به میزبانی دانشگاه فرهنگیان اصفهان برگزار شد:
نشست تخصصی مطالعات تطبیقی، تاریخی سیاست گذاری تربیتی در کشورهای اسلامی
نشست تخصصی مطالعات تطبیقی، تاریخی سیاست گذاری تربیتی در کشورهای اسلامی به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، نشست تخصصی مطالعات تطبیقی-تاریخی سیاست گذاری تربیتی در کشورهای اسلامی به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان در پردیس شهید باهنر برگزار شد.
اسماعیل اولی، مدیر پشتیبانی و تولید دانش بومی دانشگاه فرهنگیان در این نشست، ضمن تبریک روز دانشجو با ذکر حدیثی از حضرت علی (ع) گفت: بنا به فرمایش حضرت علی (ع) هیچ میراثی برای انسان همچون ادب نیست.
وی، تصریح کرد: در این حدیث اهمیت تربیت به انسان گوشزد شده است. هر نظام تربیتی دارای اهداف و آرمان هایی است که به منظور تحقق آن اهداف برنامه ها و ساختارهایی لازم است. سیاست گذاری های کلی، نظام تربیتی، ساختار و برنامه های اجرایی مورد نیاز را مشخص می کند.
دکتر اولی، ادامه داد: چیستی، چرایی و چگونگی سه پرسش اساسی هر نظام تربیتی است که باید به آن ها پاسخ داد. دین اسلام نیز به همه جنبه های فردی و اجتماعی انسان توجه کرده است، ما هم باید در سیاست گذاری های تربیتی به این نکات توجه داشته باشیم.
تقی آقا حسینی، سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان نیز با اشاره به گرامیداشت روز دانشجو و تبریک این روز به دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و تشکر از برگزار کنندگان نشست علمی افزود: هدف از تشکیل این گونه نشست های علمی بررسی جایگاه و نقش سیاست گذاری در نظام های تربیتی و شفاف سازی در سیاست گذاری و رویکردهای گوناگون در این حوزه و سیر تحولی مبانی و ارتقای سیایت گذاری تربیتی در یک مسیر عقلی و علمی است.
آقا حسینی، تصریح کرد: سیاست گذاری ها همه ابعاد تربیتی و نظام های اداری، آموزشی را تحت الشعاع خود قرار می دهد. مبانی سیاست گذاری ها ریشه در مبانی تاریخی، ایدئولوژی، اقلیمی، اقتصادی و سیاسی کشور دارد، شناسایی عوامل اثرگذار در مبانی سیاست گذاری و توجه به آن ها بسیار مهم است. در سیاست گذاری های آموزشی، تربیتی باید این عوامل را در نظر گرفت و برنامه های تربیتی را با توجه به آن ها طرح ریزی کرد.
حمزه علی بهرامی، مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان نیز با تبریک روز دانشجو به دانشجویان و دانش پژوهان دانشگاه فرهنگیان گفت: با بررسی نظام های تربیتی در جهان اسلام می بینیم که در دین اسلام به علم آموزی و تشویق دانشجو بسیار سفارش و طلب علم وظیفه شرعی انسان محسوب شده است.
وی، در پایان پایگاه اصلی آموزشی و تربیتی در جهان اسلام را مساجد دانست و خاطر نشان کرد: مساجد هم مرکز عبادت و هم مرکز تربیتی و آموزشی بوده و هستند. علت توصیه های ساخت مساجد علاوه بر عبادت، توجه به علم آموزی بوده است. در جوار مساجد نیز بیت الحکمه ها، دارالعلم ها و نظامیه ها شکل گرفتند و در آن ها علوم اسلامی آموزش داده شد. بنابراین در اسلام بسیار بر علم آموزی و دانشجویی سفارش شده است، در سیاست گذاری ها باید به آن توجه و جزو اولویت ها به شمار آید.