Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
با حضور مهندس مهدی حق وردی:

سومین نشست تخصصی تبیینی با موضوع چالش ها و فرصت های رسانه و فضای مجازی در حوزه فرهنگ و تربیت برگزار شد

سومین نشست تخصصی تبیینی رسانه و فضای مجازی در تاریخ 9/9/1400 رأس ساعت ده صبح با موضوع "هویت فرهنگی و بازی های رایانه ای/ فرصت‌ها و چالش‌ها، در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی دانشگاه با همت اداره کل فرهنگی برگزار شد.قابل ذکر است مهندس حق وردی، کاشناس بازی های رایانه ای و فضای مجازی سخنران این نشست بودند.

در ابتدا جناب آقای میرمعینی مدیر کل محترم اداره امور فرهنگی و اجتماعی ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان گرانقدر و اعضای هیئت رئیسه و کارکنان حاضر در جلسه، ضمن بیان اهمیت ویژه فضای مجازی، این بستر را فرصتی  مناسب در جهت ارتقاء و ترویج ارزش های دینی و فرهنگی دانست و شناخت ابزارها و امکانات موجود و حرکت به سمت استفاده بهینه و مناسب از فضای مجازی در پیشبرد اهداف فرهنگی را موثرترین ابزار در پیشبرد اهداف فرهنگی دانست.

مدیرکل فرهنگی عنوان کرد: با توجه به اهداف و مأموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان که تربیت محوری است، توجه و اهتمام به مسائل فرهنگی و ارزشی  باید اولویت اول فعالیت در فضای مجازی باشد.

در ادامه مهندس حق وردی به مسائل، مشکلات، فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی در بخش بازی های رایانه ای پرداخته و خاطر نشان کرد: کلمه بازی معمولاً ما را به‌اشتباه می‌اندازد و از بازی به‌عنوان ابزار سرگرمی یاد می‌شود؛ و بسیاری از آسیب‌هایی که برای ما در جامعه متصور است، به سبب تلقی اشتباه از کلمه بازی است. در حالیکه ابزار سرگرمی صرف نیستند؛ و یک صنعت بسیار پرطرفدار است؛ و بسیار پول‌ساز و در جایگاه چند رسانه برتر در حوزه اقتصادی و یک ابزار رسانه‌ای تعاملی بسیار قوی است؛

 

وی در خصوص رسانه تعاملی خاطر نشان کرد: رسانه تعاملی به این معنی که یک فیلم سینمایی هیچ‌ وقت انتهای آن عوض نمی‌شود، در حالیکه یک بازی رایانه‌ای را بارها و بارها می توان انجام داد و هر بار با توجه به انتخاب شما، اتفاق جدیدی در این رسانه می افتد و همین باعث می‌شود که کاربران ما به‌ شدت وقت بیشتری را صرف این رسانه کنند؛ و چون میزان سود این صنعت و رسانه بسیار بالاست، به طبع بسیاری از شرکت‌ها وارد این حوزه شده‌اند؛ اما لازم است که آحاد جامعه در گام اول، سواد دیجیتالی داشته و در خصوص چگونگی و چرائی آن اطلاعات کافی را کسب نمایند.

مهندس حق وردی تصریح کرد: در گام اول، رعایت رژیم مصرف رسانه‌ای به‌صورت جدی می‌تواند  به ما کمک کند همچنین رعایت رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای، رژیم مصرف رسانه‌ای، و پاسخ به این سوال که آیا این بازی مناسب شرایط  سنی فرزند ما هست یا خیر از جمله نکات ضروری نظارت در فضای مجازی است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: مکان بازی گیمرها اتاق خصوصی آنهاست. کامپیوتر شخصی، لپ تاب شخصی، گوشی هوشمند و تبلت می‌تواند به‌ صورت جدی زمینه‌های برخی از آسیب‌ها را فراهم نماید؛ اما نظارت والدین در فضای مجازی بسیار مهم است و نکته خیلی مهمتر این است که آیا صرفاً ایجاد محدودیت صرف می‌تواند برای کاربران مؤثر و مصونیت بخش باشد؟ مطمئناً خیر، در عصر دیجیتالی راهکاری که به‌عنوان راهکار نظارتی مطرح می‌شود این است که نظارت والدین در فضای مجازی باید از جنس مشارکت و همراهی باشد.