کنیم.
دانش پژوه موسسه عالی فقه و علوم اسلامی به اولین روش اشاره کرد و گفت: اولین روش قصه و داستان است؛ کودکان روحیه لطیف و تخیلی دارند بنابراین یکی از بهترین شیوهها برای آموزش مفاهیم مهدوی تحت قالب قصه و داستان است. اگر دقت کنیم خواهیم دید که پروردگار هم برای آموزش مفاهیم دینی در قرآن کریم بارها از این شیوه بهره برده است زیرا تأثیرگذاری داستان در تمامی سنین بالاخص در دوران کودکی وجود دارد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روش دوم گفت: روش بعدی شعر است؛ کودکان متنهای آهنگین را بیشتر دوست دارند و این آهنگین بودن هم به حفظ زودتر مطالب توسط آن ها کمک میکند و هم برای آن ها خوشایندتر است و با اندک دقتی در قرآن کریم هم در مییابیم خداوند به دلیل این خوی طبیعی و فطری بشر قرآن را آهنگین وحی کرده که این امر در ایمان آوردن بسیاری از افراد موثر بوده است.
محمدی، افزود: روش سوم بازی است؛ تمام زندگی کودکان در بازی خلاصه میشود و کودکان در بازی، بسیاری از مهارتها و آموزشها را بهخوبی فرا میگیرند پس چه خوب است سعی کنیم با هدف بالا بردن اطلاعات و مهارتهای دینی، بازیهای مناسب سن فرزندانمان را به اقتضای درک آن ها در نظر بگیریم از جمله این بازیها میتوان به پازلهای مذهبی، جورچینها و بستههای فرهنگی اشاره کرد.
دانش پژوه موسسه عالی فقه و علوم اسلامی روش چهارم را فیلم، نمایش و تئاتر دانست و افزود: کودکان به فیلم و نمایش علاقه بسیاری نشان میدهند و از آنها الگوبرداری میکنند و گاهاً دوست دارند خود را جای شخصیتهای اصلی فیلم بگذارند و کارهای آنها را تکرار کنند و از طریق همین نمایشها برای خود قهرمانسازی میکنند پس با پخش فیلمهایی با عناوین مهدوی، کوتاه و در حد حوصله آنها قهرمانشان را امام زمان (عج) قرار دهیم.
وی گفت: روش پنجم نقاشی است؛ نقاشی یکی از دوست داشتنیترین فعالیت کودکان است برای این منظور میتوان از کتابهای رنگآمیزی استفاده کرد و یا این که قصهای از امام زمان (عج) را تعریف کرد و از کودک بخواهیم در مورد آن نقاشی بکشد.
محمدی، افزود: روش ششم آموزش دعا و حدیث است؛ دعا و احادیث کوتاه مرتبط با حضرت ولی عصر (عج) را مانند دعای سلامتی حضرت را برای آن ها بخوانیم و بخواهیم آن را حفظ کنند و برای علاقهمندسازی به ادامه راه، برای آن ها جوایز مادی و معنوی در نظر بگیریم.
محمدی، با اشاره به روش هفتم گفت: بهرهگیری از نمادها روش هفتم است؛ برای این منظور میتوانیم از نمادهایی مانند عکس، پوستر، تابلوی مهدوی برای تزئین اتاق کودکمان بهره بگیریم.
استاد حوزه و دانشگاه، افزود: روش هشتم ایجاد محبت و دوستی است؛ میتوان هر صبح به نشانه محبت به حضرت همراه کودک رو به قبله به امام زمان (عج) سلام کنیم و اگر کودک فعالیت مثبتی انجام داد از طرف امام زمان(عج) برایش هدیه بخریم و یا برای سلامتی حضرت صدقه کنار بگذاریم و کودک را از این راه با امامش مأنوس کنیم.
وی، روش نهم را ایجاد فضاسازی معنوی دانسته و افزود: جشنها و مناسبتهای مرتبط با حضرت مهدی(عج ) مانند میلاد حضرت و به امامت رسیدن ایشان و روزهای جمعه را یادآور شویم و با پخت کیک و تزئین منزل، هدیه به کودکان، دید و بازدید اهمیت این روزها را در نگاه کودکمان بالا ببریم.
محمدی، گفت: روش دهم معما است؛ حال برای تثبیت ۹ روش قبلی در ذهن و جان کودکمان همان مفاهیم را در قالب سوال و معما از او بپرسیم و او را به موارد اشاره شده ارجاع دهیم تا با تفکر و کنکاش در ذهن خود به پاسخ سؤال برسد و درآخر به جوایزی که نشانگر خشنودی امام زمان (عج) است او را با امامش مأنوس و مطالبی را که شاید به ظاهر حفظ کرده بود تثبیت کنیم.
حجت الاسلام سعید محمدی، در پایان گفت: شیوه های مطرح شده پایه شکلگیری دوستی کودک با امامش در دوران کودکی خواهد بود و همان طور که پرواضح است نقش مادر در تربیت کودک بسیار موثرتر است و این وظیفه را برای ما سنگینتر میکند و اگر قرار است جزو منتظرین حضرت مهدی (عج) باشیم بهتر است که با کلمه انتظار آشنا شویم. نبی مکرم اسلام (ص) فرموده اند: بهترین اعمال عبادی امت من انتظار فرج امام زمان (عج) است. پس انتظار تنها در گوشهای نشستن و دعا برای ظهور حضرت نیست، بلکه عمل و کار است و باید هر کس در حد توان خود کاری انجام دهد تا زمینهسازی برای ظهور حضرتش فراهم آید و چه کاری بالاتر و والاتر از این که سربازانی با اعتقاد راسخ برای سپاه امام زمانمان (عج) تربیت کنیم.