دکتر انصاری راد در آیین افتتاحیه جشنواره سلامت روان دانشجومعلمان
جشنواره روانان؛ فرصتی برای تعامل با دانشجویان و زمینه ساز حضور توام با آرامش و سلامت در دانشگاه
مراسم افتتاحیه جشنواره سلامت روان دانشجومعلمان امروز زمینه ساز سلامت روان دانش اموزان چهارشنبه ۱۰ آذر ماه، بصورت آنلاین و پخش زنده و با رعایت پروتکل های بهداشتی، در سالن دکتر شریعتمداری سازمان مرکزی و به همت اداره کل مشاوره، بهداشت وسلامت و به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی برگزار گردید.
در ابتدای این جشنواره پس از قرائت قران و پخش کلیپ، دکتر نیری مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی با بیان اینکه بار دیگر شاهد شهامت و از خودگذشتگی جوانی دیگر که عصاره فرهنگ ایثار و فداکاری و اخلاص و ایمان می باشد بودیم افزود: این جشنواره فرهنگی ادبی به نام دانشجومعلم فقید زنده یاد "محمد روانان" که در یک حادثه آتش سوزی با فداکاری پس از نجات مادر و مادر بزرگ خود، آسمانی شد برگزار میشود تا الگویی برای دانشجومعلمان کشور در راستای آموزش فداکاری و ایثار به دانش آموزان این مرز و بوم باشد.
وی افزود: این جشنواره با هدف توسعه فرهنگ توجه به سواد سلامت روان، تاکید بر زندگی سالم با محوریت سلامت روان و ارتقای کیفیت عملکرد دانشجومعلمان کشور به لحاظ روحی و روانی برگزار می شود و دانشجومعلمان کشور برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت https:ravanan.tbm.ir مراجعه کنند؛ دانشجویان می توانند آثار خود را از ۱۶ آذر تا پنجم بهمن امسال در زمینه های شعر، مقاله، داستان کوتاه، متن ادبی، پیام های کوتاه، فیلمنامه کوتاه، نقد کتاب، عکاسی، نقاشی، موشن گرافی و نماهنگ، پویانمایی، کاریکاتور و فیلم کوتاه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که تاریخ برگزاری مراسم اختتامیه نیز متعاقبا اعلام می شود.
در ادامه مراسم دکتر پرویز انصاری راد ضمن خیر مقدم به مهمانان و مدعوین از همکاران اداره کل مشاوره، بهداشت و سلامت به منظور برنامه ریزی جهت برگزاری این برنامه و همچنین دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی به عنوان دبیرخانه جشنواره و انتخاب عنوان هوشمندانه برای این جشنواره تقدیر و تشکر کرد و با اشاره به روزهای بحرانی گذشته و شرایط دشوار و استرس زای اپیدمی بیماری کووید 19، بر نقش بی بدیل همکاران سراسر کشور در پیشگیری و کاهش عوارض جسمی و روانی این بیماری تاکید کرد.
وی همچنین به معجزه آموزش سواد سلامت جسم و روان در تربیت دانشجومعلمان متخصص و کارآزموده اشاره کرد و به گستره آن به وسعت کل دانشگاه اذعان نمود.
دکتر انصاری راد در این نشست، درباره ضرورت برگزاری این جشنواره گفت و افزود: شرایط کنونی و محدودیت های ایجاد شده برای حضور و فعالیت دانشجویان در دانشگاه و خلأ برنامه های متنوع فرهنگی و تربیتی اقتضا می کند که به دنبال میدان های جدید ارتباطی باشیم و هدف جشنواره روانان پرکردن اوقات فراغت دانشجویان و همچنین ارتقا سلامت روان آنان و رفع مشکلات احتمالی پس از بازگشایی است.
وی از دیگر اهداف این جشنواره را بالا بردن صلاحیت حرفه ای، کسب مهارت های زندگی و حضور توام با آرامش و سلامت روانی در دوران پسا کرونا و کاهش آسیب های مختلف روانشناختی جهت آماده شدن برای حضور در دانشگاه دانست.
معاون دانشجویی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با تداوم برگزاری این گونه جشنواره ها در سالهای آینده، انگیزه های دانشجومعلمان مضاعف گردد تا با رشد خلاقیت و ایجاد تحول و نوآوری بتوان سطح علمی دانشجویان و دانشگاه را هرچه بیشتر و بهتر بالا برد.
دکتر انصاری راد به عنوان رییس ستاد نخستین جشنواره سلامت روان (روانان) ضمن تشریح اقدامات دبیرخانه، به مشارکت مدیران و همکاران استان ها جهت اجرای هرچه پربارتر جشنواره تاکید و از حاضرین خواست ضمن بهره مندی از ظرفیت تمامی دانشجومعلمان و به ویژه کانون های دانشجویی همیاران سلامت نسبت به اطلاع رسانی مناسب، جدیت و همکاری لازم را داشته باشند.
در ادامه دکتر میبدی مدیرکل مشاوره بهداشت و سلامت با بیان اینکه رسالت این اداره کل در دو بعد سلامت جسمی و روانی و با تاکید بر آموزش و مهارت اموزی و ایجاد محیط مساعد و متعادل از لحاظ روانشناختی در طول چهار سال است افزود: برآوردن احتیاجات جسمانی و اجتماعی روانی دانشجومعلم قسمت عمده ای از تربیت او را شامل میشود که از عوامل بسیار مهم پرورش و تربیت است.
مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت جشنواره سلامت روان دانشجومعلمان امروز زمینه ساز سلامت روان دانش آموزان فردا را گسترش فعالیت های فرهنگی، ادبی، هنری در راستای سلامت روانی جامعه دانست و بیان کرد: زمینه سازی برای خلق آثار فرهنگی و هنری در خصوص خود مراقبتی، سواد سلامت روانی، همدلی و پیشگیری و شناسایی، معرفی و تقدیر از پدیدآورندگان آثار برتر در حوزه سلامت روان و کمک به تولید و انتشار گسترده این آثار از اهداف این جشنواره محسوب می گردد.
دکتر میبدی ادامه داد: معلمی که الگوی تعاملی و متعادلی میان خود و دانشآموز برقرار میکند نقش بهتری را در بهداشت روانی دانشآموزان و ایجاد کلاس با نشاط ایفا خواهد کرد.
وی افزود: معلم باید از حداقل صلاحیت های مشاوره ای برخوردار باشد تا خود و دیگران را دچار مشکل نسازد.